Po varovaní pred zaplavenými autami zo septembrových povodní v Európe, ktoré sa dostávajú do inzerátov a bazárov, prichádza ďalšie. Spoločnosť Cebia, ktorá sa venuje preverovaniu histórie jazdených vozidiel, teraz upozorňuje na nebezpečenstvo – novú vlnu áut zo Spojených štátov amerických. Ako vieme, hurikán Milton tam spôsobil obrovské škody vrátane zaplavenia tisícov vozidiel a ďalšie tisíce vážne poškodil. Podľa Cebie sa zaplavené alebo zle opravené autá môžu ľahko dostať na európsky trh už tento mesiac. Na základe skúseností budú smerovať najmä do strednej a východnej Európy, kde sú zákazníci menej opatrní a ľahko sa dajú nalákať na výhodné ceny.
Z Ameriky do Európy
„Každá prírodná katastrofa prináša nešťastie aj ľuďom, ktorých sa priamo nedotkla. V tomto prípade sa hurikán Milton, ktorý sa v októbri prehnal Floridou, dotkne napríklad Európanov, ktorí si nevedomky kúpia auto, ktoré bolo buď zaplavené, alebo výrazne poškodené nárazom do budovy či iného auta a nebolo riadne opravené,“ hovorí Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia. Týmto autám sa podľa neho nevyhne ani Slovensko. Najväčší podvod však spočíva v tom, že záujemca o takúto „jazdenku“ nebude vôbec tušiť, že kupuje auto z iného kontinentu.
Čítajte viac Pozor na zaplavené autá. Toto je 5 krokov, ako ich odhaliť„Pre slovenských kupujúcich budú zaplavené a neodborne opravené autá vyzerať ako autá dovezené z Poľska, Nemecka alebo z Litvy,“ upozorňuje Pajer a dodáva, že dôsledná oprava týchto áut po totálnej škode sa finančne nevypláca. Kvôli korózii, poškodenej elektronike a kabeláži sú v podstate neopraviteľné. Opravujú sa len naoko. „Podvodníci vymenia svetlá a prvky, ktoré by mohli prezradiť americký pôvod. V porovnaní s airbagmi alebo elektroinštaláciou však ide o zanedbateľné položky, pretože tieto diely sa dajú použiť z havarovaných áut, rovnako ako diely karosérie,“ vysvetľuje ďalej Pajer.
Z Európy na Slovensko
Pajer upozorňuje, že kým pred desiatimi rokmi bolo v Nemecku 70 % predajcov ojazdených vozidiel nemeckých, dnes je to len 30 %, čo je jedným z dôvodov zvýšeného výskytu podvodov vrátane falšovania pôvodu. Týka sa to aj „jazdeniek“ z USA. „Použité autá zo Spojených štátov a z Kanady sa v posledných rokoch objavujú v Európe, a teda aj na slovenskom trhu, čoraz častejšie. Preto sme do nášho systému kontroly histórie ojazdených vozidiel pridali údaje o autách z týchto krajín a stále rozširujeme ich zdroje,“ tvrdí Pajer.
V súčasnosti má mať Cebia k dispozícii informácie o 93 % zámorských vozidiel dovezených na Slovensko a veru nepotešia. „Z údajov vyplýva že až 68 % z nich je po totálnej škode, ďalších 17 % po strednej a väčšej škode a len 15 % je nehavarovaných. A to je bežný stav, nie mimoriadna situácia súvisiaca s prírodnou katastrofou,“ upozorňuje Martin Pajer. Takže v nasledujúcom období bude kúpa ešte riskantnejšia. Fingovaním skutočného pôvodu týchto áut a predstieraním, že sú z Nemecka, podvodníci nielen zvyšujú záujem o tieto autá a dokážu ich rýchlejšie predať, ale aj predať drahšie.
Preplatiť môžete až 10 000 eur
Podľa Cebie dokáže falšovanie pôvodu zvýšiť cenu auta priemerne o 400 až 800 eur. Kupujúci však preplácajú hodnotu oveľa viac, pretože technický stav predajnej cene nezodpovedá. Zákazník tak môže preplatiť až 10 000 eur v závislosti od modelu auta a jeho veku. Ďalšou stratou sú náklady, ktoré v nasledujúcich rokoch investujú majitelia do neočakávanej údržby a opráv. Napríklad neustále zlyhávajúcej elektroniky. To sú ďalšie tisíce eur. Čo s tým? Základom je zistiť skutočný pôvod „jazdenky“ ešte pred kúpou. Z osvedčenia o evidencii sa to však nedozviete. Naopak, môže vás ešte viac oklamať.
Čítajte viac Čo s ‘utopeným‘ autom? Radšej ani neštartujtePodvodníci totiž využívajú systém účelových registrácií. To znamená, že dovezené a neodborne opravené auto zo Severnej Ameriky je v danej európskej krajine zaregistrované, hoci len na niekoľko dní. Cieľom je následne získať potvrdenie, že tam bolo odhlásené. To podvodným predajcom umožní prezentovať kupujúcemu, že auto, pre ktoré sa rozhoduje, má nemecký alebo iný pôvod. Skutočný pôvod vozidla sa dá preto zistiť jedine cez služby výrobcu alebo kontrolou histórie cez služby špecializovaných spoločností. Okrem preverenia pôvodu umožňujú takéto stránky zistiť aj to, či má auto stočený odometer, či bolo havarované, alebo zaplavené a ako poisťovňa vyčíslila škodu.Jednoducho, je toho dosť, čo môže skaziť radosť z naoko výhodnej kúpy. Dávajte si preto pozor a nenaleťte podvodníkom na ich triky.