
Manuálne prevodovky sa stávajú minulosťou. Nerozumejú si s hybridnými technológiami ani s asistenčnými systémami. Navyše je pre výrobcov jednoduchšie ponúkať jeden typ prevodovky než dva. Automat je síce stále drahší ako manuál, ale pri veľkých nákupoch automatických prevodoviek dokážu výrobcovia stlačiť dodávateľov na minimum. Lenže šetrenie si vybralo aj svoju daň. Ako informuje holandský Auto Week, životnosť automatických „skríň“ za posledné desaťročia rapídne klesla. Sú teda pre motoristov rizikom?
Nico Clok, servisný manažér spoločnosti Autrans, ktorá sa zameriava na opravy prevodoviek, má jednoznačnou odpoveď – áno. „Vidíme, že prevodovky, ktoré sú určené na generálnu opravu, prichádzajú s oveľa nižším počtom najazdených kilometrov ako predtým. Na odometri majú menej ako 100 000 kilometrov, zatiaľ čo pred rokmi to bolo 150 000 až 200 000,“ konštatuje Clock. A netají ani príčinu. Nejde len o vyššie výkony motorov a vyššie krútiace momenty, ktoré musia zvládnuť. „Výrobcovia áut šetria, čo jednoducho robí technológiu menej udržateľnou."

Týka sa to najmä moderných dvojspojkových prevodoviek, ktoré sa šíria automobilovým priemyslom raketovou rýchlosťou. Klasické automaty s hydrodynamickým meničom sú síce o čosi spoľahlivejšie, ale ich životnosť v porovnaní s minulosťou tiež klesla. Aby ste sa vyhli problémom s drahou opravou, je potrebné sa o prevodovky starať. Evert Haarman, majiteľ firmy Pro-Shift, ktorá servisuje dvojspojkové automaty od koncernu Volkswagen, tvrdí, že väčšina áut s touto technológiou jazdí bez problémov, ale za podmienky dostatočnej údržby.

„V dvojspolkových prevodovkách sa musí meniť olej zväčša každých 60 000 kilometrov,“ vysvetľuje Haarman. „A je naozaj dôležité, aby sa tak stalo. Zabezpečuje to tiež lepšie správanie pri preraďovaní.“ Platí to aj o prevodovkách so suchými spojkami, ktoré výrobcovia bežne prezentujú ako bezúdržbové, takže oficiálne nevyžadujú výmenu oleja. Pri automatoch s meničom by sa mal olej meniť po 80 000 až 100 000 kilometroch, i keď je výmenný interval podľa výrobcu dlhší. Životnosť tiež ovplyvňuje jazdný štýl. Prudká akcelerácia a časté využívanie športového režimu ich zaťažuje viac.
Pri kúpe ojazdeného auta by ste preto mali automatickej prevodovke venovať zvýšenú pozornosť, najmä tej dvojspojkovej. Radenie rýchlostí musí byť úplne hladké. „Spozorovať radenie by ste mali skôr na základe pohybov ručičky otáčkomera, než podľa nejakých vedľajších prejavov, ktoré cítite fyzicky alebo sluchom,“ tvrdí Haarman. Ak to tak nie je, mali by ste dať od svojej vysnívanej „jazdenky“ ruky radšej preč. Cena opravy či generálnej opravy, ktorá nie je rozhodne lacná, môže rýchlo pokaziť radosť z naoko výhodnej kúpy auta.