Prichádza zima. Máte správne natankované?

Letný benzín a hlavne letná nafta v nádrži vás môžu v zime dostať do poriadnych problémov. Sezónne palivá tu nie sú na parádu. Kedy ich začať používať?

22.10.2024 05:00
debata (4)
V zime začnú rafinérie dodávať na čerpacie... Foto: Pravda, Robert Huttner
benzin, phm, slovnaft, tankovanie V zime začnú rafinérie dodávať na čerpacie stanice zimné palivá. Platí to pre benzín, naftu aj LPG.

Zima sa blíži, a tak by ste mali venovať pozornosť aj tomu, či máte v nádrži správne sezónne palivo. Je to dôležité najmä pre tých, ktorí jazdia málo a teda tankujú sporadicky a tiež pre majiteľov plug-in hybridov, ktorí jazdia väčšinu času v elektrickom režime a ani si nepamätajú, kedy naposledy tankovali. V nádrži im môže totiž zostať benzín alebo nafta, nevhodná pre dané ročné obdobie. Platí totiž, že v zime máme jazdiť na zimné a v lete na letné palivo. A to aj napriek tomu, že niektorí o tom pochybujú. „Veď predsa u nás také zimy nie sú, aby sme potrebovali špeciálne zloženie…“. Realita je ale trochu iná.

Najviac ohrozené sú diesle

Jedným z najčastejších dôvodov, prečo majú dieselové autá v zime problém naštartovať, je celkovo zlá servisná údržba – napríklad nevyčistený palivový filter a zlý stav batérie. No je tu aj palivo, ktoré býva tým posledným „klinčekom do rakvy“. „Nafta je pre vysoký obsah parafínov citlivá na chlad, najmä ak teplota klesne pod bod mrazu. Letná nafta by pri takýchto teplotách mala problém, zamŕza už pri –7 °C. Preto čerpacie stanice počas zimných mesiacov prechádzajú na takzvanú zimnú naftu,“ hovorí Markéta Jakoubková, kvalitárka palív zo spoločnosti Shell.

Letná nafta zamŕza už pri -7 °C. Foto: SAK
Zimné palivá Letná nafta zamŕza už pri -7 °C.

Vedeli ste?

Letné a zimné palivá však nie sú jedinými sezónnymi variantmi, ktoré nájdete na čerpacích staniciach. V marci a prvej polovici apríla a tiež v októbri a prvej polovici novembra môžete do svojho vozidla natankovať takzvané prechodné palivo. Aj to má svoj význam pre plynulý a zdravý chod motora. Odborníci však odporúčajú ho vždy do začiatku zimnej či letnej sezóny vyjazdiť.

V zimnej nafte sú obsiahnuté špeciálne aditíva, ktoré pomáhajú potlačiť tvorbu veľkých kryštálov parafínov, ktoré zhoršujú filtrovateľnosť nafty. Kvalitu nafty v súvislosti s ročnými obdobiami upravuje záväzná akostná norma, ktorá stanovuje, že čerpacie stanice majú povinnosť predávať zimnú naftu s filtrovateľnosťou do –20 °C od 16. novembra do 28. februára. Do takéhoto paliva už preto nie je nutné dolievať samostatne predávané aditíva proti zamrznutiu, pretože už ich obsahuje.

Problém môže mať aj AdBlue a benzín

„Úskalím, o ktorom sa často v súvislosti s dieselovými autami nehovorí, je zamrznutie prísady AdBlue, ktorá vstrekovaním do výfukových planov znižuje obsah oxidov dusíka. Najmodernejšie dieselové motory môžu „skolabovať“ nie vinou nafty, ale práve pre túto kvapalinu, ktorá zamŕza už pri 11 °C pod bodom mrazu. Ak diagnostika zistí, že systém je nefunkčný, nedovolí vám auto ani naštartovať. Do veľkej miery záleží, samozrejme, na tom, kde je nádrž na AdBlue vo vozidle umiestnená. Ak je na mieste viac vystavenom poveternostným vplyvom, môže to byť naozaj problém,“ pripomína Markéta Jakoubková.

Ako je to v zime s LPG

Pri používaní LPG v zime sa nemusíte obávať komplikácií. Motor vždy štartuje na benzín a spaľovanie propánbutánu sa spúšťa až po niekoľkých minútach. Ani počas jazdy by nemali nastať žiadne problémy. Zásobníky LPG v zime pumpári plnia opačným pomerom propánu a butánu ako v lete. Teda 40 ku 60. Propán sa totiž lepšie odparuje a do plynnej fázy prechádza až pri – 42 °C, zatiaľ čo bután už pri – 0,5 °C. Preto je podiel zložky propánu v zime vyšší.

No nie je to len nafta, ktorej zloženie sa prispôsobuje ročnému obdobiu. Zimné zloženie má aj benzín, hoci bod mrazu bežného Naturalu 95 je až pri – 40 °C. Na rozdiel od letného však obsahuje viac prchavých zložiek, aby sa lepšie odparoval, a aby vodiči bez problémov naštartovali aj v mraze. „V zime musíme mať tiež na zreteli podchladenie spôsobené prúdením vzduchu. To môže znížiť teplotu paliva až o 15 °C. Preto ako prevenciu, najmä počas medziobdobia leto – zima, je vhodné kompletne vyjazdiť letné palivo nielen v nádrži, ale aj v celom palivovom trakte,“ upozorňuje expertka.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #tankovanie #zimná nafta #letná nafta #zimné palivá
Články podľa značiek