
Mnoho vodičov sa obáva, že klimatizácia môže skrátiť dojazd elektromobilu podobne, ako to platí pre vykurovanie počas zimy. Preto sa nemecký autoklub ADAC dal do práce a nasimuloval asi tú najhoršiu situáciu, ktorá sa vám môže stať s elektromobilom pri ceste na letnej dovolenke – dlhú zápchu na diaľnici počas tropického dňa. Teslu Y zatvoril do laboratória, v ktorom bolo 35 stupňov Celzia a ešte k tomu pridal umelé svetlo, ktoré vytváralo skleníkový efekt podobný slnečnému žiareniu. Na „palubovke tak bolo aj 52 stupňov Celzia. Aby to Tesla Y nemala ľahké, test prebiehal celých osem hodín so zapnutou klimatizáciou nastavenou na 20 stupňov Celzia.

Rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou predstavoval teda 15 stupňov. A ako to dopadlo? Ukázalo sa, že na udržanie príjemnej teploty v interiéri bol potrebný príkon 1,3 až 1,5 kW, čo zodpovedá spotrebe energie 1,3 až 1,5 kWh za hodinu. V prípade Tesly Y to znamenalo spotrebu len približne dve percentá kapacity jej batérie alebo 8-kilometrové skrátenie dojazdu každú hodinu. Za osem hodín státia si Tesla Y „potiahla“ z batérie 12 kWh, čo predstavovalo 16-percentné zníženie nabitia, alebo, ak to prepočítame na kilometre, 64-kilometrové skrátenie dojazdu.

Spotreba klimatizácie má teda oveľa menší vplyv ako vykurovanie interiéru počas zimnej prevádzky. Vyhriatie kabíny a kondiciovanie batérie môže v mrazoch zvýšiť spotrebu elektromobilu o 30 aj viac percent a úmerne tomu skrátiť dojazd. Výhodou elektromobilu je, že počas klimatizovania interiéru pri stojacom aute nemusí bežať motor. Pre porovnanie, v klasickom aute by musel byť spaľovací agregát v zápche zapnutý a podľa druhu a veľkosti auta spotreboval na svoj chod a chod klimatizácie jeden až jeden a pol litra paliva každú hodinu. Ak by sme to prepočítali na kWh, bolo by to 10 až 15 kWh na hodinu. V tomto smere teda elektromobil vyhráva účinnosťou na plnej čiare.

Na základe výsledkov ADAC konštatuje, že dodatočná spotreba elektromobilu kvôli klimatizácii v lete je relatívne nízka. Aj pri drastickom 8-hodinovom scenári v horúčavách stratila Tesla Y len 64 km dojazdu. Keďže funkcia a konštrukcia klimatizačných systémov funguje podobne vo všetkých elektromobiloch, ADAC sa domnieva, že výsledky z tohto merania sú prenosné aj na iné elektrické autá. Skutočná spotreba klimatizácie sa však môže líšiť podľa konkrétnych podmienok, napríklad ak je nastavená na nižšiu teplotu, v aute je viac ľudí alebo sa často otvárajú dvere a okná. Potom má klimatizácia viac práce a vyššiu spotrebu energie.

Nemecký autoklub má teda pre elektromobilistov v podstate dobré správy. Ak uviaznu v dopravnej zápche pri vysokých teplotách, nemusia sa obávať, že sa ich elektromobil po pár hodinách vybije alebo stratia tak veľa energie, že už nedôjdu k najbližšej nabíjačke. No ak by predsa len hrozila krízová situácia, že ste sa do tropickej diaľničnej zápchy dostali s takmer vybitou batériu, ADAC radí prepnúť auto do úsporného módu alebo klimatizáciu radšej vypnúť. Aby sa to nestalo, nemali by ste s elektrickým autom vchádzať na diaľnicu s nízkym stavom energie v batérii. Zvlášť nie na dovolenkovej ceste.