Klimatizácia je skvelý spoločník. Nejde len o komfort, ale aj o bezpečnosť. Ak je interiér auta prehriaty, má to vplyv na atmosféru v aute, ale aj na rýchlosť reakcií a pozornosť vodiča. Lenže klimatizácia vám môže narobiť aj poriadne zdravotné ťažkosti. A to sa na vytúženej dovolenke veru nehodí. Okrem všeobecne známych pravidiel, že klimatizáciu by ste mali mať nastavenú tak, aby rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou nebol viac ako sedem stupňov Celzia a že by ste nemali prúd studeného vzduchu smerovať priamo na vás, existuje totiž ešte jedno oveľa dôležitejšie pravidlo. O klimatizáciu sa treba pravidelne starať. Inak riskujete viac než len akési nachladnutie.
Číhajú na vás plesne a mikroorganizmy
Ak však po zapnutí klimatizácie preniknú do interiéru auta nepríjemné pachy, je už na servis väčšinou neskoro. Čo sa práve deje? Huby, choroboplodné zárodky a iné mikroorganizmy sa do interiéru dostávajú priamo cez ventilačné otvory a vy ich dýchate. Dôvodom je zanesený vzduchový filter klimatizácie, ktorý zohráva ústrednú čistiacu úlohu. Zachytáva nečistoty z nasávaného vzduchu. Patria sem častice sadzí, peľ, jemný prach, ale aj baktérie a plesne. Filter uchováva tieto čiastočky nečistôt a pôsobí ako bariéra. Bohužiaľ, jeho absorpčná kapacita je obmedzená, čo môže viesť k dvom problémom.
Časom sa na povrchu filtra nahromadí akýsi „koláč“ nečistôt. Jeho recept by ste poznať nechceli. V kombinácii s vlhkým vonkajším vzduchom poskytuje priam dokonalú živnú pôdu pre rast mikroorganizmov. Choroboplodné zárodky sa potom môžu nerušene šíriť a plesne môžu po zapnutí ventilácie uvoľniť svoje spóry do kabíny. Druhým problémom je znečistený výparník. Čím viac nečistôt sa nahromadí na filtri, tým viac sa zníži účinok filtrácie a čiastočky nečistôt ľahšie prejdú cez použitý filter. V ďalšom kroku sa táto kontaminácia dostane až do výparníka klimatizačného systému, najmä počas chladenia.
Tento komponent má drobné rebrá a svojou štruktúrou pripomína chladič. V dôsledku kondenzačných procesov počas prevádzky klimatizácie sú povrchy výparníka zvyčajne vlhké. V kombinácii s organickou kontamináciou poskytuje táto vlhkosť opäť ideálne životné podmienky pre množstvo mikroorganizmov. Vďaka malému priestoru v interiéroch áut môže nakoniec koncentrácia škodlivých častíc dosiahnuť vysokú úroveň a v režime recirkulácie sa ešte zvýši.
„Urob si sám“ nefunguje
Štúdia Ústredného zväzu nemeckého automobilového priemyslu ZDK a Asociácie nemeckých inžinierov VDI ukázala, že vzduch v interiéri približne každého tretieho auta je silne znečistený. Preto je nutné venovať údržbe klimatizácie náležitú pozornosť. VDI varuje motoristov najmä pred príliš dlhými intervalmi výmeny klimatizačného filtra. Filter by sa mal meniť minimálne raz ročne a výparník by mal prejsť údržbou aspoň raz za tri roky alebo po každých 50 000 kilometroch. Ak ste náchylný na alergie, môžete intervaly skrátiť na polovicu. Prostredie filtra má význam vyčistiť aj mechanicky.
Autoklub ADAC však tvrdí, že amatérske metódy štýlom „urob si sám“ nestačia. A veľký význam nevidí ani v čistiacich sprejoch, ktorých obsah sa strieka do klimatizačných otvorov. „Vzhľadom na krátke pôsobenie, len päť až 15 minút, neponúka takáto metóda požadované odstraňovanie nečistôt a často iba krátkodobo zabíja povrchové zárodky. Koncentrácia látok znečisťujúcich ovzdušie sa môže po použití dokonca zvýšiť,“ píše ADAC. Jednoducho, treba zájsť do servisu. Dôležité je odstrániť živnú pôdu baktérií, nielen zabiť mikroorganizmy na povrchu alebo ich prekryť vôňou.
Deväť rád ako sa starať o „klímu“
1. Pravidelná výmena filtra: kabínový filter sa odporúča vymeniť najneskôr po dvanástich mesiacoch. Pre ťažkých alergikov v prípade potreby každých šesť mesiacov.
2. Čistenie filtračného prostredia a výparníka: každoročné čistenie výparníka a filtračného prostredia podľa VDI/ZDK 6032 má zmysel pre zraniteľné skupiny.
3. Nechajte klimatizáciu pracovať v automatickom režime: automatický režim ponúka okrem iného najlepšiu ochranu pred znečistením vzduchu a prospieva životnosti filtra.
4. Pravidelné kontroly a údržba klimatizačného systému: kontrola podľa pokynov výrobcu zaisťuje optimálnu funkčnosť a minimalizuje riziko znečistenia.
5. Krátko pred cieľom vypnite klimatizáciu: pred koncom cesty vypnite funkciu chladenia klimatizácie, nie však ventilátora. To znamená, že vlhkosť je odvádzaná zo systému, najmä v starších vozidlách.
6. Nechajte si zapáchajúcu klimatizáciu odborne vyčistiť: opýtajte sa v dielňach, či vykonávajú profesionálne čistenie klimatizácie, napríklad podľa normy VDI/ZDK 6032.
7. Vysokokvalitné filtre: výhody môže priniesť použitie filtrov s vyššou kapacitou a lepším filtračným výkonom alebo takzvaných kombinovaných filtrov. Skontrolujte, či je filter schválený pre vaše auto a či spĺňa výkonnostné požiadavky klimatizačného systému.
8. Metódy čistenia vlastnými rukami sú zvyčajne nedostatočné: ADAC neodporúča používať takzvané „klikacie“ spreje, najmä tie s vonnými prísadami. Pretože je dôležité odstrániť živnú pôdu, nielen zabiť mikroorganizmy na povrchu alebo ich prekryť vôňou.
9. Základné pravidlo znie: nenastavujte klimatizáciu na príliš chladno a nesmerujte prúd vzduchu priamo na časti tela. Zvyšujete tým riziko prechladnutia!
ZDROJ: ADAC