Meteorologické modely predpovedajú, že strednú Európu zasiahnu koncom týždňa zrážky, aké tu roky neboli. Nemci hovoria o tisícročnej povodni a dúfajú, že situácia bude lepšia, ako vychádza z modelov. Meteorológ Alexander König na serveri wetter.com vysvetľuje, aká je situácia: „Nad severným Talianskom sa tvorí níž, ktorá sa cez víkend presunie smerom k Balkánu a spojí sa s ďalšou nížou nad východnou Európou. Doslova nasáva vodu a produkuje enormné množstvo zrážok.“
To je varovanie aj pre vodičov. Výdatné búrky, navyše s krúpami, vedia poriadne skomplikovať život za volantom. Čo robiť, ak je na ceste odrazu poriadna vrstva vody? Rozhodne sa nesnažte kritickým miestom „preletieť“, aby ste to mali rýchlo za sebou, ani nezastavujte pod najbližším diaľničným mostom. V oboch prípadoch totiž riskujete nielen materiálne škody, ale najmä fatálne následky takejto jazdy. A ešte k tomu vám poisťovňa neuhradí škodu. Čomu sa vyhnúť a ako správne postupovať? Tu sú rady odborníka.
Chyba č. 1: Cez vodu sa rýchlo prebrodím
Ani rýchlo, ani pomaly. Jazda autom na zaplavenej ceste, či už v tuneloch, podjazdoch, alebo vplyvom vyliateho koryta rieky, je pre vozidlo nebezpečná. A nielen to. V prípade škôd vám žiadna poisťovňa takúto „avantúru“ nepokryje, a to ani z havarijného poistenia. „Mnohí vodiči neodhadnú situáciu, a aj keď už zistia, že voda siaha po výšku podvozka, snažia sa pomaly prebrodiť terénom. Tým však hrozí nasatie vody do motora,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, z Business Lease Slovakia. Pri takejto jazde si na aute môžete spôsobiť skutočne rozsiahle škody. V prípade poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo. Ak ste išli vedome do rizika a vošli s autom do zaplavenej časti vozovky, tak aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.
Čo teda robiť? Pokiaľ v takýchto prípadoch nie je možné z miesta zatopenia vozovky s vozidlom bezpečne odísť či vycúvať, je nutné okamžite zastaviť a vypnúť motor, čím sa škody na vozidle minimalizujú.
Čítajte viac Pozor! Škody po hlodavcoch poisťovňa uhradiť nemusí. Ani z havarijnej...Chyba č. 2: Mám výkonné auto, dážď mu nevadí
Hoci môžete mať vozidlo akokoľvek výkonné, dokonca aj dobré brzdy, jazda v plnej rýchlosti môže mať na naplavenej ceste z prívalového dažďa pre vás, ako aj ostatných účastníkov premávky, fatálne následky. „V prípade, že vodič vbehne v plnej rýchlosti do takejto naplavenej vody, vozidlo sa môže stať neovládateľné. Akvaplaning hrozí už pri rýchlostiach od 80 km/h a môže prísť náhle, bez predošlého varovania,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Hoci vám škody dokáže zmierniť havarijné poistenie, poisťovňa môže poistné plnenie aj krátiť, prípadne odmietnuť, ak k tomu prispel zlý technický stav vášho auta, najmä zjazdené pneumatiky.
Čo teda robiť? Najlepšie je vyhnúť sa akvaplaningu tým, že idete mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Ak už však hrozí, že sa akvaplaningu nevyhnete, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností vyhnite, keďže vozidlo v tom čase už nemusí mať na niektorom kolese alebo kolesách kontakt s asfaltom a stane sa neovládateľné.
Čítajte viac Pozor na zaplavené autá z Nemecka. V Česku už sú!Chyba č. 3: V silnej búrke sa treba poponáhľať
Nesnažte sa jazdu v silnej búrke zvládnuť tým, že zrýchlite, aby ste ju mali čo najskôr za sebou. To je to najhoršie, čo môžete spraviť. „Prudký dážď zhoršuje nielen stav vozovky a ovládateľnosť auta, no znižuje aj viditeľnosť. A to nielen protiidúcich vozidiel, ale aj tých pred vami či za vami, čím sa znižuje čas na vhodnú reakciu v prípade náhleho nebezpečenstva. Preto pri vyššej rýchlosti výrazne rastie riziko zrážky,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Okrem toho, ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať nánosy ľadu, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk s nedozernými následkami.
