V horúcom lete to nebýva problém, ale na jeseň a v zime autám často po studenom štarte prská alebo dokonca vyteká z koncovky výfuku akási kvapalina. Iste ste si to všimli na autách pred vami, najmä pri rozbehu na križovatke. Okrem toho vám iste napadlo, či sa také dačo nedeje aj vám. Čo je za tým? Obyčajná fyzika. Pri spaľovaní všetkých uhľovodíkov vrátane benzínu a nafty vzniká v dôsledku spaľovacieho procesu nielen oxid uhličitý a iné spaliny, ale aj voda. Ak je motor naštartovaný za studena, vlhkosť usadená vo výfukovom trakte začne kondenzovať.
Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dve celkom zlyhali!Ďalšia voda vzniká pri chladnutí výfukového traktu. Takže v závislosti od teploty a vášho štýlu jazdy sa môže dokonca voda vo výfuku hromadiť vo väčších množstvách. Pri akcelerácii začne následne vytekať. Časť z nej strhnú unikajúce plyny z výfuku. Keď sa motor a výfukové potrubie čiastočne zahrejú, zmení sa voda na paru, čo môže mať za následok biely oblak „dymu“. Po dostatočnom zahriatí sa však prebytočná voda odparí a tá, čo vzniká procesom spaľovania, opúšťa výfuk v neviditeľnej plynnej forme.
Zvlášť náchylné na ukladanie vody sú moderné autá. Majú totiž veľmi zložitý výfukový trakt v ktorom nájdeme rôzne katalyzátory a tlmiče. Tým väčší je objem výfuku a tým viac kondenzátu vzniká. Dostať z auta ho možno jedine jazdou, teda tým, že sa výfuk zahreje na dostatočnú teplotu. A tu je problém. Ak jazdíte len krátke trasy, ktoré neumožnia traktu dosiahnuť potrebnú teplotu, vody vo výfuku môže stále pribúdať. To zvyšuje riziko korózie. Aj preto, že nejde o bežnú vodu, ale o vodu kontaminovanú emisiami, ktorá je agresívnejšia.
Čítajte viac ADAC: Toto je druhý megatest zimných 'gúm'. Za kvalitu si priplatíteKoróziu výfuku pritom nemáte šancu rozpoznať, pretože sa šíri zvnútra. Zvonka môže výfuk vyzerať v perfektnom stave. Ešte horším scenárom je, ak v zime voda vo výfuku zamrzne. Vtedy môže dôjsť aj k mechanickému poškodeniu. Ak chcete takýmto problémom predísť, treba auto občas „prevetrať“. Jednoducho, absolvovať dlhšiu trasu s dostatočným zahriatím motora. Inej cesty niet. Minulosťou sú totiž malé otvory na odtok kondenzátu z výfukového potrubia. Neumožňujú ich emisné systémy, ktoré vyžadujú správny protitlak. Ak sa zmení, senzory to okamžite rozpoznajú a auto môžu uviesť do núdzového režimu. Možno to poznáte, ak ste už mali deravý alebo zle tesniaci výfuk.
Čítajte viac Ford má patent na výsuvné koncovky výfukov. Pomôcť majú najmä SUVAk teda z výfuku vášho auta tečie voda, nie je to nič nezvyčajné. A rovnako prirodzená je para. Pozornosť by ste však mali zvýšiť v prípade, ako sa biely „dym“ nestratí po zahriatí. To môže totiž signalizovať poškodenie tesnenia hlavy valcov. V takomto prípade sa do spaľovacieho priestoru dostáva chladiaca kvapalina. A následne vo forme pary aj do výfukového traktu. To by ste si ale určite všimli, pretože pri takomto poškodení stráca motory výkon. O tom, že čosi nie je v poriadku, by vás navyše mala informovať palubná elektronika, napríklad rozsvietený symbol motora. Čo najskôr by ste mali vyhľadať servis.