Technológia elektromobilov napreduje. Kapacita akumulátorov rastie a s nimi aj vzdialenosť, ktorú sú schopné absolvovať na jedno nabitie. Napriek tomu ostáva „úzkosť z dojazdu“ jedným z faktorov, popri vysokej nákupnej cene a dlhšom čase nabíjania v porovnaní s tankovaním, ktoré potenciálnych záujemcov odrádzajú od kúpy čisto elektrických áut. Naozaj platí, že vo väčšine prípadov nemôžete brať údaj výrobcu ako bernú mincu. Spotreba elektromobilov a z nej vyplývajúci dojazd sa totiž meria za podmienok, ktoré nie veľmi zodpovedajú realite. Napríklad s vypnutou klimatizáciou a kúrením. V oficiálnych parametroch tak bežne nájdete informáciu, že na jedno nabitie prejdete 500, či dokonca viac ako 600 km. Nám sa ale nikdy nič také nepodarilo. Maximum bolo asi 450.
Netvrdíme, že to nestačí. V porovnaní so skromnými začiatkami spred desiatich rokov je to obrovský pokrok, ale mať relevantnú predstavu o skutočnom dojazde je veľmi prospešné. Vyhnete sa tak prehnaným očakávaniam a najmä riziku, že ostanete visieť kdesi na kraji diaľnice. Preto prinášame výsledky reálnej spotreby 116 elektromobilov, ktoré zverejnil nemecký automagazín AutoBild. Ten meria spotrebu energie elektrických áut na rovnakom okruhu, ako testuje bežné autá so spaľovacími motormi. Elektromobily nie sú nijako zvýhodnené. Samozrejme, klimatizácia je zapnutá. Meria sa na trase dlhej 115 km, kde tretina pripadá na mestskú premávku, tretina na okresky a zvyšok na diaľnice, kde testovací jazdci elektromobily nijako nešetria.
Čítajte viac Dojazd elektromobilov na diaľnici? Len osem zo 73 zvládne viac ako 400 kmSkúsenosť AutoBildu je taká, že veľká batéria nemusí byť automaticky zárukou veľkého dojazdu. Podstatná je totiž spotreba. A tá závisí od mnohých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, výkonu, vonkajšej teploty, tepelného manažmentu batérie či od toho, či je elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie. Je tiež známe, že niektorí výrobcovia dokážu elektrický pohon optimalizovať lepšie než ostatní, takže dosahujú aj lepšie výsledky. K zlepšeniam môže dochádzať dokonca priebežne, a to vďaka aktualizáciám softvéru. Koľko teda elektromobily naozaj žerú? Výsledky nájdete v nasledujúcej tabuľke. A sú pomerne prekvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.
Rozdiely sú dokonca aj medzi príbuznými elektromobilmi jedného výrobcu, či dokonca medzi tými istými elektromobilmi, pri ktorých je rozdiel iba v kapacite akumulátora alebo dokonca len v karosérii. Niektoré výsledky neladia ani s našimi skúsenosťami. Tým ale nechceme povedať, že nie sú pravdivé. Práve naopak, tak to s elektromobilmi je. Testované boli vo všetkých ročných obdobiach, teda aj v zime, ktorá vie s ich spotrebou poriadne „zamávať“. Pripravení musíte byť na to, že v lete budete jazdiť so spotrebou napríklad 17 kWh na 100 km, takže váš dojazd môže atakovať 400-kilometrovú hranicu, ale v chladnom počasí hlboko pod nulou stúpne spotreba o 30 či 40 % a vy neprejdete ani len 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádza aspoň mesiac, v ktorom boli jednotlivé modely testované.