Prezúvate? Toto je prvý veľký test zimných pneumatík. Šiestim sa vyhnite oblúkom

To, že je pneumatika klasifikovaná ako zimná, ešte neznamená, že v zime aj funguje. Ukázal to najnovší test zimných plášťov nemeckého ADAC-u. Zo 16 pneumatík až tri totálne prepadli. Continental, najdrahšia pneumatika v teste, tiež príliš neoslnil. Víťazmi sú Dunlop, Vredestein a Semperit.

30.09.2024 05:00
debata (39)
ADAC testoval zimné pneumatiky na VW T-Roc. To... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2024 ADAC testoval zimné pneumatiky na VW T-Roc. To je typický predstaviteľ kompaktných SUV, pre ktoré sú pneumatiky 215/55 R 17 V určené. Obúva ich aj Toyota Yaris Cross, Seat Ateca, Škoda Karoq alebo Kia Niro.

Od 15. novembra do 31. marca budeme musieť opäť jazdiť na súvislej vrstve snehu alebo ľadu na zimných alebo celoročných pneumatikách. Pripomeňme, že od októbra tohto roka platí, že samotné označenie M+S na pneumatike už pre zimnú prevádzku stačiť nebude. Zimná pneumatika bude totiž považovaná za zimnú len vtedy, ak bude označená aj symbolom troch štítov so snehovou vločkou, teda označením 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake). Pneumatiky, ktoré majú len označenie M+S sa už niekoľko rokov nepredávajú, ale je možné, že také ešte máte na svojom aute alebo odložené v garáži. Tak si to radšej skontrolujte. Inak sa vystavíte pokute 40 eur. A, samozrejme, ak vás s takýmito „obutím“ nachytajú policajti na snehu, nemôžete ani pokračovať v jazde.

Máte ešte dobré zimné pneumatiky? Toto je pri nich dôležité

Video
Najlepšou pneumatikou testu je Goodyear... Foto: ADAC
Goodyear Ultra Grip Performance 3 Najlepšou pneumatikou testu je Goodyear UltraGrip Performance 3. Exceluje na mokrej, suchej aj zasneženej vozovke. A k tomu pridáva dlhú životnosť a nízku hmotnosť.
Označovanie zimných pneumatík Čítajte viac Vodiči, pozor! Od 1. októbra budú pneumatiky M+S ‘nelegálne‘. Hrozí pokuta

Drahé nemusí byť najlepšie

Takže najlepšia je kúpa nových zimných pneumatík. Pre všetkých, ktorí práve riešia túto otázku, tu máme prvý veľký test zimného obutia. Nemecký autoklub ADAC si zobral na mušku 16 nových plášťov. A nie hocakých. Rozmer 215/55 R17 totiž používajú extrémne populárne kompaktné SUV. Nájdete ho na takých bestselleroch, akými sú Hyundai Kona, Škoda Karoq, VW T-Roc, Toyota Yaris Cross, Seat Ateca ale napríklad sa s nimi môžete stretnúť aj na diskoch Škody Superb, Opelu Insignia alebo VW Touran. Okrem celkovej známky udeľuje ADAC od minulej sezóny aj dve podznámky. Jednu za bezpečnosť jazdy, ktorá má na celkovom hodnotení podiel 70 %, a druhú za ekologickú bilanciu s „váhou“ zvyšných 30 %.

Dunlopom Winter Sport 5 je v niektorých... Foto: ADAC
Dunlop Winter Sport 5 Dunlopom Winter Sport 5 je v niektorých parametroch ešte lepší ako víťazný Goodyear. Osudná mu však bola nová metodika, ktorý ho odsunula na druhú priečku z dôvodu o čosi slabších výsledkov v ekologickom hodnotení. Ak sa preň ale rozhodnete, chybu nespravíte. A ešte ušetríte.

Rozdiely v hmotnosti pneumatík

Kľúčovú rolu hrá aj hmotnosť pneumatík, pozrite... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2024 Kľúčovú rolu hrá aj hmotnosť pneumatík, pozrite si tie obrovské rozdiely.

Bezpečnosť zahŕňa vlastnosti pneumatík na suchej, mokrej a zasneženej vozovke. Ekologické hodnotenie vychádza zo životnosti, opotrebenia, valivého odporu, hlučnosti a nového kritéria udržateľnosti, ktoré posudzuje pneumatiky v celom procese výroby a recyklácie. Pre motoristov je asi najdôležitejšia známka pre bezpečnosť a z ekologických kritérií životnosť. A, samozrejme, cena. Ako ale ukázal tohtoročný test, to, že sa rozhodnete pre drahú pneumatiku ešte neznamená, že dostanete to najlepšie. Tak napríklad zimný plášť Continental WinterContact TS 870 P, ktorý bol najdrahší z testovaných plášťov, skončil až na šiestej priečke. Tým ale nechceme povedať, že kvalita je lacná. Ako to teda dopadlo?

