Bleskové povodne, ktoré sa po extrémnych dažďoch z minulých týždňov prehnali okolitými štátmi aj časťou Slovenska, po sebe zanechali množstvo vodou a bahnom zaplavených áut. Mnohé z nich sa neoplatí ani opravovať, a tak často končia v súkromnej inzercii či v malých autobazároch len vyčistené. Lákavá je cena aj vzhľad, ale pod povrchom číha veľké nebezpečenstvo. Zaplavené autá sú doslova časovanou bombou. Veľkí predajcovia ojazdených áut si na to dávajú pozor, ale neskúsený záujemca môže na „výhodnú“ kúpu ľahko doplatiť.
„Utopené“ autá sú už na ceste
„Pravidelne, už krátko po záplavách, evidujeme pokusy o predaj áut, ktoré sú poškodené vodou. Mnoho takýchto vozidiel odmietame, často sa ale následne objavia u iných predajcov alebo v súkromnej inzercii,“ hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ spoločnosti Aures Holdings. „Starostlivo preverujeme, kde sa s vozidlom jazdilo. Oveľa detailnejšie kontrolujeme, či nie je bahno na ťažko prístupných miestach, napríklad pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie aj väčšia miera korózie pod kobercom v kufri alebo zápach,“ vysvetľuje Vaněček.
Aká je pravda o počasí? Bude ešte na Slovensku sneh a prežijú klimatické zmeny tí po nás?
Pokiaľ voda zaplaví auto do výšky nad motorovým priestorom, je riziko naozaj vysoké. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov potom vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám. Zlyhanie elektroniky môže pritom nastať kedykoľvek a mnoho porúch môže byť životu nebezpečných. Napríklad zlyhanie ABS, ESP alebo prednárazových asistentov. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé. Niekedy stačí, keď auto prejde len hĺbkovým čistením interiéru a už majú problém. Ďalším negatívnym efektom zaplavenia býva nadmerná korózia, ktorá sa objavuje na nezvyčajných a skrytých miestach auta.
Pozor najmä na autá z dovozu
V strehu musia byť nielen individuálni záujemcovia, ale aj výkupcovia, pretože lokálne povodne sa pred niekoľkými dňami prehnali susednou Českou republikou – mnohokrát autá skončili v priekopách a podjazdoch, veľká voda rozvodnila aj množstvo malých tokov. A nielen v Česku. Storočnú vodu zaznamenali aj v Nemecku a Rakúsku, najpostihnutejšími oblasťami boli Severné Porýnie-Vestfálsko, Dolné Sasko, Bavorsko a Bádensko-Württembersko. Tam sa voda vyliala aj do výšky 1,5 metra a doslova spláchla stovky áut.
Čítajte viac Nezabudnite: Od zajtra treba PZP aj na silné kolobežky. Koľko bude stáť?Prívalové dažde zasiahli aj alpské oblasti Rakúska, pod lavínami vody a bahna skončili desiatky vozidiel, čiastočne postihnutá bola aj Viedeň. Búrlivé počasie sa nevyhlo ani Belgicku. Všetky tieto oblasti pritom majú jedno spoločné – vo veľkom sa odtiaľ dovážajú jazdené autá na Slovensko. „Tamojší obchodníci sa budú v masovej miere snažiť zbaviť zaplavených vozidiel,“ varuje Vaněček a pridáva dobrú radu. „Pri kúpe ojazdených áut z dovozu si starostlivo skontrolujte, či nepochádza z územia, ktoré bolo pod vodou. Mali by ste to zistiť podľa miesta registrácie, aj keď ani to nie je stopercentné.“
Radšej auto zo Slovenska
"Díleri si autá často predávajú a krátkodobo ich registrujú v iných regiónoch, niekedy aj v iných krajinách. Tým sa snažia ich pôvod zamaskovať,“ vysvetľuje nekalú praktiku Vaněček. Pri autách zo zahraničia ide väčšinou o individuálne dovozy, neoplatí sa preto kupovať autá z druhej ruky od priekupníkov. „Náklady na opravu môžu mnohokrát prevýšiť cenu samotného vozidla. Správne by totiž po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške tisícok eur,“ hovorí Vaněček.
Čítajte viac Apokalypsa v Nitre: Voda zaplavila ulice, povyrážala kanalizačné poklopy, búrka lámala stromyNajlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla je preto opatrnosť a prevencia. Požadujte, aby v kúpnej zmluve bolo ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. Dajte tiež prednosť overenému predajcovi, ktorý ponúka vozidlá s prvou registráciou na Slovensku, kde je možné lepšie sledovať servisnú históriu a históriu poistných udalostí, vrátane poškodenia povodňami. Nech už sa rozhodnete akokoľvek, pri kúpe ojazdeného vozidla by ste mali byť vždy na pozore – autá, ktoré skončili pod vodou, môžu priniesť viac problémov než úžitku.
Päť krokov, ako odhaliť, že auto bolo zaplavené
1. Skontrolujte ťažko dostupné miesta na prítomnosť bahna a vlhkosti.
Prezrite oblasti pod čalúnením dverí, za tesnením okolo dverí, pod palubnou doskou a v batožinovom priestore. Ak nájdete stopy bahna, vody alebo korózie, môže to naznačovať, že auto bolo zaplavené.
2. Venujte pozornosť zápachu v interiéri.
Nepríjemný alebo zvláštny zápach v interiéri, najmä ak je zatuchnutý alebo vlhký, môže byť známkou toho, že auto bolo vystavené veľkému množstvu vody.
3. Skontrolujte stav elektroinštalácie a elektronických systémov.
Zamerajte sa na funkčnosť a stav elektroniky v aute, ako sú svetlá, infotainment, klimatizácia a iné systémy. Náhodné zlyhania alebo nekonzistentná funkčnosť môžu byť výsledkom poškodenia vodou.
4. Preverte nezvyčajné alebo nadmerné známky korózie.
Zvlášť pod kobercom v batožinovom priestore alebo v iných skrytých častiach vozidla. Korózia na nezvyčajných miestach môže indikovať dlhodobý kontakt s vodou.
5. Zistite, či auto nepochádza z oblasti postihnutej záplavami.
Skontrolujte históriu vozidla a jeho miesto registrácie, najmä ak je auto z dovozu. Buďte opatrní, ak vozidlo pochádza z regiónov, ktoré nedávno postihli záplavy.