Fio bankaFio banka

Ako v zime 'nezabiť' elektromobil? Dodržujte týchto 10 rád

Neuralgickým bodom elektromobilov v zime sú jeho batérie. Mali by ste sa k nim preto správať šetrnejšie. Ochránite ich pred stratou kapacity či dokonca nenávratným poškodením a dojazd predĺžite na maximum. I keď bude kratší ako v teplom počasí.

06.12.2024 05:00
debata (34)
Zima elektromobilom nesvedčí. Mráz robí... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Zima elektromobilom nesvedčí. Mráz robí problémy chemickým procesom v batérii. Treba na to myslieť.

Vývoj elektromobilov napreduje závratným tempom. Modely spred desiatich rokov sú v porovnaní s tými súčasnými priam technologickým pravekom. Z hľadiska výkonu aj dojazdu. Jedno však majú stále spoločné – nemajú rady zimu. Je to dané chemickým zložením li-ion akumulátorov. Pri nízkych teplotách sa atómy lítia pri nabíjaní nehromadia v grafite, ale pokrývajú anódu. Lítiové pokovenie mení následne pozitívne nabité atómy lítia na kov. Výsledkom je nižší počet atómov poskytujúcich voľné elektróny. Pri vybíjaní sa zasa ióny lítia presúvajú z anódy na katódu cez elektrolyt. Ten im však v chlade kladie vyšší odpor.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte viac ADAC: Dojazd elektrických áut pri +14 a –7 °C? Rozdiely sú gigantické

Kým pri vybíjaní akumulátora, teda pri používaní elektromobilu, sa rozsah povolených teplôt pohybuje medzi – 20 až + 60 stupňami Celzia, pri nabíjaní je optimálne teplotné pásmo oveľa užšie – medzi 15 až 35 stupňami. To ale v zime ťažko dosiahnete. Napokon, aby ste vedeli, že chladné počasie nerobí elektromobilom dobre, nemusíte vlastniť elektrické auto. Stačí skúsenosť s mobilným telefónom. Aj ten využíva podobný akumulátor, len v menšom balení. Keď sa ochladí, je váš mobil vybitý skôr, akoby ste čakali. Kým však nová batéria do mobilu stojí desiatky eur, tá v elektrickom aute tisíce či desaťtisíce. Ak sa chcete vyhnúť škodám, napríklad nenávratnej strate kapacity, mali by ste sa v zime k elektromobilu správať šetrnejšie.

Chladné počasie znamená pre elektromobily... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Chladné počasie znamená pre elektromobily výrazne vyššiu spotrebu energie kvôli kúreniu aj pomalšie nabíjanie.

Nielenže tým chránite batérie, ale tiež predĺžite dojazd. Je všeobecne známe, že dojazd elektromobilu sa už pri teplote mínus sedem stupňov Celzia skráti v porovnaní s prevádzkou pri teplote 24 stupňov Celzia o 12 %. Ale pozor – to bez použitia kúrenia. Ak si kabínu vyhrejete, môže sa dojazd razom scvrknúť až o 40 % či dokonca o celú polovicu. Samozrejme, záleží to aj na tom, či je váš elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie a či má tepelný manažment batérie. Na zimu by ste preto mali myslieť už pri výbere konkrétneho modelu. No aj keď máte najmodernejší elektromobil, je dobré dodržiavať v zime týchto 10 zásad.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 34 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #servis #elektromobily #zima #batérie
Články podľa značiek