Euro NCAP neustále sprísňuje pravidlá crashtestov. Dosiahnuť na plný počet piatich hviezdičiek je dnes preto náročnejšie ako pred rokom či dvoma. Ale dá sa to. V najnovšom kole nárazových testov Euro NCAP to zo šiestich áut dokázali štyri – Audi Q6 e-tron, Ford Explorer, čínsky Xpeng G6 aj Subaru Crosstrek. Všetky prešli testovacím „peklom“ bez vážnejšej ujmy. Zvlášť nadšení boli komisári z Audi Q6 e-tron, ktoré excelovalo v ochrane dospelých aj detí. A neprekvapí ani päť hviezdičiek pre čínsky Xpeng. Číňania sa zlepšujú raketovým tempom.
Čítajte viac Euro NCAP: Nová Dacia Duster sklamala v crashtestoch. Má len tri hviezdičkyTo sa ale nedá povedať o niektorých renomovaných automobilkách. Miernym sklamaním je napríklad štvorhviezdičkové hodnotenie Renaultu Symbioz a Renaultu Captur. O to väčšie, že Renault bol v minulosti jedným z bezpečnostných „predátorov“. Napokon, jeho Laguna druhej generácie sa stala v roku 2001 prvým modelom na svete so ziskom piatich hviezdičiek. Symbioz mal napríklad problém so slabou ochranou hrudníka vodiča pri čelnom náraze. Pri náraze na stĺp zasa nebráni kolízii vodiča a spolujazdca. Chýba mu stredový airbag a sedadlá nedokážu dostatočne stabilizovať telo. Euro NCAP vyjadrilo sklamanie nad tým, že „Renault sa už zrejme neusiluje patriť k najlepším“.
Oveľa horšie na tom ale bol spomínaný Jeep Avenger. Toto kompaktné SUV získalo len chabé tri hviezdičky. O to šokujúcejšie, že Avenger má na konte titul európskeho auta roka za rok 2023 a ako prvý elektrický Jeep aj viacero ďalších ocenení. Britský Top Gear mu vlani udelil napríklad cenu „najlepší mestský elektromobil“. V laboratóriách Euro NCAP sa však jeho kvality nepotvrdili. Avenger ponúka veľmi slabú ochranu hrudníka 10-ročnému pasažierovi pri bočnom náraze a nie je vybavený senzorom detekcie prítomnosti dieťaťa na zadných sedadlách. Tam sa ale jeho hriechy nekončia.
Čítajte viac Euro NCAP: Vracia sa zdravý rozum? Brusel chce v autách opäť tlačidláZlyhala tiež zvuková výstraha pred čelnou zrážkou. Dostatočne účinný nebol ani systém predchádzania nárazu s chodcom, cyklistami a motocyklistami. Hanba padá na celý koncern Stellantis, keďže Jeep Avenger je technologickým súrodencom Peugeotu 2008, Opelu Mokka či nového Fiatu 600. Euro NCAP pripomína, že hoci sa koncernu Stellantis podarilo v zložitých časoch zabezpečiť budúcnosť svojich značiek, nemalo by to ísť na úkor bezpečnosti. Uvidíme, ako Jeep a Renault na najnovšie výsledky zareagujú a či požiadajú o reparát.