Od 15. novembra do 31. marca budeme musieť opäť jazdiť na súvislej vrstve snehu alebo ľadu na zimných alebo celoročných pneumatikách. Pripomeňme, že od októbra tohto roka platí, že samotné označenie M+S na pneumatike už pre zimnú prevádzku stačiť nebude. Zimná pneumatika bude totiž považovaná za zimnú len vtedy, ak bude označená aj symbolom troch štítov so snehovou vločkou, teda označením 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake). Pneumatiky, ktoré majú len označenie M+S sa už niekoľko rokov nepredávajú, ale je možné, že také ešte máte na svojom aute alebo odložené v garáži. Tak si to radšej skontrolujte. Inak sa vystavíte pokute 40 eur. A, samozrejme, ak vás s takýmito „obutím“ nachytajú policajti na snehu, nemôžete ani pokračovať v jazde.
Máte ešte dobré zimné pneumatiky? Toto je pri nich dôležité
Drahé nemusí byť najlepšie
Takže najlepšia je kúpa nových zimných pneumatík. Pre všetkých, ktorí práve riešia túto otázku, tu máme prvý veľký test zimného obutia. Nemecký autoklub ADAC si zobral na mušku 16 nových plášťov. A nie hocakých. Rozmer 215/55 R17 totiž používajú extrémne populárne kompaktné SUV. Nájdete ho na takých bestselleroch, akými sú Hyundai Kona, Škoda Karoq, VW T-Roc, Toyota Yaris Cross, Seat Ateca ale napríklad sa s nimi môžete stretnúť aj na diskoch Škody Superb, Opelu Insignia alebo VW Touran. Okrem celkovej známky udeľuje ADAC od minulej sezóny aj dve podznámky. Jednu za bezpečnosť jazdy, ktorá má na celkovom hodnotení podiel 70 %, a druhú za ekologickú bilanciu s „váhou“ zvyšných 30 %.
Rozdiely v hmotnosti pneumatík
Bezpečnosť zahŕňa vlastnosti pneumatík na suchej, mokrej a zasneženej vozovke. Ekologické hodnotenie vychádza zo životnosti, opotrebenia, valivého odporu, hlučnosti a nového kritéria udržateľnosti, ktoré posudzuje pneumatiky v celom procese výroby a recyklácie. Pre motoristov je asi najdôležitejšia známka pre bezpečnosť a z ekologických kritérií životnosť. A, samozrejme, cena. Ako ale ukázal tohtoročný test, to, že sa rozhodnete pre drahú pneumatiku ešte neznamená, že dostanete to najlepšie. Tak napríklad zimný plášť Continental WinterContact TS 870 P, ktorý bol najdrahší z testovaných plášťov, skončil až na šiestej priečke. Tým ale nechceme povedať, že kvalita je lacná. Ako to teda dopadlo?
Karty miešala na čele ekológia
Tri pneumatiky z testu získali známku „dobré“, sedem prešlo s hodnotením uspokojivé, tri pneumatiky získali „dostatočné“ hodnotenie a tri plášte so známkou „nedostatočné“ v teste celkom prepadli. My sa však pozrieme najprv na vrchol rebríčka. Absolútnym tohtoročným víťazom je Goodyear UltraGrip Performance 3 pred Dunlopom Winter Sport 5. Oba plášte sú mimoriadne vyvážené a poskytujú vysokú bezpečnosť na suchých, mokrých aj zasnežených cestách. Goodyear sa však dostal na čelo vďaka excelentnému ekologickému hodnoteniu. Má veľmi dobrú životnosť, takže investícia doň sa oplatí, pretože vydrží aj o sezónu viac ako niektorí konkurenti.
Rozdiely v brzdnej dráhe
A čo viac, Goodyear má veľmi dobrý vplyv na jazdné vlastnosti, pretože je o 10 % ľahší ako bol priemer v celom testovacom poli. Váži len 8,8 kg, čo je o kilogram menej v porovnaní s Dunlopom (9,8 kg) a až o 3,6 kg menej ako najťažšia pneumatika Kenda Wintergen 2 KR501 (12,4 kg). Čo z toho vyplýva? Ak si zámerne kúpite ľahké hliníkové disky a obujete ich ťažkými pneumatikami, nedosiahnete efekt na strane zníženia neodpružených hmôt. Na tretej priečke skončil Vredestein Wintrac Pro, ktorý vyniká obzvlášť dobrými vlastnosťami na snehu, ale celkom sa nevyrovná dvom konkurentom, pokiaľ ide o suché a mokré vozovky.
Kompromis nemusí byť zlou voľbou
Za úvahu tiež stoja plášte, ktoré skončili v strede testovacieho poľa. Bolo ich sedem. ADAC konštatuje, že ani jeden z nich nespôsobí vodičom žiadne nemilé prekvapenie, ale v porovnaní s trojicou najlepších vykazujú určitú slabosť v niektorom z parametrov, zväčša na suchej alebo mokrej vozovke. Patrí sem aj spomínaný Continental WinterContact TS 870 P, ktorý mierne zaostáva práve za sucha. Podobný problém majú aj Hankook či Pirelli. Viac než jednu slabosť majú pneumatiky Viking WinTech, Kumho WinterCraft WP52 a Maxxis Premitra Snow WP6. Aj keď ponúkajú dobrý predpokladaný počet najazdených kilometrov, ADAC tvrdí, že to nesmie zakrývať slabé miesta v bezpečnosti. Preto ich odporúča len s veľkými výhradami.
To sa už ale nedá povedať o troch pneumatikách na chvoste rebríčka, ktoré asi niekto omylom označil symbolom snehovej vločky. Plášte Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura + síce spája dobré správanie na snehu a nízke opotrebenie, ale totálne zlyhávajú na suchej a mokrej vozovke. Pritom práve s mokrou cestou sa v zime stretáme najčastejšie. Najlepším dôkazom ich zlyhaní sú brzdné dráhy. K zastaveniu z rýchlosti 80 km/h potrebujú viac ako 41 metrov, kým najlepšie plášte ani nie 35 metrov. Čo to znamená? Zatiaľ čo auto na pneumatikách Goodyear, Continental alebo Dunlop pri núdzovom brzdení na mokrom asfalte už stojí, to isté auto s pneumatikami Davanti, Triangel alebo Kenda sa popri ňom ešte stále rúti rýchlosťou 40 km/h!