Existuje množstvo rebríčkov spoľahlivosti. Nemecký TUV Report hodnotí ojazdené autá na základe výsledkov z povinných technických kontrol (STK) a J.D. Power zas na základe skúseností majiteľov s ich autami. Každá z metodík má svoje muchy, a tak nezaškodí pozrieť sa aj na ďalšie hodnotenia. So zaujímavou štúdiou teraz prišiel ruský magazín Za volantom. Prinášame vám pohľad jeho expertov na spoľahlivosť áut odhliadnuc od tragických udalostí, za ktorými stojí ruská agresia na Ukrajine. V podstate odpovedá na večnú otázku, ktorá krajina vyrába najspoľahlivejšie a ktorá najmenej spoľahlivé autá. Za volantom v tom má jasno.
Experti tvrdia, že pôvod auta je naďalej veľmi dôležitým kritériom pri výbere „jazdenky“ Navyše prinášajú aj počet kilometrov, ktoré sú autá z konkrétneho regiónu schopné najazdiť bez vážnejších technických porúch a počet kilometrov, kedy je ešte vhodné kúpiť ich. Zároveň ide o pomôcku pre majiteľov áut, aby vedeli, kedy je najvyšší čas zbaviť sa ich, aby sa vyhli dodatočným nákladom na opravu. Rozdiely sú naozaj obrovské. Podľa rukého magazínu sú na tom úplne najhoršie čínske autá. Ich bezproblémová prevádzka sa končí už po najazdení 50 000 kilometrov. Potom si začnú pýtať servisnú starostlivosť. No a keď majú 100 000 km, o ich kúpe by ste už ani nemali uvažovať.
Čítajte viac TÜV Report: Máme tu nový megarebríček spoľahlivosti áut. Ako je na tom to vaše?Uvážliví by ste mali byť aj pri kúpe amerických áut. Tie síce slúžia bez porúch dvakrát dlhšie ako čínske, ale ide stále o podpriemer. Európske a kórejské autá sú na tom podstatne lepšie. Bez porúch zvládajú až 150 000 kilometrov a rizikovými sa stávajú, až keď sa číslo na odometri prehupne cez 200 000. To nie je zlé, ale na vrchol rebríčka to stále nestačí. Špičkou sú totiž autá japonských značiek. Tie budú verne slúžiť minimálne 200 000 kilometrov. S väčšími problémami sa stretnete, až keď najazdia štvrť milióna kilometrov. Ak ste majiteľom Toyoty alebo Hondy, iste to potvrdíte.
Samozrejme, ruský rebríček spoľahlivosti je príliš paušálny. Veď aj medzi japonskými či európskymi autami sa nájdu takpovediac čierne ovce. Preto si každá kúpa ojazdeného vozidla vyžaduje obozretnosť. Nielen z pohľadu technického stavu konkrétneho auta a servisnej histórie. Dôležité je tiež zistiť či nejde o problémovú verziu daného modelu. Len si spomeňte na chronicky poruchové motory 1,2 TSI od Volkswagenu, trojvalce 1,0 EcoBoost od Fordu, diesle od Mazdy, 4-valce 1,6 THP od Peugeotu či motory 1,3 TCe od Renaultu. V každom prípade platí, že kúpou japonského auta z druhej ruky podstupujete vo všeobecnosti najmenšie riziká.
Čítajte viac TÜV Report 2025: Megarebríček spoľahlivosti zánovných áut ovládli nemecké značkyZaujímalo by nás však, prečo do svojich štatistík nezahrnuli ruskí experti aj ruské autá. Pozrieť sa na spoľahlivosť Lád, jediných áut s ruskou konštrukciou, by bolo nepochybne zaujímavé. S najväčšou pravdepodobnosťou by sa nebolo čím chváliť. Ak by to bolo naopak, predpokladáme, že ruské autá by v tabuľke rozhodne nechýbali. Do úvahy ešte pripadá scenár, že produkty AvtoVazu sú alibisticky zahrnuté v kolónke európskych áut.
Koľko kilometrov vydržia autá podľa pôvodu
Pôvod | Optimálny počet najazdených km pri nákupe | Kritický počet najazdených kilometrov | Odporúčania |
---|---|---|---|
Autá z USA | do 100 000 | 150 000 – 160 000 | Pozorne si skontrolujte históriu, pretože v USA sa často opravujú vážne poškodené autá. |
Čínske autá | do 50 000 | 70 000 – 100 000 | Majte na pamäti, že čínske autá sa objavili na trhu len nedávno, takže sa zaujímajte aj o dostupnosť náhradných dielcov. |
Európske a kórejské autá | do 150 000 | 200 000 – 220 000 | Venujte pozornosť problémovým verziám špecifickým pre konkrétne modely (napríklad problémy s DSG v niektorých modeloch Volkswagen). |
Japonské autá | do 200 000 | 250 000 alebo viac | Japonské autá sú spravidla vysoko spoľahlivé, ale aj tie vyžadujú starostlivú kontrolu. |