Technológia elektromobilov napreduje. Kapacita akumulátorov rastie a s nimi aj vzdialenosť, ktorú sú schopné absolvovať na jedno nabitie. Na dochádzanie do práce sú už dnes absolútne bezproblémové, a to aj ak bývate kdesi na vidieku a do práce to máte hoci 50 km. Čo však, ak musíte nečakane vyraziť na dlhú cestu, ktorá sa nezaobíde bez diaľnice? Presne na to sa pozrel nemecký magazín AutoBild. Zmeral dojazd ďalších 20 nových elektromobilov. Už v minulosti tak urobil s 53 elektromobilmi, a tak tu máme skutočne relevantné dáta. Tie sú veľmi užitočné, pretože výrobcovia elektromobilov nám pri informáciách o dojazde na jedno nabitie „ťahajú popod nos tak trochu medové motúzy“.
Energetická hustota súčasných batérií je stále nižšia ako energia, ktorú máte v nádrži v podobe 50 alebo 60 litrov paliva. Zvlášť veľké sú odchýlky medzi oficiálnym a reálnym dojazdom na diaľnici. Jednoducho, rýchlostné cesty s povolenou „maximálkou“ 130 km/h sú pre elektrické autá stále ťažkým orieškom. Kombinácia diaľničného tempa a odporu vzduchu vyšťaví ich batérie skôr, než by ste si priali. Kým s klasickým autom so spaľovacím motorom prejdete na jednu nádrž aj 800 km (nehovoriac o nemeckých superlimuzínach AMG či športových autách), s tými elektrickými musíte zastaviť na nabíjačke už po 300 či 400 km. A to je ten lepší prípad.
Čítajte viac Audi A6/S6 e-tron: ‘Spaľováky‘ sú minulosťou. Dlhý dojazd vraj nieUkázal to aj najnovší test, ktorý prebiehal pri teplote od 16 do 28 stupňov Celzia, teda v relatívne priaznivých podmienkach. Ako totiž vieme, chlad je nepriateľom elektromobilov, ktoré musia v takýchto podmienkach minúť množstvo energie na udržiavanie batérie v optimálnej teplote a tiež na vyhrievanie interiéru. Ako to teda dopadlo? Je zrejmé, že receptom na úspech v tejto disciplíne je veľká batéria a špičková aerodynamika. Je to však zároveň aj ten najdrahší recept. Preto neprekvapí, že jediným elektromobilom z 20 testovaných, ktorý sa pri ustálenej rýchlosti 130 km/h dostal cez hranicu 400 km, bolo Audi Q8 55 e-tron Quattro s cenou od 87 300 eur a batériou s kapacitou až 106 kWh.
Nasledujú ďalšie drahé elektromobily – čínske Nio ET5 (68 500 eur) s batériou s kapacitou 100 kWh a Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic (99 841 eur). Tie však s diaľničnou jazdou končia pod hranicou 400 km, podobne ako čínsky BYD Seal AWD. Ten prejde na diaľnici 384 km, pričom však stojí len akceptovateľných 51 000 eur. BYD dokonca poráža drahších „súrodencov“ ako Tesla Model 3 Performance, BMW i4 a i5, Kiu EV6 s 800 V batériou a mnoho ďalších elektromobilov so zvučnými menami. Na opačnom konci rebríčka nájdeme elektromobily, pre ktoré je problém aj 200 km. Dacia Spring dá pri diaľničnej stotridsiatke len 141 km. V prípade malého mestského elektromobilu a pri cene od 17 000 eur je to však pochopiteľné.
Čítajte viac Test: Koľko kilometrov z dojazdu ‘ukradne‘ elektromobilu klimatizáciaOveľa ťažšie sa to vysvetľuje pri Mercedese-Benz EQT 200 (od 39 630 eur), DS 3 E-Tense (od 41 270 eur) alebo Mercedese-Benz EQB 300 (od 55 500 eur), ktorého maximom je 280 km. Ak by sme sa pozreli na výsledky všetkých 73 elektromobilov, teda vrátane dvoch predchádzajúcich diaľničných testov, situácia sa príliš nezmení. Len osem z nich pokorí 400 km. Kráľom je nepochybne hriešne drahý Mercedes-Benz EQS 450+ (482 km) so 108 kWh batériou a špičkovou aerodynamikou. Nasleduje BMW iX 50 xDrive (434 km) a Audi Q8 55 e-tron Quattro (433 km) z posledného testu. Na chvoste je stále Dacia Spring spolu s mestskými elektromobilmi – Mazdou MX-30 (140 km) a Hondou e (153 km). Ak máte teda záujem o elektromobil, musíte si dobre rozmyslieť, čo od neho očakávate.
Dojazd 20 nových elektromobilov pri rýchlosti 130 km/h
Poradie | Model | Dojazd na diaľnici (km) |
---|---|---|
1. | Audi Q8 55 e-Tron Quattro | 433 |
2. | Nio ET5 | 393 |
3. | Mercedes EQE SUV 4Matic | 390 |
4. | BYD Seal AWD | 384 |
5. | BMW i5 M60 | 368 |
6. | Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) | 367 |
7. | Kia EV6 AWD | 331 |
8. | BMW i4 M5 | 329 |
9. | Smart #1 Brabus | 329 |
10. | BYD Dolphin (60 kWh) | 322 |
11. | Genesis GV70 | 303 |
12. | MG4 (64 kWh) | 300 |
13. | Opel Astra Electric | 289 |
14. | Aiways U6 | 286 |
15. | Mercedes EQB 300 | 280 |
16. | DS3 E-Tense | 259 |
17. | Ora 03 GT | 250 |
18. | Fiat 500 (42 kWh) | 218 |
19. | Mercedes EQT 200 | 202 |
20. | Dacia Spring | 141 |