Fio bankaFio banka

Test: Koľko kilometrov z dojazdu ‘ukradne‘ elektromobilu klimatizácia

Máte sa báť v elektromobile v niekoľkohodinovej zápche, že vinou chladenia interiéru nedôjdete k ďalšej nabíjačke? Odpoveď dáva laboratórny test. Výsledky sú zaujímavé.

31.07.2024 06:00
debata (2)
Aby ADAC našiel odpoveď, zavrel Teslu Y do... Foto: ADAC
ADAC - klimatizácia Aby ADAC našiel odpoveď, zavrel Teslu Y do laboratória na celých osem hodín.

Mnoho vodičov sa obáva, že klimatizácia môže skrátiť dojazd elektromobilu podobne, ako to platí pre vykurovanie počas zimy. Preto sa nemecký autoklub ADAC dal do práce a nasimuloval asi tú najhoršiu situáciu, ktorá sa vám môže stať s elektromobilom pri ceste na letnej dovolenke – dlhú zápchu na diaľnici počas tropického dňa. Teslu Y zatvoril do laboratória, v ktorom bolo 35 stupňov Celzia a ešte k tomu pridal umelé svetlo, ktoré vytváralo skleníkový efekt podobný slnečnému žiareniu. Na „palubovke tak bolo aj 52 stupňov Celzia. Aby to Tesla Y nemala ľahké, test prebiehal celých osem hodín so zapnutou klimatizáciou nastavenou na 20 stupňov Celzia.

klimatizácia auto Čítajte viac Toto je 6 najčastejších chýb pri používaní 'klímy' v aute. Nerobte ich aj vy

Rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou predstavoval teda 15 stupňov. A ako to dopadlo? Ukázalo sa, že na udržanie príjemnej teploty v interiéri bol potrebný príkon 1,3 až 1,5 kW, čo zodpovedá spotrebe energie 1,3 až 1,5 kWh za hodinu. V prípade Tesly Y to znamenalo spotrebu len približne dve percentá kapacity jej batérie alebo 8-kilometrové skrátenie dojazdu každú hodinu. Za osem hodín státia si Tesla Y „potiahla“ z batérie 12 kWh, čo predstavovalo 16-percentné zníženie nabitia, alebo, ak to prepočítame na kilometre, 64-kilometrové skrátenie dojazdu.

Na palubnej doske sa rozpútalo peklo. Teplota... Foto: ADAC
ADAC - klimatizácia Na palubnej doske sa rozpútalo peklo. Teplota dosahovala až 52 stupňov Celzia.

Spotreba klimatizácie má teda oveľa menší vplyv ako vykurovanie interiéru počas zimnej prevádzky. Vyhriatie kabíny a kondiciovanie batérie môže v mrazoch zvýšiť spotrebu elektromobilu o 30 aj viac percent a úmerne tomu skrátiť dojazd. Výhodou elektromobilu je, že počas klimatizovania interiéru pri stojacom aute nemusí bežať motor. Pre porovnanie, v klasickom aute by musel byť spaľovací agregát v zápche zapnutý a podľa druhu a veľkosti auta spotreboval na svoj chod a chod klimatizácie jeden až jeden a pol litra paliva každú hodinu. Ak by sme to prepočítali na kWh, bolo by to 10 až 15 kWh na hodinu. V tomto smere teda elektromobil vyhráva účinnosťou na plnej čiare.

Takto trpieť netreba. Klimatizácia v... Foto: ADAC
ADAC - klimatizácia Takto trpieť netreba. Klimatizácia v elektromobile je energeticky menej náročná, ako by ste si predstavovali.

Na základe výsledkov ADAC konštatuje, že dodatočná spotreba elektromobilu kvôli klimatizácii v lete je relatívne nízka. Aj pri drastickom 8-hodinovom scenári v horúčavách stratila Tesla Y len 64 km dojazdu. Keďže funkcia a konštrukcia klimatizačných systémov funguje podobne vo všetkých elektromobiloch, ADAC sa domnieva, že výsledky z tohto merania sú prenosné aj na iné elektrické autá. Skutočná spotreba klimatizácie sa však môže líšiť podľa konkrétnych podmienok, napríklad ak je nastavená na nižšiu teplotu, v aute je viac ľudí alebo sa často otvárajú dvere a okná. Potom má klimatizácia viac práce a vyššiu spotrebu energie.

Klimatizácia v aute Čítajte viac Prečo môže byť klimatizácia v aute nebezpečná? Takto sa vyhnete rizikám

Nemecký autoklub má teda pre elektromobilistov v podstate dobré správy. Ak uviaznu v dopravnej zápche pri vysokých teplotách, nemusia sa obávať, že sa ich elektromobil po pár hodinách vybije alebo stratia tak veľa energie, že už nedôjdu k najbližšej nabíjačke. No ak by predsa len hrozila krízová situácia, že ste sa do tropickej diaľničnej zápchy dostali s takmer vybitou batériu, ADAC radí prepnúť auto do úsporného módu alebo klimatizáciu radšej vypnúť. Aby sa to nestalo, nemali by ste s elektrickým autom vchádzať na diaľnicu s nízkym stavom energie v batérii. Zvlášť nie na dovolenkovej ceste.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC #elektromobily #spotreba klimatizácie
Články podľa značiek