Aká pneumatika je v zime lepšia - prehustená či podhustená? Koniec hádkam, tu je odpoveď

Je to večný spor motoristov. Je lepšie jazdiť v zime na podhustených či prehustených pneumatikách. Odpoveď sa dozviete v zaujímavom porovnávacom teste.

17.01.2025 05:00
debata (10)
Jonathan Benson testoval na snehu a ľade... Foto: Tyres Reviews
Tyres Reviews - test zimných pneumatík s rozličným tlakom Jonathan Benson testoval na snehu a ľade pneumatiky Pirelli CintuRato Winter 2 nahustené na rôzne tlaky. Rozdiely boli obrovské.

Testy zimných pneumatík porovnávajú vždy produkty rôznych výrobcov. Jednotlivé disciplíny potom ukážu, ktorá pneumatika je najlepšia na ľade, snehu či na suchej a mokrej vozovke. Zväčša vyhrá tá, ktorá má najvyváženejšie vlastnosti. Nemusí byť najlepšia v každom parametre, podstatné je, aby v žiadnom nezlyhala. Teraz tu ale máme celkom iný typ porovnávacieho testu. A je extrémne zaujímavý, pretože dáva odpoveď, alebo skôr odpovede, na odveký spor motoristov. Tí zvádzajú boj, či je lepšie jazdiť v zime na mierne prehustených alebo mierne podhustených pneumatikách.

Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?

Video
ADAC - test zimných pneumatík 2023 Čítajte viac Toto je nový megatest celoročných 'gúm'. A ešte k tomu pre SUV

Jeden tábor tvrdí, že podhustená pneumatika má väčšiu styčnú plochu s povrchom, takže zabezpečuje lepšiu stabilitu a záber. Tí druhí zas argumentujú, že prehustený plášť má síce menšiu styčnú plochu dezénu s podkladom, ale na každý štvorcový centimeter pôsobí väčší tlak, čím sa zimná pneumatika lepšie „zarezáva“ do snehu či ľadu. Presne na toto sa pozrel známy youtuber Jonathan Benson z Tyre Reviews. Vybral si zimnú pneumatiku Pirelli CintuRato Winter 2 a otestoval ju na snehu a na ľade s rôznou úrovňou hustenia. A išiel do extrémov. Pneumatiky nafúkal na 10 PSI, 20 PSI, 30 PSI a 50 PSI, teda na 0,69 baru, 1,38 baru, 2,0 baru a 3,4 baru.

Jonathan Benson preháňal Volkswagen Golf na... Foto: Tyres Reviews
Tyres Reviews - test zimných pneumatík s rozličným tlakom Jonathan Benson preháňal Volkswagen Golf na zamrznutom jazere.

Test spočíval v meraní času na kolo na čerstvo zasneženom povrchu a na ľade. Meral tiež akceleráciu a brzdnú dráhu. Výsledok? Na prachovom snehu potrebovala prehustená pneumatika (3,4 baru) na zvládnutie okruhu 82,1 sekundy, kým extrémne podhustená (0,69 baru) len 78,1 sekundy. Podobne to bolo pri zrýchlení. Podhustená pneumatika potreboval na zrýchlenie z 5 na 35 km/h 4,69 sekundy, kým prehustená až 5,6 sekundy. Takže tu máme druhé víťazstvo podhusteného plášťa. Nezvyčajný rozsah zrýchlenia si Benson vybral preto, aby odstránil vplyv trakčných systémov pri rozbehu z miesta a tiež preto aby nemusel preraďovať rýchlosť na testovanom Volkswagene Golf, čo by mohlo výsledky skresliť.

Test na snehu

Tlak Akcelerácia (s) Brzdná dráha (m) Čas na okruh (s)
50 PSI 5,65 18,90 82,1
40 PSI 5,41 18,20
30 PSI 5,04 18,19 80,6
20 PSI 4,78 17,96 78,6
10 PSI 4,69 17,91 78,1

Podhustená pneumatika si pripísala aj tretie víťazstvo pri brzdení. Brzdná dráha prehusteného plášťa bola 18,9 metra, kým podhustená pneumatika potrebovala len 17,91 metra, čo je o meter menej. Benson tvrdí, že test dokázal, že na snehu platí, že čím je tlak nižší, tým lepšia je priľnavosť. Pri ovládaní vozidla bol šokovaný, ako dobre podhustená pneumatika funguje. V porovnaní s tou prehustenou sa Golf správal tak suverénne, akoby ani nejazdil na snehu. Nepotvrdili sa ani jeho obavy, že pneumatika nafúkaná na 0,69 baru sa neudrží na disku alebo, že bude dochádzať ku kontaktu ráfika s podkladom. Pneumatika to zvládla, ale, samozrejme, Benson takéto experimenty neodporúča, hoci zástupcovia Pirelli ho uisťovali, že k zvlečeniu dôjsť nemôže.

Continental - prezúvanie Čítajte viac Chcete prezuť na zimné doma? Tu je správny postup

Zaujímavé boli aj výsledky na ľade. Benson meral ale len akceleráciu a brzdnú dráhu. Ľadový okruh nemal k dispozícii. Opäť sa ukázalo, že nižší tlak je jednoznačne výhodou. Až na jednu výraznú anomáliu, ktorú nevie vysvetliť ani sám Benson. Podhustená pneumatika (0,69 baru) mala najkratšiu brzdnú dráhu, len 11,85 metra v porovnaní s až 13,88 metra, ktoré potreboval najtvrdší plášť (3,3 baru), ale pri teste akcelerácie sa stalo čosi nevídané. Pri znižovaní tlaku z 3,3 na 1,38 baru sa akcelerácia zlepšovala, no len čo Benson spustil tlak až na 0,69 baru, zrazu sa čas akcelerácie výrazne zhoršil. Dokonca bol dlhší ako pri najviac nahustenej pneumatike. Zvláštne. Benson uzatvára, že nižší tlak je na snehu a ľade jednoznačne lepší, ale v žiadnom prípade neodporúča ísť až na 0,69 baru. Nestojí to za riziká, ktoré extrémne podhustený plášť prináša.

Test na ľade

Tlak Akcelerácia (s) Brzdná dráha (m)
50 PSI 4,96 13,88
40 PSI 4,85 13,47
30 PSI 4,71 14,67
20 PSI 4,67 13,36
10 PSI 5,23 11,85

I tak musíme brať výsledky testu s rezervou. K úplnému posúdeniu, čo je lepšie, nám totiž chýbajú výsledky na suchej a mokrej vozovke. V zime sa pritom, aspoň v našich končinách, stretáme, najčastejšie práve s mokrým povrchom ciest. Sneh a ľad sa vyskytujú len zriedka, alebo len vo vyššie položených oblastiach. Takže to, čo platí pre zasneženú a zľadovatenú vozovku, nemusí platiť pre tú suchú a mokrú. To nakoniec dokazujú aj bežné testy pneumatík. Tie čo sú najlepšie na snehu zlyhávajú za sucha amokra. V každom, prípade, ak sa ocitnete v snehovej kalamite, znížiť tlak v pneumatike prospeje trakcii vášho auta. Dokonca vás môžu podhustené pneumatiky dostať zo šlamastiky. Nezabudnite si ich ale potom prifúknuť. Inak riskujete horšiu ovládateľnosť a horší odvod vody.

Pozrite si celý test Jonathana Bensona

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Pirelli #test pneumatík #zimné pneumatiky
Články podľa značiek