Fio bankaFio banka

ADAC: Test zimných ‘gúm‘ na Octaviu odhalil päť hriešnikov

Z 12 pneumatík s rozmerom 205/55 R16, ktoré obúvajú extrémne populárne kompaktné autá, bolo až päť takých, ktoré nemecký ADAC motoristom neodporúča. Vrátane Pirelli! Jedna pneumatika celkom prepadla. Naopak, „zahviezdil“ Continental s veľkým náskokom pred Goodyearom a Michelinom.

04.10.2024 05:00
debata (4)
ADAC testoval zimné pneumatiky na typickom... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2024 ADAC testoval zimné pneumatiky na typickom predstaviteľovi kompaktnej triedy – Volkswagene Golf. Testy prebiehali vo fínskom Ivale.

V druhom teste zimných pneumatík sa ADAC zameral na pneumatiky určené pre autá nižšej strednej triedy. Rozmer 205/55 R16 nájdeme na takých ikonách, akými sú VW Golf, Škoda Octavia, Toyota Corolla, Dacia Sandero alebo Opel Astra. Obúva ho však aj na Renault Mégane, Ford Focus či prémiové kompakty ako Audi A3, BMW 1 alebo Mercedese-Benz triedy A. Takže zasiahnuté je obrovské spektrum trhu. Práve kompakty sú druhou najpredávanejšou triedou áut v Európe. O to smutnejšie je, že z 12 testovaných plášťov získali len tri známku „dobré“ a ADAC ich odporúča bez výhrad. Štyri ďalšie pneumatiky skončili so známkou „uspokojivé“ a tri prešli testom takpovediac s odretými ušami, teda so známkou „dostatočné“. Jeden plášť celkom prepadol.

Máte ešte dobré zimné pneumatiky? Toto je pri nich dôležité

Video
Víťazom testu medzi zimnými 16-palcovými... Foto: ADAC
Continental WinterContact TS 870 Víťazom testu medzi zimnými 16-palcovými pneumatikami je Continental WinterContact TS 870. S veľkým náskokom porazil aj plášte GoodYear a Michelin, ktoré skončili na druhom a treťom mieste.

Okrem celkovej známky udeľuje ADAC od minulej sezóny aj dve podznámky. Jednu za bezpečnosť jazdy, ktorá má na celkovom hodnotení podiel 70 %, a druhú za ekologickú bilanciu s „váhou“ zvyšných 30 %. Bezpečnosť zahŕňa vlastnosti pneumatík na suchej, mokrej a zasneženej vozovke. Ekologické hodnotenie vychádza zo životnosti, opotrebenia, valivého odporu, hlučnosti a nového kritéria udržateľnosti, ktoré posudzuje pneumatiky v celom procese výroby a recyklácie. Pre motoristov je asi najdôležitejšia známka za bezpečnosť a z ekologických kritérií je kľúčová životnosť, teda počet kilometrov, ktoré „guma“ zvládne. O ekonomike zas hovorí známka za valivý odpor. Čím je nižší, tým menšiu spotrebu má auto.

Ako pneumatiky brzdili

Brzdná dráha - test zimných pneumatík 2024 Foto: ADAC
Brzdná dráha - test zimných pneumatík 2024 Brzdná dráha - test zimných pneumatík 2024

Ako najlepšie skončili so známkou „dobré“ pneumatiky Continental, Goodyear a Michelin. Sú totiž veľmi vyvážené, čo znamená, že nevykazujú žiadne slabiny či už na suchej, mokrej, alebo zasneženej vozovke. Bonusom je ich dlhá životnosť. Ale aj medzi nimi boli rozdiely. Absolútnym víťazom testu sa stal Continental WinterContact TS 870. Podľa ADAC-u táto pneumatika stanovuje nový štandard pre bezpečnosť. Najmä tým, že na mokrej a zasneženej vozovke nemá rovnocenného súpera. Michelin Alpin 6 je z hľadiska bezpečnosti tiež na veľmi vysokej úrovni, ale ani zďaleka sa nepribližuje Continentalu. Na druhej strane dosahuje excelentné hodnotenie v ekologických parametroch. Má najdlhší kilometrový nájazd, až 53 200 km, a najnižší valivý odpor.

