Nemecká sieť technických kontrol TÜV zverejnila aktuálny rebríček spoľahlivosti. Napriek tomu, že nerozlišuje medzi druhom pohonu, firemnými a súkromnými autami a nezohľadňuje ani počet najazdených kilometrov, je považovaný za bernú mincu pri rozhodovaní o kúpe nových aj jazdených áut. Nová štatistika vychádza celkovo z 10,2 milióna kontrol nemeckých STK, ktoré prebehli medzi júnom 2023 a júlom 2024. Obsahuje celkovo 228 modelov v šiestich vekových kategóriách od dvoj- a trojročných vozidiel až po tie najstaršie, ktoré majú viac ako 12 rokov. Pozícia v rebríčku je daná podielom vozidiel daného modelu, ktoré neprejdú technickou kontrolou pre vážne alebo nebezpečné poruchy.
Kupujeme ojazdené auto. Ako sa nepopáliť?
TÜV nemá pre motoristov veľmi dobré správy. Na kontrolách bolo vlani neúspešné každé piate auto. Presnejšie, až 20,6 % áut sa nemohlo vrátiť na cesty bez servisného zásahu. V medziročnom porovnaní je to zhoršenie o 0,1 %. Aj Nemecko totiž bojuje so starnúcim vozovým parkom. Zvýšil sa tiež podiel vozidiel s ľahšími poruchami na 11,5 % . To je o 0,3 percentuálneho bodu viac. V našom prvom pohľade sa pozrieme na výsledky najmladšej kategórie áut s vekom do štyroch rokov, ktorá je tou najsledovanejšou. Obsahuje totiž absolútnu väčšinu aktuálnych modelov, takže je dôležitá pri výbere nového auta. A nájdeme v nej aj elektromobily, ktoré z hľadiska veku do teraz v štatistikách prakticky nefigurovali.
Stále platí, že niektoré automobilky dokážu udržiavať vysokú kvalitu, niektoré sú permanentne na chvoste a niektoré majú síce nadpriemerne spoľahlivé modely, no zároveň aj svoje „čierne ovce“. Tohto roku je absolútnym víťazom TÜV Reportu hybridná Honda Jazz s podielom porúch len 2,4 % pred VW Golf Sportsvan (2,5 %) a Audi Q2, ktoré sa umiestnilo na tretej priečke spolu s hriešne drahým Porsche 911. Skvelé výsledky má však aj Mitsubishi ASX, Mercedes-Benz B a GLC, VW T-Roc a Suzuki Vitara s Hyundaiom Tucson, všetky s mierou porúch do 3,5 %. To je len dôkaz, že aj cenovo dostupné autá môžu byť nadpriemerne spoľahlivé. Platí to aj o Mazde 2, Kii Picanto či Suzuki Swift, ktoré skončili v prvej dvadsiatke.
No sú tu aj porazení. Hlavu v smútku bude mať z aktuálneho TÜV Reportu najmä Škoda. Jej najlepším modelom je Škoda Karoq na 37. priečke, čo je stále nadpriemerná zóna, lenže Fabia sa ocitla v zóne priemerných áut a ďalšie modely na vskutku zahanbujúcich miestach. Kodiaq nemal na viac ako na 73. priečku z celkovo 111. No a Škoda Octavia, Superb a Scala sú prakticky na chvoste. Horší ako ony je už len Ford Mondeo a Tesla Model 3. Je to neuveriteľné, ale lepšie ako Škoda sú ešte aj Dacie, Renaulty či Fiaty. A, samozrejme, aj kórejské modely, ktoré nájdete zväčša v strede poľa. A ako dopadli spomínané elektromobily? Celkovo ich medzi 2– a 3-ročnými autami nájdeme desať.
Najlepším z nich je VW e-Golf v prvej desiatke rebríčka, nasleduje Hyundai Kona Electric, Mini Cooper SE a hneď za ním ďalšie Volkswageny ID.3, ID.4 a ID.5. Zahanbujúcu pozíciu Tesly 3 nemôže podľa expertov ospravedlniť ani vysoký počet najazdených kilometrov. Tesla má pravdepodobne okrem porúch brzdovej sústavy a náprav obzvlášť veľké nedostatky v osvetlení. Dopláca na zlú servisnú starostlivosť. Podľa Elona Muska sa totiž na elektromobiloch nemá čo pokaziť a nepotrebujú servisné prehliadky. Toto je smutný výsledok.