Všetko o brzdových doštičkách v 10 bodoch. A kedy ich treba vymeniť?

Brzdové doštičky sú spotrebný materiál. Nekryje ich žiadna záruka. Keď sa opotrebujú, čo závisí od mnohých faktorov, treba ich vymeniť. Inak sa vystavujete veľkému riziku.

31.10.2024 05:00
debata
Brzdové doštičky sú spotrebný materiál ako... Foto: Tomáš Andrejčák, Ferodo
Brzdové doštičky Brzdové doštičky sú spotrebný materiál ako každý iný. Ich životnosť je obmedzená.

Prvé brzdové doštičky boli ovládané ručne a používali sa už na vozoch ťahaných koňmi, kde boli drevené doštičky pritlačené k ráfiku. Moderné brzdové doštičky, niekedy nazývané aj brzdové čeľuste, pozostávajú z kovovej platne s trecím obložením. V aute vytvárajú brzdnú silu tlakom na povrch brzdového kotúča alebo steny brzdového bubna.

Mechanickú energiu pritom premieňajú na teplo. V prípade bubnových mechanizmov sa v systéme parkovacej brzdy používajú aj na zadné čeľuste, ktoré pri parkovaní stláčajú bubny. Brzdové doštičky, ako aj brzdové kotúče a bubny sú spotrebný materiál, ktorý by sa mal vymeniť po istom počte najazdených kilometrov. Na moderných autách vás na to upozorní palubná diagnostika.

1. Druhy brzdových doštičiek

Všetky brzdové doštičky sú rozdelené do niekoľkých kategórií:

Kategória 1 – ide značkové doštičky od licencovaného výrobcu, dodávané na výrobnú linku (OEM, znamená Original Equipment Manufacturer). Takéto spotrebné materiály majú vylepšené zloženie a tiež podliehajú dodatočnému spracovaniu. Vďaka tomu majú optimálne vlastnosti aj dlhú životnosť.

Kategória 2 – ide o doštičky dodávané na trh s náhradnými dielmi. Spravidla pozostávajú z lacnejšieho zloženia v porovnaní so zložením inštalovaným na autách v továrenských podmienkach na montážnej linke, no napriek tomu sa často môžu pochváliť vysokou odolnosťou a kvalitou, pričom zostávajú cenovo dostupnejšie.

Kategória 3 – ide o doštičky vyvážané do rozvojových krajín. Takéto doštičky sú vyrobené z cenovo optimalizovaných komponentov, čo vysvetľuje ich skromnú životnosť, nižšiu účinnosť, ako aj nízku cenu.

2. Čo znamenajú označenia brzdových doštičiek

Brzdová doštička musí byť označená, inak nie je certifikovaná. Koeficient trenia môže byť uvedený na doštičkách vo forme dvoch písmen (GF, CC atď.). Prvé písmeno označuje koeficient statického trenia, druhé koeficient trenia pri aktívnom pohybe.

Index priľnavosti doštičiek ku kotúčom a bubnom zodpovedá poradiu písmen v abecede: napríklad pre C je koeficient menší ako 0,15; D – od 0,15 do 0,25; E – od 0,25 do 0,35; F – 0,35 – 0,45; G – od 0,45 do 0,55; H – od 0,45 do 0,8.

Vonkajšia strana doštičky je zvyčajne označená písmenom „E“ v kruhu a číslom zodpovedajúcim krajine, v ktorej bola certifikácia vykonaná. Napríklad: E1 – Nemecko, E2 – Francúzsko, E3 – Taliansko atď. Za značkou zhody (90R) nasleduje číslo certifikátu, kód výrobcu, medzinárodné číslo WVA a výrobná šarža.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #brzdy #servis auta #brzdové doštičky
Články podľa značiek