Turbodúchadlo dosahuje extrémne teploty – počas záťaže sa môže rozžeraviť až na 800 °C a pracuje pri otáčkach 200–300 tisíc za minútu. V zimnom období je dôležité chrániť turbo pred náhlymi zmenami teploty a zabezpečiť správne mazanie, najmä pri štarte a vypínaní motora. Po naštartovaní motora v mrazivých teplotách nechajte preto motor chvíľu bežať, na voľnobeh, stačí minútu či dve, aby sa sna hriadeli vytvoril rovnomerný olejový film a dosiahol dostatočnú viskozitu. Pri studenom štarte je totiž turbo viac namáhané. Ak to zanedbáte, dôjde k k stretu kovových plôch, čo vedie k vysokému opotrebeniu.
Čítajte viac Toto je 5 rád, ako v zime ušetriť za palivo. A sú jednoduchéPo náročnej jazde, napríklad po diaľnici alebo pri stúpaní v kopcoch, je rovnako dôležité nechať turbo postupne ochladiť. Rýchlym vypnutím motora by sa z neho mohol olejový film odpariť, čo by zanechalo turbo bez potrebnej ochrany a zvýšilo riziko „zapekania“. Opačným prípadom je, že olej na horúcom hriadeli alebo ložisku skarbonizuje. Pri príjazde na parkovisko alebo čerpaciu stanicu preto zvoľnite na posledný kilometer-dva na približne 100 km/h alebo vyraďte do neutrálu. Aj tento jednoduchý krok dokáže turbo ochladiť o 150 až 250 °C a zabrániť jeho poškodeniu.
Čítajte viac Zmena, ktorá poteší. Interval STK pre motorky a štvorkolky by sa mal predĺžiťJe to ako s ľudským telom. Po dlhšom behu netreba hneď zastavovať, ale zvoľniť tempo takmer až na krok a vydýchať sa. Ak to nespravíte, hrozí, že svaly sa vám stiahnu do kŕča a následná regenerácia sa predĺži. Kým vy to „rozchodíte“, turbo už nemusí. Týka sa to najmä extrémne rozšírených nízkoobjemových, takzvaných downsizingových motorov, zväčša trojvalcov, ktoré sú mimoriadne namáhané. Takéto motory majú vysoké spaľovacie tlaky vo valcoch a pracujú aj pri vyšších teplotách, čo zaťažuje aj samotné turbodúchadlo.
Čítajte viac Prichádza zima. Máte správne natankované?Turbu tiež pomôžete pravidelnou výmenou oleja. Napríklad každých 15 000 kilometrov, i keď výrobca tvrdí, že výmenný interval môže byť dvojnásobný. Predídete tým mnohým problémom. Olej v dobrej kondícii umožňuje turbu fungovať efektívne a predlžuje životnosť celého motora. Ohľaduplnosť pri štartovaní a vypínaní sa vypláca. Pri správnej starostlivosti by turbo malo vydržať aspoň 150– až 200-tisíc kilometrov, a pri optimálnych podmienkach dokonca aj 300-tisíc. Ak ho zničíte skôr, rátajte s vysokými nákladmi na opravu. Znížiť sa dajú „repasom“, ale to už nikdy nebude také, ako keď bolo nové.