Podľa amerického Poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) bola za posledných päť rokov zaznamenaná na amerických cestách vyššia miera nehôd a úmrtí ako za predchádzajúcich 12 rokov. Smrteľná nehoda sa podľa výsledkov štúdie stane každých 571 miliónov najazdených kilometrov, resp. na miliardu míľ je to 2,8 smrteľných nehôd.
Čítajte viac Trapas: Európske auto roka 2023 má len tri hviezdičky z crashtestov„Nové autá sú bezpečnejšie než kedykoľvek predtým,“ povedal Karl Brauer, výkonný analytik iSeeCars. „Pokročilou konštrukciou podvozku, asistenčnými systémami vodiča a množstvom airbagov poskytujú vynikajúcu ochranu pasažierov. Proti týmto bezpečnostným prvkom však stojí nesústredená jazda a vyššia rýchlosť, čo v posledných rokoch vedie k zvýšeniu počtu nehôd a úmrtí.“
Rebríček vedú malé alebo výkonné autá
Spoločnosť iSeeCars analyzovala údaje o úmrtnosti zo systému hlásenia úmrtí (FARS) Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky v období od roku 2018 až do roku 2022. Zamerala sa na nehody, ktoré si vyžiadali najmenej jednu obeť. Zistila, že spomedzi všetkých modelov áut má najvyššiu mieru nehôd Hyundai Venue, zatiaľ čo medzi značkami je to americká Tesla. Päť najnebezpečnejších áut má viac ako štvornásobný počet smrteľných nehôd.
Okrem Hyundaiu Venue ide aj o Chevrolet Corvette, Mitsubishi Mirage, Porsche 911 a Hondu CR-V Hybrid. Prvú desiatku uzatvárajú modely Tesla Y, Mitsubishi Mirage G4, Buick Encore, Kia Forte a Buick Envision s mierou smrteľných nehôd 2,8– až 4,9-krát vyššou, ako je priemer. Zoznamu teda dominujú malé autá a výkonné autá spolu s SUV, ktoré majú pre vyššie ťažisko zvýšenú pravdepodobnosť prevrátenia. Patrí medzi ne napríklad Ford Bronco a Dodge Charger.
Väčšina z týchto vozidiel pritom získala vynikajúce hodnotenie bezpečnosti v nárazových testoch IIHS aj NHTSA, takže nejde o problém s konštrukciou vozidla. „Modely na tomto zozname pravdepodobne odrážajú kombináciu správania vodiča a jazdných podmienok, čo vedie k zvýšenému počtu nehôd a úmrtí,“ povedal Brauer.
Čím väčšie, tým bezpečnejšie
Z pohľadu veľkosti majú malé autá najvyššiu mieru smrteľných nehôd, zatiaľ čo autá strednej a väčšej veľkosti sú pod priemerom. Aj keď moderné malé autá ťažia z najnovších technických a bezpečnostných technológií, pri nehodách s väčším vozidlom sú v nevýhode. „Je ťažké prekonať fyziku, dokonca aj s vysokopevnostnou oceľou a airbagmi,“ povedal Brauer. „Keď sa zrazia dve malé autá, sily sa vyrovnajú, ale ak sa kompaktný hatchback stretne s veľkým pikapom, menšie auto vždy prehrá.“
Čítajte viac Euro NCAP: Test adaptívnych tempomatov odhalil premiantov aj prepadákPopulárne SUV sú síce bezpečnejšie ako malé autá, ale neplatí to všeobecne. Ich nevýhodou je vyššie ťažisko a možnosť prevrátenia. Takže napríklad Ford Bronco alebo Mercedes-Benz triedy G majú viac ako dvojnásobný počet smrteľných nehôd v porovnaní s priemerným SUV (2,2). Rovnako ako SUV aj veľké pikapy majú prirodzenú výhodu vo veľkosti, v hmotnosti a vo výške sedadla pasažiera, pokiaľ ide o bezpečnosť.
Najnebezpečnejšie autá podľa prieskumu iSeeCars
Poradie | Model | Miera smrteľných nehôd (na miliardu míľ) | V porovnaní s priemerom |
---|---|---|---|
1. | Hyundai Venue | 13,9 | 4,9× |
2. | Chevrolet Corvette | 13,6 | 4,8× |
3. | Mitsubishi Mirage | 13,6 | 4,8× |
4. | Porsche 911 | 13,2 | 4,6× |
5. | Honda CR-V Hybrid | 13,2 | 4,6× |
6. | Tesla Model Y | 10,6 | 3,7× |
7. | Mitsubishi Mirage G4 | 10,1 | 3,6× |
8. | Buick Encore GX | 9,8 | 3,4× |
9. | Kia Forte | 8,1 | 2,9× |
10. | Buick Envision | 8,0 | 2,8× |
11. | Kia Soul | 7,3 | 2,6× |
12. | Toyota Corolla Hybrid | 7,3 | 2,6× |
13. | Chevrolet Camaro | 7,3 | 2,6× |
14. | Nissan Versa | 7,2 | 2,5× |
15. | Kia K5 | 7,1 | 2,5× |
16. | Kia Seltos | 6,8 | 2,4× |
17. | Ford Bronco | 6,6 | 2,3× |
18. | Ford Bronco Sport | 6,2 | 2,2× |
19. | Dodge Charger | 6,1 | 2,1× |
20. | Toyota Prius | 5,9 | 2,1× |
21. | Tesla Model S | 5,8 | 2,0× |
22. | Infiniti Q50 | 5,8 | 2,0× |
23. | Toyota Venza | 5,6 | 2,0× |
– | Celkový priemer | 2,8 | – |