Je to večná téma. Mnohí motoristi budú donekonečna tvrdiť, že keď natankujú 100-oktánový benzín namiesto 95-oktánového, „ťahá“ ich auto lepšie. Málokto má však relevantný dôkaz, že to tak naozaj je. A ani sa nečudujeme. Väčšinou ide len o subjektívny pocit. Oktány totiž nemajú nič spoločné s energiou obsiahnutou v benzíne. Vyššie oktánové číslo drahších prémiových palív vyjadruje čosi celkom iné. Ide, ľudovo povedané, o odolnosť benzínu proti samovznieteniu. To je skvelá vlastnosť, pretože čím je benzín odolnejší proti tomuto javu, tým viac chráni motor proti detonačnému horeniu.
Čo to je? Detonačné horenie vzniká vtedy, keď sa zmes benzínu a paliva počas kompresie zapáli skôr, než padne iskra zapaľovacej sviečky. A to vplyvom príliš vysokej teploty vo valci. Viete si predstaviť, čo sa v tom okamihu deje? Piest ešte smeruje do svojej hornej úvrate a proti nemu začína pôsobiť sila, ktora mala prísť na rad až po tom, čo sa začne fáza expanzie. Rýchlosť spaľovania dosahuje v takomto prípade rýchlosť zvuku a v priestore valca sa preto začnú šíriť rázové vlny vydávajúce špecifický zvuk. Aj preto sa pre detonačné horenie vžil výraz „klepanie motora“.
Netreba pochybovať o tom, že detonačné horenie je pre motor veľmi škodlivé. A práve tu prichádzajú na rad oktány. Výrobcovia palív pridávajú do benzínov izooktán, aby zabránili nebezpečnému samovznieteniu. Štandardom sú v celej Európe benzíny s oktánovým číslom 95. Benzíny so 100-oktánovým číslom sa označujú ako prémiové palivá. Sú, samozrejme, drahšie, takže výrobcom palív náklonnosť motoristov investovať za tankovanie viac, vyhovuje. Lenže pravdou je, že 100-oktánový benzín nepotrebuje každý. Každé auto má totiž presne určené, aký benzín jeho motoru vyhovuje. Túto informáciu nájdete na viečku nádrže.
Čítajte viac Tankujete ‘až po hrdlo‘? Nerobte to, riskujete drahú opravuVysokooktánové palivá sú určené len vysokovýkonným motorom s vyšším kompresným pomerom. Pri vyššom kompresnom pomere vznikajú totiž vo valci vyššie tlaky a vyššia teplota, čím vzniká aj vyššie riziko detonačného horenia. Kritická teplota potom zapáli zmes vzduchu a benzínu predčasne. Platí teda, že 100-oktánový benzín vášmu autu, ktoré potrebuje 95-oktánový, neublíži, ale nemá nijaký vplyv na jeho výkon. Investovať na pumpe viac nemá význam. V opačnom prípade je situácia radikálne odlišná. Tankovať 95-oktánový benzín do auta s predpísaným 100-oktánovým palivom je doslova hazard, ktorý môže viesť k zničeniu motora.
Tankovanie prémiových palív do vozidiel s predpísaným 95-oktánovým benzínom však nemusí byť celkom na škodu veci. Prémiové palivá majú totiž nielen vyššie oktánové číslo, ale obsahujú aj viac aditív, teda drahších prísad, ktoré zlepšujú niektoré ich vlastnosti. Napríklad pôsobia proti usadzovaniu karbónu na ventiloch a palivu dodávajú vyššiu chemickú stabilitu, čo je výhoda pre motoristov, ktorí nejazdia často a v nádrži majú palivo dlhodobo. To môže byť pre motor, samozrejme, prospešné. Od tohto roka sa pridáva aj ďalšia výhoda. A aby sme nezabudli – prémiové palivá obsahujú menej etanolu.
Čítajte viac Viete jazdiť úsporne? Toto je 11 rád ako šetriť drahým palivomEtanol je síce obnoviteľnou zložkou, teda ekologickou prísadou v benzíne, ale rád na seba viaže vodu, čo zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme. Prémiové benzíny preto ostali na pôvodnej norme E5 (cca 4,5 % etanolu) oproti E10 (cca 7,5 % etanolu). Prémiový benzín nie je potom taký agresívny napríklad voči tesneniam. Odporúča sa ho tankovať najmä do starších áut, ktorých motory neboli konštruované na palivo E10. Inak ale jeho používanie nemá z hľadiska výkonu a spotreby paliva opodstatnenie.
Čo je oktánové číslo
Oktánovým číslom (OČ) sa hodnotí odolnosť benzínu (a iných palív pre zážihové motory) proti detonačnému spaľovaniu. Čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.
Oktánové číslo paliva sa zisťuje porovnávaním na skúšobnom zariadení s referenčným palivom. Oktánové číslo paliva zodpovedá percentuálnemu objemovému podielu čistého izooktánu (C8H18) v zmesi s n-heptánom (C7H16), ktoré sa na skúšobnom zariadení začína detonačne spaľovať pri rovnakom kompresnom pomere ako porovnávané palivo.
Čistý izooktán má oktánové číslo 100, heptán má oktánové číslo 0. Oktánové číslo teda môže mať aj hodnotu vyššiu ako 100, ak je dané palivo ešte odolnejšie proti samovznieteniu než čistý izooktán. Napríklad oktánové číslo 95 znamená, že palivo je rovnako odolné proti samovznieteniu ako zmes pozostávajúca z 95 % oktánu a 5 % heptánu.