Určite ste si to všimli. Keď sedíte v staršom aute, povedzme z deväťdesiatych rokov alebo z obdobia tesne po prelome milénia, vidíte všetko okolo seba. Dnes to neplatí. Na svedomí to má aerodynamika a paradoxne bezpečnosť. Mohutnejšie sú predné, stredné aj zadné stĺpiky, masívnejšie sú aj opierky hláv a plocha okien sa zmenšuje. To všetko ukrajuje z vášho zorného uhla. Až tak, že nemecký autoklub ADAC, ktorý testuje nové modely áut, neudelil za posledný polrok ani jednému z nich za výhľad známku „veľmi dobré“ ani „dobré“.
Tento neduh dnes automobilky zachraňujú technológiou, ktorá bola ešte pred pár rokmi považovaná za futuristickú – kamerami. Je to však naozaj dobré riešenie? ADAC sa na to pozrel a zhrnul všetky výhody a nevýhody automobilových kamier. Zdá sa, že nie všetko je v poriadku a že výrobcovia majú pred sebou ešte veľa práce. Technologický pokrok nemusí totiž nutne znamenať, že nové riešenie je lepšie ako to staré. No nemožno poprieť, že kamerové systémy v automobiloch ponúkajú aj množstvo predností.
Cúvacia kamera
Od roku 2018 sú cúvacie kamery povinné zo zákona pre všetky nové autá v USA. To podčiarkuje dôležitosť tejto technológie pre bezpečnosť premávky. Zadná kamera je zvyčajne namontovaná v zadnej časti vozidla a poskytuje obraz na displeji vnútri vozidla. Systém sa aktivuje automaticky pri zaradení spiatočky a často sa dá aktivovať aj pri jazde vpred, pokiaľ je rýchlosť nízka.
Plusy:
Kamera poskytuje široký pohľad na oblasť priamo za vozidlom, čo je s tradičnými spätnými zrkadlami ťažko dosiahnuteľné. To uľahčuje rozpoznávanie prekážok, chodcov a iných vozidiel. Mnohé spätné kamery sú vybavené širokouhlým objektívom. Najmä cúvanie z ťažko viditeľnej príjazdovej cesty je s takýmto systémom oveľa bezpečnejšie.
Mínusy:
Ak je šošovka fotoaparátu pokrytá kvapkami vody alebo je znečistená, poskytuje len veľmi rozmazaný obraz reality.