Pirelli Cinturato Winter2 je jednou z... Foto: ADAC
Pirelli Cinturato Winter 2 Pirelli Cinturato Winter2 je jednou z najdrahších pneumatík v teste. Napriek zvučnému menu však skončila na predposlednej priečke. Dôvodom sú jej slabiny na suchej vozovke. To sa neodpúšťa.

Druhý v poradí, Goodyear UltraGrip Performance 3, sa umiestnil presne medzi Continentalom a Michelinom. Nemá slabé miesta, ale ani žiaden rekord v niektorej z disciplín. Ďalšie štyri pneumatiky Hankook, Dunlop, Nokian a Falken skončili so známkou „uspokojivé“ tesne za troma najlepšími. Vykazovali slabšie parametre aspoň v jednom kritériu. Falken Eurowinter HS02 sa hodí lepšie na suché cesty ako na zasnežené, Hankook Winter i*cept RS3 si zas lepšie poradí s ľadom a so snehom ako s mokrými cestami a Dunlop Winter Sport 5 sa zas cíti najlepšie na snehu, kým za sucha je len priemerný. O Nokiane Snowproof 2 ADAC tvrdí, že nemá síce slabé stránky, ale ani v ničom nevyniká.

Koľko kilometrov pneumatiky zvládnu

Predpokladaný kilometrovy výkon Foto: ADAC
Predpokladaný kilometrovy výkon Predpokladaný kilometrovy výkon

Zvyšok rebríčka tvoria pneumatiky, ktorým sa nemecký autoklub radí radšej vyhnúť. Úplne najhorší je plášť Winrun Winter-max A1 WR22. Na prvý pohľad sa zdá dobrou zimnou pneumatikou, pretože podáva pozoruhodné výkony na snehu, ale jeho správanie na mokrej vozovke v zákrutách, kde má okamžité tendencie k pretáčavosti a nedotáčavosti, ADAC označuje za desivé. Jednoducho, za takýchto podmienok sú jeho reakcie nevypočítateľné. Winrun sklamal aj pri brzdení za mokra. Kým auto s pneumatikami Goodyear pri brzdení z rýchlosti 80 km/h už stojí, na Winrunoch sa ešte stále rútite rýchlosťou 30 km/h. No asi najväčším sklamaním je predposledná priečka pre prémiové Pirelli Cinturato Winter2.

Odstrašujúcim príkladom je pneumatika Winrun... Foto: ADAC
Winrun Winter-max A1 WR22 Odstrašujúcim príkladom je pneumatika Winrun Winter-max A1 WR22, ktorá síce exceluje na snehu, ale na suchej ceste je nevypočítateľná.

Pirelli má síce superkrátku brzdnú dráhu za mokra, porovnateľnú s Goodyearom, a veľmi dobré vlastnosti na snehu, ale zlyháva na suchej vozovke. To je neprípustné. A ešte k tomu patrí k najdrahším pneumatikám v teste. Stojí 121 eur, len o sedem eur menej ako víťazný Continental a o päť menej ako druhá najlepšia pneumatika Goodyear. S pneumatikou Vredestein Wintrac je situácia veľmi podobná. Napriek dobrým výkonom na snehu je príliš nevyvážená na suchej vozovke. Zeetex WH 1000 nezaujme v žiadnej testovacej disciplíne. Testeri ADAC-u tiež nedávajú odporúčanie na kúpu GT Radial WinterPro 2 Evo, ktorý opäť zlyháva na suchej vozovke.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Pirelli #ADAC #Continental #Michelin #GoodYear #test zimných pneumatík
Články podľa značiek