Karty miešala na čele ekológia

Tri pneumatiky z testu získali známku „dobré“, sedem prešlo s hodnotením uspokojivé, tri pneumatiky získali „dostatočné“ hodnotenie a tri plášte so známkou „nedostatočné“ v teste celkom prepadli. My sa však pozrieme najprv na vrchol rebríčka. Absolútnym tohtoročným víťazom je Goodyear UltraGrip Performance 3 pred Dunlopom Winter Sport 5. Oba plášte sú mimoriadne vyvážené a poskytujú vysokú bezpečnosť na suchých, mokrých aj zasnežených cestách. Goodyear sa však dostal na čelo vďaka excelentnému ekologickému hodnoteniu. Má veľmi dobrú životnosť, takže investícia doň sa oplatí, pretože vydrží aj o sezónu viac ako niektorí konkurenti.

Continental WinterContact TS 870 P skončil až... Foto: ADAC
Continental Winter Contact TS 870 P Continental WinterContact TS 870 P skončil až na šiestej priečke, teda medzi priemerom. Pritom je najdrahším plášťov v testovacom poli. Má síce najkratšiu brzdnú dráhu na mokrej vozovke, ale na najlepších stráca na suchom asfalte.

Rozdiely v brzdnej dráhe

Rozdiely v dĺžke brzdnej dráhy sú priam... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2024 Rozdiely v dĺžke brzdnej dráhy sú priam priepastné.

A čo viac, Goodyear má veľmi dobrý vplyv na jazdné vlastnosti, pretože je o 10 % ľahší ako bol priemer v celom testovacom poli. Váži len 8,8 kg, čo je o kilogram menej v porovnaní s Dunlopom (9,8 kg) a až o 3,6 kg menej ako najťažšia pneumatika Kenda Wintergen 2 KR501 (12,4 kg). Čo z toho vyplýva? Ak si zámerne kúpite ľahké hliníkové disky a obujete ich ťažkými pneumatikami, nedosiahnete efekt na strane zníženia neodpružených hmôt. Na tretej priečke skončil Vredestein Wintrac Pro, ktorý vyniká obzvlášť dobrými vlastnosťami na snehu, ale celkom sa nevyrovná dvom konkurentom, pokiaľ ide o suché a mokré vozovky.

Kompromis nemusí byť zlou voľbou

Za úvahu tiež stoja plášte, ktoré skončili v strede testovacieho poľa. Bolo ich sedem. ADAC konštatuje, že ani jeden z nich nespôsobí vodičom žiadne nemilé prekvapenie, ale v porovnaní s trojicou najlepších vykazujú určitú slabosť v niektorom z parametrov, zväčša na suchej alebo mokrej vozovke. Patrí sem aj spomínaný Continental WinterContact TS 870 P, ktorý mierne zaostáva práve za sucha. Podobný problém majú aj Hankook či Pirelli. Viac než jednu slabosť majú pneumatiky Viking WinTech, Kumho WinterCraft WP52 a Maxxis Premitra Snow WP6. Aj keď ponúkajú dobrý predpokladaný počet najazdených kilometrov, ADAC tvrdí, že to nesmie zakrývať slabé miesta v bezpečnosti. Preto ich odporúča len s veľkými výhradami.

Pneumatika Davanti Wintoura + je úplnou... Foto: ADAC
Davanti Wintoura Pneumatika Davanti Wintoura + je úplnou katastrofou. Nedarí sa jej na snehu ani na suchom či mokrom asfalte. A ešte k tomu má najdlhšiu brzdnú dráhu zo všetkých testovaných plášťov.

To sa už ale nedá povedať o troch pneumatikách na chvoste rebríčka, ktoré asi niekto omylom označil symbolom snehovej vločky. Plášte Triangle WinterX TW401, Kenda Wintergen 2 KR501 a Davanti Wintoura + síce spája dobré správanie na snehu a nízke opotrebenie, ale totálne zlyhávajú na suchej a mokrej vozovke. Pritom práve s mokrou cestou sa v zime stretáme najčastejšie. Najlepším dôkazom ich zlyhaní sú brzdné dráhy. K zastaveniu z rýchlosti 80 km/h potrebujú viac ako 41 metrov, kým najlepšie plášte ani nie 35 metrov. Čo to znamená? Zatiaľ čo auto na pneumatikách Goodyear, Continental alebo Dunlop pri núdzovom brzdení na mokrom asfalte už stojí, to isté auto s pneumatikami Davanti, Triangel alebo Kenda sa popri ňom ešte stále rúti rýchlosťou 40 km/h!

© Autorské práva vyhradené

39 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #SUV #test zimných pneumatík
Články podľa značiek