Plnenie pneumatík dusíkom pochádza z motoristického športu. Tento inertný plyn však môžete použiť aj vo vašich pneumatikách. Nie je to ale lacné. Náklady na nahustenie dusíkom sa podľa regiónu a veľkosti plášťa pohybujú od 1,5 do 2,50 eura. Hovoríme pritom o cene za jednu pneumatiku. Poplatok za dohustenie býva podstatne nižší a niektoré servisy si za dohustenie ani neúčtujú. Stojí to teda za to, ak môžete nafúkať pneumatiky bežným vzduchom na ktorejkoľvek čerpacej stanici a ešte k tomu zadarmo? Výhody to má, je len otázkou, či ich využije každý.
Čítajte viac Vodiči, nezabudnite! Od 1. októbra budú pneumatiky M+S na snehu ‘nelegálne‘Čaro dusíka spočíva v jeho stálosti. Je totiž menej citlivý na výkyvy teplôt. Tento plyn v čistej forme mení svoju hustotu pod vplyvom teploty oveľa menej, nevstupuje do chemických reakcií s inými prvkami a nie je náchylný na horenie. Bežný vzduch síce obsahuje až 78 % dusíka, ale potom je v ňom 21 % kyslíka a zvyšok pripadá na ďalšie plyny, ktoré sa nachádzajú v atmosfére, ako argón, oxid uhličitý, neón, hélium, metán, kryptón, vodík či xenón.
Práve tento „koktail“ stojí za tým, že s rastúcou vonkajšou teplotou alebo zahriatím behúňa pneumatika mení tlak. Každých šesť stupňov Celzia znamená, že tlak pneumatiky sa zmení o 0,06 baru. Buď nahor alebo nadol. Takže pri veľkej zmene teploty môžu byť vaše pneumatiky zrazu buď prehustené, alebo podhustené. A to nie je dobré. Pri dusíku, ktorý je vlastne vzduchom bez kyslíka, sú tieto zmeny minimálne. Pneumatika má teda takmer neustále optimálny tlak. Molekuly dusíka sú navyše väčšie ako molekuly kyslíka. To znamená, že dusík uniká z plášťa oveľa pomalšie ako bežný vzduch.
Čítajte viac Pirelli Cyber Tyre: Keď sa pneumatika ‘rozpráva‘ s automKým pri pneumatikách nahustených vzduchom by ste mali kontrolovať správny tlak udávaný výrobcom raz za dva týždne, pri dusíku by to malo stačiť len raz za šesť týždňov. S dusíkom si totiž udržiavajú plášte správny tlak až trikrát dlhšie, niekedy celé mesiace. Takže celé je to o správnom tlaku, ktorý má pozitívny vplyv na ďalšie vlastnosti pneumatík. Len správne nahustená pneumatika odvádza správnu prácu. Má dobrú priľnavosť, takže zabezpečuje najlepší možný záber, najlepšiu možnú akceleráciu a najkratšiu možnú brzdnú dráhu. Zároveň chráni pred aquaplaningom.
Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?Správny tlak tiež zabezpečí, že pneumatika sa opotrebováva najpomalšie a rovnomerne. Bude mať teda dlhšiu životnosť. Okrem toho má správne nahustená pneumatika najnižší možný valivý odpor bez kompromisov v bezpečnosti, takže šetrí palivo, vaše peniaze aj životné prostredie. Čerešničkou na torte je, že dusík znižuje oxidáciu vo vnútri pneumatiky, pretože len ťažko reaguje s inými materiálmi. V tomto smere nemôže bežný vzduch konkurovať dusíku. Samozrejme, má to aj svoje nevýhody. Okrem spomínanej ceny najmä to, že dusík nie je bežne dostupný na čerpacích staniciach.
Hustiť pneumatiky dusíkom je zväčša možné len v špecializovaných pneuservisoch. Veď hustenie dusíkom si vyžaduje špeciálne vybavenie a samozrejme, potrebný je očistený a stlačený dusík, ktorý sa dá skladovať len v uzavretých tlakových fľašiach. Ak chcete ťažiť z výhod dusíka, je potrebné pneumatiky dohusťovať pri poklese tlaku opäť iba dusíkom. Samozrejme, v prípade potreby ich môžete dohustiť aj vzduchom, ale potom sa už náplň pneumatiky a jej vlastnosti blížia skôr k vzduchu ako k dusíku. Niektoré zdroje tiež uvádzajú ako nevýhodu aj to, že pri pneumatike nahustenej dusíkom sa ťažšie meria tlak. Nemal by sa totiž overovať pomocou nádob so stlačeným vzduchom dostupných na čerpacích staniciach.
Tak ako? Vyskúšate to, alebo si myslíte, že ide o panské huncútstvo alebo riešenie vhodné len pre motoršport, ktoré neprináša bežným motoristom zásadné výhody?