Prečo sa na zadnom skle áut zjavuje čudný vzor? A dá sa to reklamovať?

Určite ste si to už všimli. Na väčšine áut sa za špecifických svetelných podmienok zjavuje na zadnom okne zvláštny vzor. A ešte viac je viditeľný, ak máte polarizačné okuliare. Ako je to možné? Signalizuje to vari nejakú chybu?

02.08.2024 06:00
Škoda Octavia - kaliace stopy na skle Foto:
Tento optický jav na zadných oknách áut si väčšina z nás nedokáže vysvetliť.
debata (2)

Autá sú neuveriteľne zložitý produkt a väčšinu svojich tajomstiev pred nami ukrývajú pod karosériou. Jednu zvláštnu vec však môžete vidieť na vlastné oči. Je to záhadná štruktúra, ktorá sa zjavuje na oknách áut. Väčšinou na tých zadných, ale môže to byť aj na bočných. Ide o akési fliačiky v presnom geometrickom usporiadaní, takže pôsobia ako nejaký zámerný vzor. V šere si to nevšimnete, ale v určitých uhloch a pri dennom svetle je táto štruktúra neprehliadnuteľná. Zvlášť ak máte polarizačné okuliare. Tie tento optický jav ešte zvýraznia.

Tesla - oranžová strecha Čítajte viac Majú Tesly hrdzavú strechu? Nie, chyba to nie je

Niektorí motoristi majú obavy, že ide o výrobnú chybu. Nie je to ale tak. Automobilky majú pre tento jav dokonca odborný termín „quench marks”, čo znamená niečo ako kaliace stopy. Nejde o novinku. Štruktúra sa zjavuje aj na autách starých 20 či tridsať rokov. Tajomstvo sa skrýva v procese výroby tvrdeného skla, ktoré sa používa najčastejšie práve na zadných oknách. Vyrobené okno sa zahreje asi na 500 stupňov Celzia a následne sa prudko schladí. Kalenie mu dodá potrebnú pevnosť. Keďže však chladiace dýzy nedokážu schladiť sklo úplne rovnomerne, na povrchu dochádza k nerovnomernému zmršťovaniu molekúl. To má za následok aj nerovnomerný odraz svetla.

Nejde o chybu, ale o vedľajší „produkt“ kalenia... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia - kaliace stopy na skle Nejde o chybu, ale o vedľajší „produkt“ kalenia okien z tvrdeného skla.

Kaliace značky sú teda prirodzeným výsledkom výrobnej technológie a nepredstavujú žiadnu chybu skla. Opticky však môžu rušiť. Koncern General Motors čelil pred pár rokmi dokonca sťažnostiam majiteľov, ktorí sa domnievali, že táto optická vlastnosť tvrdeného skla je chybou a dôvodom na reklamáciu. GM potom musel vysvetľovať zákazníkom, že to tak nie je. „Škvrny sú spôsobené výrobným procesom a sú to ‘kaliace stopy‘ v skle. Stopy kalenia sú neúmyselným vedľajším efektom procesu temperovania,“ vysvetľoval.

Polestar 4 - 2023 Čítajte viac Polestar 4 je prvé auto bez zadného okna! Vraj kvôli bezpečnosti

Technikov vo svojej servisnej sieti zas inštruoval, aby zákazníkom zdôraznili, že nie je dôvod na paniku a výmenu okna. I tak by to nové vykazovalo rovnaké vlastnosti. Na predných oknách sa skaliacimi stopymi nestretávame. Dôvodom je, že proces výroby čelného okna je odlišný. Väčšinou ide o vrstvené sklo kde je medzi dvoma plátmi vložený polyvinylový film. Takéto okno je menej tvrdé ale pružnejšie, čo je pri kolízii väčší bonus ako samotná pevnosť. Niekedy sa ale tvrdené sklá používajú aj na bočných oknách. Záleží to najmä od určenia konkrétneho modelu auta. Stretnúť sa s nimi môžete ale aj na starých autách z čias socializmu.

Škoda Octavia - kaliace stopy na skle
Škoda Octavia - kaliace stopy na skle
+3Škoda Octavia - kaliace stopy na skle

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #okná áut
Články podľa značiek