V prvom rade by sme si mali pripomenúť, ako k horeniu môže dôjsť. Na založenie ohňa musia byť prítomné tri faktory – palivo, oxidant a zdroj zapálenia. Oheň si treba predstaviť skôr ako proces, ktorý si vyžaduje prítomnosť všetkých troch faktorov, a nie ako stabilný stav. Andrej Kubiš, manažér siete čerpacích staníc Tanker, tento mýtus preto čiastočne vyvracia. „Ja napríklad pri tankovaní motor nevypínam. Obzvlášť v prípade naftových agregátov, týmto krokom eliminujete ich opotrebenie. Dieslové autá sú totiž háklivejšie na častejšie štarty, aj keď je pravda, že pri dnešných technológiách môžeme takéto riziko považovať za zanedbateľné.“
Zákon nič nezakazuje
Mnohí motoristi si pamätajú dobu minulú, keď tankovanie pripomínalo návštevu rafinérie. Ostrý zápach na benzínke možno pozorovať aj dnes, no je to výsadou starších staníc, bez adekvátnej technológie. Tento typický pach tvoria benzínové výpary, ktoré horia len pri koncentrácii medzi dvoma a ôsmimi percentami. Ak je koncentrácia plynov nižšia ako 2 %, vo vzduchu nie je dostatok paliva na udržanie plameňa. Naopak, ak koncentrácia prekoná 8 %, naznačuje to, že nie je dostatok kyslíka, aby sa benzínové výpary mohli zapáliť, takže opäť nedôjde k vzplanutiu.
Čítajte viac Kde tankujete v EÚ najdrahšie a kde najlacnejšie? Ušetriť môžte desiatky eurPravdepodobnosť dosiahnutia „správnej“ koncentrácie benzínových pár v prítomnosti tepla a okysličovadla je teda veľmi nízka. Omnoho pravdepodobnejší scenár, pri ktorom môže dôjsť k požiaru, je situácia, keby palivo vytieklo z nádrže a prišlo do kontaktu s dostatočne horúcim materiálom. Dôležité je však poznamenať, že rozdiel teplôt medzi tým, keď máme zapnutý motor a keď ho vypneme a do pár minút začneme tankovať, je absolútne minimálny. Nie je to teda tiež dôvod, prečo by sme nemali tankovať s bežiacim motorom.
Blondína márne hľadá, kadiaľ do Tesly natankovať benzín
Čítajte viac Škoda zrýchli tankovanie. Jej elektromobily to však nepotešíZ legislatívneho hľadiska nie je nikde v Zbierke zákonov definované, že zákazník čerpacej stanice si musí motor povinne vypnúť, odporúčanie na stojanoch je teda na dobrovoľnej báze. „Do kategórie striktne zakázaných vecí, aj z hľadiska zákona, ale patrí fajčenie pri tankovaní,“ hovorí Kubiš. Ďalším potenciálnym zdrojom vznietenia môže byť katalyzátor, ktorý čistí výfukové plyny motora. Staršie modely sa zahrievali na relatívne bezpečnú teplotu približne 750 °C, zatiaľ čo niektoré novšie katalyzátory sú navrhnuté na prevádzku pri teplotách až 900 °C! Keďže sú však umiestnené hlboko vo výfukovom systéme, v dnešnej dobe aj príkladne odizolované, nepredstavujú výrazné riziko.
Palivo na „čerpačkách“ dnes už ani necítiť
Výpary, ktoré sa uvoľňujú pri tankovaní, sú škodlivé nielen pre ľudské zdravie, ale aj pre životné prostredie. Benzínové čerpadlá na mnohých staniciach sú už preto vybavené zariadením na rekuperáciu týchto pár. Čerpacie stanice aj stojany samotné disponujú najmodernejšími odsávačkami výparov 4. generácie, a tak vám pri tankovaní skutočne nehrozí žiadne bezpečnostné riziko.
Tou najzávažnejším dôvodom, prečo nenechať naštartovaný motor pri tankovaní, je riziko krádeže auta samotného, osobných vecí či iných cenností z auta. Nehovoriac o tom, že ani z hľadiska ekológie nie je motor bežiaci na voľnobehu práve najšťastnejšie riešenie. Ak sa však pozrieme na tento mýtus z hľadiska bezpečnosti, nič vám pri tankovaní nehrozí.
ZDROJ: TANKER