Nórska automobilová federácia (NAF) si vzala opäť do parády nové elektromobily a zmerala ich dojazd v chladnom počasí. Ako vieme, zima elektrickým autám príliš nesvedčí. Jednak ich batériám a jednak preto, že veľkú časť energie z akumulátora musia vynaložiť na vyhriatie kabíny. Keďže elektromotory majú účinnosť nad 90 % a takmer žiadne odpadové teplo, nemajú šancu ho získať inak ako odporovým kúrením. A to sa veľmi negatívne podpisuje pod dojazd. Oficiálne udávané hodnoty nedokážu elektromobilisti často dosiahnuť ani v lete, nieto ešte v období, keď teploty klesajú pod bod mrazu. Lenže ako ukázal test NAF, niektorí výrobcovia sa vedia so zimnou prevádzkou popasovať lepšie než iní.

Flotilu 24 elektromobilov preverovali zástupcovia NAF v oblasti Enden. Jazdilo sa pri teplotách od mínus šesť do plus sedem stupňov Celzia. Na začiatku dňa sa však museli elektromobily vyrovnať s mrznúcim dažďom a tiež stáli v kolóne asi hodinu tesne pred Gjřvikom. Test prebieha na trase, ktorá obsahuje mestské, diaľničné aj vidiecke úseky. Vozidlá počas jazdy absolvujú prevýšenie približne 1 000 metrov. Dojazd sa meria až do úplného vybitia, takže v tíme nechýba ani pojazdná nabíjačka z vyradených akumulátorov. Za horúceho kandidáta na víťazstvo bola tento rok považovaná modernizovaná Tesla 3 (Juniper) Long Range so zadným náhonom. A aj to spočiatku vyzeralo tak, že vyhrá. No nakoniec bolo všetko inak, pretože dĺžku trasy overovala NAF aj pomocou GPS.

Ukázalo sa, že počítadlo kilometrov v Tesle nie je presné. Na každých 100 km pridá ďalších 4,7. Ako to teda dopadlo? Absolútnym víťazom je v tomto roku švédsky Polestar 3, hoci Tesla deklarovala až 548 km. Lenže po korekcii vysvitlo, že Polestar 3 prešiel presne 531 km, kým Tesla 3 o 300 metrov menej. Prvá priečka jej teda ušla naozaj „o chlp“. V prípade Polestaru však treba oceniť aj to, že jeho odchýlka od deklarovaného dojazdu bola len 5 %, kým pri Tesle až 25 %. Špičkový dojazd dosiahli aj Porsche Taycan a nová Kia EV3 – zhodne dali 499 km. To je naozaj skvelý výsledok, najmä pre neporovnateľne lacnejšiu Kiu. Odchýlka od deklarovaného dojazdu podľa WLTP bola akceptovateľných 15 %.

Na opačnej strane rebríčka nájdeme Peugeot e-3008, ktorého batéria sa vybila po 347 kilometroch, čo bolo až o 136 menej, ako udáva výrobca. Jeho odchýlka predstavovala 32 %. Ani čínsky Voyah Dream sa nemá čím chváliť, dosiahol totiž nielen najhorší dojazd, len 344 km, ale aj veľkú odchýlku 29 %. Slabé výsledky mali tiež Smart #3, Peugeot e-5008, Mini Countryman či Volvo EX30. NAF i tak konštatuje, že elektromobily sa neustále zlepšujú. „Výrobcovia automobilov posúvajú hranice dojazdu a výkonu s každým novým modelom, pričom víťazstvo Polestaru 3 stanovilo nový štandard pre elektrické vozidlá v náročných zimných podmienkach," konštatuje NAF vo svojej správe.

Viac než dojazd však hovorí o efektivite elektromobilov spotreba energie. Je predsa logické, že výhodu v dojazde majú elektromobily s veľkou batériou. Lenže, ak máte nízku spotrebu, dajú sa robiť zázraky aj s menším a lacnejším akumulátorom. V tomto smere je kráľom čínsky BYD Seal U s reálnou spotrebou len 11,1 kWh na 100 km, pred BYD Tang, ďalším čínskym elektromobilom Nio EL8 a Teslou 3 so spotrebou rovných 14 kWh na 100 km. Naopak, najhoršie skončili Lotus Emeya (22,4 kWh), Voyah Dream (27,2 kWh) a Mercedes-Benz G (30,1 kWh). Týmto neefektívnym autám nepomôže k slušnému dojazdu ani obria batéria, jednoducho preto, že s energiou priam plytvajú.