Ku koncu roka sa väčšina automobiliek ponáhľa s crashtestami svojich noviniek. To preto, aby nemuseli byť hodnotené podľa pravidiel toho ďalšieho, ktoré sú vždy prísnejšie. A tak nám bezpečnostné konzorcium Euro NCAP „servíruje“ v poslednom mesiaci výsledky hodnotenia najrozsiahlejšieho kola crashtestov. V zozname nájdeme až 15 automobilových noviniek všetkých mysliteľných kategórií aj druhov pohonov – od Audi A5, Hyundaia Santa Fe, Lexusu LBX, Mazdy CX-80, cez Mini Countryman, Porsche Macan, Subaru Forester, Volvo EX30, Cupru Tavascan, Renault 5 E-Tech (Alpine A290) a Ford Capri až po čínske SUV Deepal S07, Leapmotor C10 a elektrický čínsky pikap Maxus eTerron 9.
Výsledky si Euro NCAP pochvaľuje. „Najnovšie hodnotenia ukazujú veľký pokrok vo všetkých triedach vozidiel, aj keď priemysel čelí problémom. Napriek týmto tlakom výrobcovia zostávajú vytrvalí vo svojom odhodlaní zlepšovať bezpečnosť na cestách, integrovať pokročilé technológie a sústrediť sa na ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky,“ povedal generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen. Asi najväčším prekvapením je ale úspech čínskych nováčikov – SUV Deepal S07 a pikapu Maxus eTerron 9. Prvý z nich získal za ochranu dospelých 95 % a druhý 91 %, čo je v kategórii pikapov excelentný výsledok. Ešte zaujímavejší je fakt, že eTerron 9 je ohľaduplný dokonca aj voči chodcom.
Zaváhali len dva modely. Elektrický Renault 5 E-Tech spolu s jeho výkonnejším dvojčaťom Alpine A290 prišiel o jednu hviezdičku z dôvodu slabšej ochrany hrudníka vodiča a tiež pre chýbajúci stredový airbag, ktorý by bránil kontaktu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze. Pre chodcov sú zasa nebezpečné jeho predné stĺpiky. Druhým štvorhviezdičkovým modelom sa stalo britsko-čínske SUV MG ZS, ktoré chráni slabšie stehná a lýtka predných pasažierov. Opäť chýba centrálny airbag. Má tiež rezervy pri bočnom náraze, najmä čo sa týka detí. Chodci opäť trpia konštrukciou predných stĺpikov. Spomeňme ešte Hyundai Santa Fe. Ten má síce plný počet piatich hviezdičiek, ale len v prípade, že je vybavený príplatkovým balíkom asistenčných systémov. V štandardnom prevedení stačí len na štyri.
Výsledky testov Euro NCAP – december 2024
Model | Výbava | Počet hviezdičiek | Ochrana dospelých | Ochrana detí | Ochrana chodcov | Asistenčné systémy |
---|---|---|---|---|---|---|
Alpine A290 | Standard | **** | 80% | 80% | 76% | 68% |
Audi A5 | Standard | ***** | 87% | 88% | 78% | 77% |
Deepal S07 | Standard | ***** | 95% | 87% | 74% | 77% |
Hyundai Santa Fe | Standard | **** | 84% | 88% | 70% | 69% |
Hyundai Santa Fe | Safety Pack | ***** | 84% | 88% | 77% | 79% |
Leapmotor C10 | Standard | ***** | 89% | 85% | 77% | 76% |
Lexus LBX | Standard | ***** | 82% | 83% | 79% | 76% |
Maxus eTERRON 9 | Standard | ***** | 91% | 85% | 84% | 83% |
Mazda CX-80 | Standard | ***** | 92% | 88% | 84% | 79% |
MG ZS Hybrid | Standard | **** | 75% | 82% | 73% | 76% |
MINI Countryman | Standard | ***** | 83% | 87% | 81% | 79% |
Porsche Macan | Standard | ***** | 90% | 90% | 83% | 78% |
Renault 5 | Standard | **** | 80% | 80% | 76% | 68% |
Subaru Forester | Standard | ***** | 83% | 89% | 86% | 72% |
Volvo EX30 | Standard | ***** | 88% | 85% | 79% | 80% |