Čo znamenajú čísla na pneumatikách

Každá pneumatika obsahuje viacero čísel. Pripomínajú tak trochu hlavolam. Majú však presný význam. A ten je kľúčový pri výbere správnej pneumatiky aj z pohľadu zákona. Väčšina čísiel na pneumatike odkazuje na jej rozmery. Prvé trojčíslie označuje šírku behúňa pneumatiky. Je udávané v milimetroch. Šírka pneumatiky je dôležitá pre trakciu samotného auta. Druhé dvojčíslie vypovedá o výške bočnice pneumatiky. Tento údaj je ale udávaný v percentách šírky prierezu a nazýva sa profilové číslo alebo profil.
Dvojčíslie za písmenom R označuje priemer disku, na ktorý je možné pneumatiku obuť. Tento údaj je zas udávaný v palcoch. Napríklad, ak je na pneumatike označenie R16, „gumu“ je možné obuť na disk s priemerom 16 palcov. Samotné písmeno „R“ odkazuje na radiálnu konštrukciu pneumatiky. Teda, že vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo na obvodovú kružnicu. Tam sa ale označenie ešte nekončí. Za údajmi o rozmeroch totiž nasleduje ďalšia dvojica čísel a písmeno.

Ide o informáciu o maximálnej rýchlosti, na ktorú je pneumatika stavaná, a o index zaťaženia. Index zaťaženia predstavujú čísla. Na aute nemôžete mať pneumatiku, ktorá má menší index zaťaženia ako ten, ktorý je zapísaný v technickom preukaze. Napríklad pneumatika s indexom zaťaženia 85 zvládne záťaž 515 kg. Rýchlostný index musí taktiež korešpondovať s údajom v technickom preukaze. Môže byť však vyšší. Nižší len v prípade zimných pneumatík.

V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo Extra Load, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má pevnejšiu bočnicu, aby zvládala vyššiu hmotnosť, a tiež má zosilnený podklad behúňa a uloženie dezénových blokov. Tieto pneumatiky využívajú najmä vozidlá kategórie SUV, a väčšinou sú drahšie.Na pneumatike nájdete tiež údaj o tom, kedy bola vyrobená. Nachádza sa na jej bočnici. Najdôležitejšie je posledné štvorčíslie, ktoré označuje poradové číslo týždňa výroby, spolu s rokom výroby.
Vďaka tomuto označeniu dokážete zistiť, aký má presný vek. Vek na úrovni piatich rokov nie je v prípade pneumatík ešte dôvodom na ich výmenu. Kľúčový je stav dezénu. Ako uvádza Continental, behúňová zmes moderných plášťov obsahuje špeciálne činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne päť rokov. Rozdiely medzi novou a 5-ročnou pneumatikou sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Podmienkou je však správne skladovanie.
Rýchlostný index pneumatiky
Index | Maximálna rýchlosť km/h |
---|---|
Q | 160 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Z | nad 240 km/h |
Záťažový index pneumatiky
Index zaťaženia | Nosnosť | ||
---|---|---|---|
71 | 345 | 92 | 630 kg |
72 | 355 | 93 | 650 kg |
73 | 365 | 94 | 670 kg |
74 | 375 | 95 | 690 kg |
75 | 387 | 96 | 710 kg |
76 | 400 | 97 | 730 kg |
77 | 212 | 98 | 750 kg |
78 | 425 | 99 | 775 kg |
79 | 437 | 100 | 800 kg |
80 | 450 | 101 | 825 kg |
81 | 462 | 102 | 850 kg |
82 | 475 | 103 | 875 kg |
83 | 487 | 104 | 900 kg |
84 | 500 | 105 | 925 kg |
85 | 515 | 106 | 950 kg |
86 | 530 | 107 | 975 kg |
87 | 545 | 108 | 1 000 kg |
88 | 560 | 109 | 1030 kg |
89 | 580 | 110 | 1060 kg |
90 | 600 | 111 | 1090 kg |
91 | 615 | 112 | 1120 kg |