Vývoj elektromobilov napreduje závratným tempom. Modely spred desiatich rokov sú v porovnaní s tými súčasnými priam technologickým pravekom. Z hľadiska výkonu aj dojazdu. Jedno však majú stále spoločné – nemajú rady zimu. Je to dané chemickým zložením li-ion akumulátorov. Pri nízkych teplotách sa atómy lítia pri nabíjaní nehromadia v grafite, ale pokrývajú anódu. Lítiové pokovenie mení následne pozitívne nabité atómy lítia na kov. Výsledkom je nižší počet atómov poskytujúcich voľné elektróny. Pri vybíjaní sa zasa ióny lítia presúvajú z anódy na katódu cez elektrolyt. Ten im však v chlade kladie vyšší odpor.
Čítajte viac ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantickéKým pri vybíjaní akumulátora, teda pri používaní elektromobilu, sa rozsah povolených teplôt pohybuje medzi – 20 až + 60 stupňami Celzia, pri nabíjaní je optimálne teplotné pásmo oveľa užšie – medzi 15 až 35 stupňami. To ale v zime ťažko dosiahnete. Napokon, aby ste vedeli, že chladné počasie nerobí elektromobilom dobre, nemusíte vlastniť elektrické auto. Stačí skúsenosť s mobilným telefónom. Aj ten využíva podobný akumulátor, len v menšom balení. Keď sa ochladí, je váš mobil vybitý skôr, akoby ste čakali. Kým však nová batéria do mobilu stojí desiatky eur, tá v elektrickom aute tisíce či desaťtisíce. Ak sa chcete vyhnúť škodám, napríklad nenávratnej strate kapacity, mali by ste sa v zime k elektromobilu správať šetrnejšie.
Nielenže tým chránite batérie, ale tiež predĺžite dojazd. Je všeobecne známe, že dojazd elektromobilu sa už pri teplote mínus sedem stupňov Celzia skráti v porovnaní s prevádzkou pri teplote 24 stupňov Celzia o 12 %. Ale pozor – to bez použitia kúrenia. Ak si kabínu vyhrejete, môže sa dojazd razom scvrknúť až o 40 % či dokonca o celú polovicu. Samozrejme, záleží to aj na tom, či je váš elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie a či má tepelný manažment batérie. Na zimu by ste preto mali myslieť už pri výbere konkrétneho modelu. No aj keď máte najmodernejší elektromobil, je dobré dodržiavať v zime týchto 10 zásad.
Čítajte viac NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!