Čo teda robiť? V prvom rade je potrebné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky a prepnúť svetlá z denného svietenia na stretávacie, aby vás videli aj ostatní. V prípade, ak je intenzita krupobitia skutočne vysoká, znížte rýchlosť na minimum, zapnite výstražné svetlá, aby ste informovali ostatných o hroziacom riziku.
Čítajte viac Pozor, zmeny pri PZP: Poistné krytie sa už nevzťahuje na Rusko a ani BieloruskoChyba č. 4: Pri krupobití zastanem pod mostom
Ak je situácia naozaj vážna a je jasné, že v jazde nemôžete pokračovať, je dobré zastaviť. No aj s týmto sa spájajú mnohé riziká. Stáť kdesi na diaľnici alebo pod mostom či dokonca v jazdnom prúde je extrémne nebezpečné. Od nárazu zozadu, keď vás prehliadne za vami idúce auto, nemusí byť ďaleko. Rovnako ako k reťazovej havárii, najmä na diaľnici. Zastaviť teda môžete, ale až na najbližšom bezpečnom mieste.
Čo teda robiť? Určite nezastavujte pod mostom ani priamo v jazdnom pruhu. Idúce autá za vami by nemuseli zareagovať včas, čím by mohla vzniknúť omnoho vyššia škoda,“ upozorňuje Guštafik. Pri krupobití znížte rýchlosť na minimum, zapnite svetlá výstražného znamenia a podľa možnosti zaparkujte vozidlo až na najbližšom odpočívadle alebo parkovisku.
Čítajte viac Video: Táto nehoda je varovaním. Na jeseň sa rýchla jazda nevyplácaChyba č. 5: Vietor ma nemôže ohroziť
V búrke a silnom vetre sa skutočne ponáhľať neoplatí. Ak aj nepadajú krúpy, ktoré by vám mohli rozbiť čelné sklo, rovnaké, dokonca aj fatálne škody, hrozia počas jazdy v prípade dopadu odtrhnutých častí konárov zo stromov, uvoľnených predmetov zo striech, z balkónov, ale aj z idúceho auta pred vami či oproti vám. Netreba určite tiež zdôrazňovať, že silný bočný vietor alebo náhle zmeny smeru vetra vedia s vozidlom poriadne „zamávať“, a to najmä pri vyššej rýchlosti, čím ľahko môžete stratiť kontrolu nad jeho ovládaním a spôsobiť veľkú nehodu. Škody na vozidle počas takejto živelnej udalosti vie síce zmierniť havarijné poistenie, ale opäť môže prísť ku kráteniu poistného plnenia, ak ste išli vedome do rizika či neprispôsobili ste jazdu podmienkam.
Čo teda robiť? V prípade silného vetra alebo počas búrky maximálne znížte rýchlosť, a ak je to nevyhnutné, čo najskôr zastavte na bezpečnom mieste. Ak už dôjde k škode, treba poistnú udalosť vždy riadne zdokumentovať, písomne aj fotograficky. Ak dôjde len k hmotnej škode, teda nedošlo k poraneniu či usmrteniu niektorého z účastníkov poistnej udalosti, tak bez ohľadu na jej výšku ide o škodovú udalosť bez povinnosti volať políciu.
Čítajte viac Máte v skle prasklinku od kamienka? Posťovňa môže ‘trucovať‘Čo ak krúpy poškodia čelné okno?
Poškodenie čelného skla ľadovcom je poistnou udalosťou, za ktorú väčšina poisťovní poskytuje poistné plnenie z havarijného poistenia so štandardne dohodnutou spoluúčasťou. Ak ju chcete znížiť na nulu, možnosťou je pripoistenie čelného skla. V prípade takejto poistnej udalosti poisťovňu zaujíma, kde a kedy k poškodeniu došlo a poisťovňa si preveruje, či sa v danej lokalite a v danom čase takýto typ počasia vyskytol. Preto je potrebné uviesť pri nahlasovaní poistnej udalosti presné a pravdivé údaje. V opačnom prípade sa môže stať, že aj napriek havarijnému poisteniu by mohla poisťovňa krátiť až odmietnuť poistné plnenie.