Koľko ‘žerú‘ elektromobily naozaj? Tu sú výsledky 116 áut

Reálny dojazd elektromobilov je stále horúcou témou. Veď práve z dojazdu majú potenciálni záujemcovia o elektrické autá najväčšie obavy. Platí totiž, že na oficiálne údaje výrobcu sa veľmi spoľahnúť nedá. Skreslené sú ešte viac ako pri autách so spaľovacími motormi. Dôvod? Spotreba elektromobilov sa meria s vypnutou klimatizáciu a kúrením. Lenže nemecký AutoBild preveril elektromobily tak, ako by ste ich používali vy. Tu sú výsledky spotreby všetkých od roku 2021.

29.10.2024 05:00
NAF - letný test dojazdu elektromobilov 2024 Foto:
Reálna spotreba elektrických áut má veľký rozptyl. Najmä z dôvodu vonkajšej teploty. Ukázalo sa to aj v teste spotreby 116 elektromobilov. Takú Škodu Enyaq nájdete v tabuľke hneď niekoľkokrát. Ale nikdy nie pri sebe. Podobné je to aj s elektromobilmi, ktoré sú technicky príbuzné, hoci nesú odlišné logo.
debata (62)

Technológia elektromobilov napreduje. Kapacita akumulátorov rastie a s nimi aj vzdialenosť, ktorú sú schopné absolvovať na jedno nabitie. Napriek tomu ostáva „úzkosť z dojazdu“ jedným z faktorov, popri vysokej nákupnej cene a dlhšom čase nabíjania v porovnaní s tankovaním, ktoré potenciálnych záujemcov odrádzajú od kúpy čisto elektrických áut. Naozaj platí, že vo väčšine prípadov nemôžete brať údaj výrobcu ako bernú mincu. Spotreba elektromobilov a z nej vyplývajúci dojazd sa totiž meria za podmienok, ktoré nie veľmi zodpovedajú realite. Napríklad s vypnutou klimatizáciou a kúrením. V oficiálnych parametroch tak bežne nájdete informáciu, že na jedno nabitie prejdete 500, či dokonca viac ako 600 km. Nám sa ale nikdy nič také nepodarilo. Maximum bolo asi 450.

Najnižšiu spotrebu medzi elektromobilmi, ktoré... Foto: Dacia
Dacia Spring Electric - 2021 Najnižšiu spotrebu medzi elektromobilmi, ktoré testuje AutoBild od roku 2021, dosiahla Dacia Spring s výsledkom 15,4 kWh/100 km. Ale čo máte z toho, keď prejde ledva 180 km a ešte k tomu si do nej nič nezbalíte.

Netvrdíme, že to nestačí. V porovnaní so skromnými začiatkami spred desiatich rokov je to obrovský pokrok, ale mať relevantnú predstavu o skutočnom dojazde je veľmi prospešné. Vyhnete sa tak prehnaným očakávaniam a najmä riziku, že ostanete visieť kdesi na kraji diaľnice. Preto prinášame výsledky reálnej spotreby 116 elektromobilov, ktoré zverejnil nemecký automagazín AutoBild. Ten meria spotrebu energie elektrických áut na rovnakom okruhu, ako testuje bežné autá so spaľovacími motormi. Elektromobily nie sú nijako zvýhodnené. Samozrejme, klimatizácia je zapnutá. Meria sa na trase dlhej 115 km, kde tretina pripadá na mestskú premávku, tretina na okresky a zvyšok na diaľnice, kde testovací jazdci elektromobily nijako nešetria.

Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Dojazd elektromobilov na diaľnici? Len osem zo 73 zvládne viac ako 400 km

Skúsenosť AutoBildu je taká, že veľká batéria nemusí byť automaticky zárukou veľkého dojazdu. Podstatná je totiž spotreba. A tá závisí od mnohých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, výkonu, vonkajšej teploty, tepelného manažmentu batérie či od toho, či je elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie. Je tiež známe, že niektorí výrobcovia dokážu elektrický pohon optimalizovať lepšie než ostatní, takže dosahujú aj lepšie výsledky. K zlepšeniam môže dochádzať dokonca priebežne, a to vďaka aktualizáciám softvéru. Koľko teda elektromobily naozaj žerú? Výsledky nájdete v nasledujúcej tabuľke. A sú pomerne prekvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.

Najvyššou spotrebou, až 36,7 kWh/100 km, sa... Foto: BMW
BMW i7 - 2023 Najvyššou spotrebou, až 36,7 kWh/100 km, sa „blyslo“ luxusné BMW i7. To znamená, že aj batéria s kapacitou nad 100 kWh stačí len na 300 km.

Rozdiely sú dokonca aj medzi príbuznými elektromobilmi jedného výrobcu, či dokonca medzi tými istými elektromobilmi, pri ktorých je rozdiel iba v kapacite akumulátora alebo dokonca len v karosérii. Niektoré výsledky neladia ani s našimi skúsenosťami. Tým ale nechceme povedať, že nie sú pravdivé. Práve naopak, tak to s elektromobilmi je. Testované boli vo všetkých ročných obdobiach, teda aj v zime, ktorá vie s ich spotrebou poriadne „zamávať“. Pripravení musíte byť na to, že v lete budete jazdiť so spotrebou napríklad 17 kWh na 100 km, takže váš dojazd môže atakovať 400-kilometrovú hranicu, ale v chladnom počasí hlboko pod nulou stúpne spotreba o 30 či 40 % a vy neprejdete ani len 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádza aspoň mesiac, v ktorom boli jednotlivé modely testované.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 62 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #dojazd #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek