
V januári sme vám priniesli veľký test zimného dojazdu 24 nových elektromobilov, ktorý uskutočnila Nórska automobilová federácia (NAF). Ukázal, že veľká batéria ešte nemusí byť automaticky zárukou dlhého dojazdu. Dôležitá je najmä efektivita, teda to, ako dokážu elektromobily narábať s energiou. Na prvých priečkach sa ocitli modely Polestar 3, Tesla 3 a Porsche Taycan, ktoré dokážu aj v chladnom zimnom počasí absolvovať bez zastávky na nabíjacej stanici viac ako 500 km. S týmito elektromobilmi by ste teda už nemuseli mať nutne takzvanú „úzkosť z dojazdu“. Lenže zväčša platí, aj keď nie na 100 percent, že elektromobily s dlhým dojazdom patria k tým drahším.

Ak chcete ušetriť, neostáva nič iné, než sa poobzerať po elektromobile s menšou batériou, a teda aj kratším dojazdom. Ani to však nemusí nutne znamenať stres. Teda v prípade, ak sa vie elektromobil rýchlo nabiť. Potom nemusia byť vaše prestávky na nabíjačkách počas dlhých ciest oveľa dlhšie ako tie na čerpacích staniciach. Lenže aj v tomto smere sú medzi elektromobilmi gigantické rozdiely. Preto sme sa pozreli na to, ako sa 24 elektromobilom z testu NAF darilo pri nabíjaní. Z údajov asociácie, ktoré zachytávajú nabíjanie v zime v rozsahu od 10 do 80 % kapacity batérie, sme vytvorili tabuľku nielen podľa minutáže, ale aj podľa toho, koľko kilowatthodín dokážu tieto autá prijať za minútu nabíjania. Inak by nebol tento rebríček celkom objektívny.

Jednoducho, elektromobily s menšou batériou by boli zvýhodnené nad tými, ktoré disponujú oveľa väčším akumulátorom. Veď rozsah kapacity sa v testovanej vzorke pohyboval od 62 až do 116 kWh. A čas? Tak ten zas od 16 až do nekonečných 47 minút. Doslova „raketou“ na nabíjačke bolo luxusný britský Lotus Emeya. Túto disciplínu zvládol za 16 minút. Pritom má takmer 99 kW batériu. Stojí za tým jeho reálny nabíjací výkon vyše 300 kW. Nasledovalo Porsche Taycan, ktoré strávilo na nabíjačke 19 minút a za ním Hyundai Ioniq 5 s dvadsiatimi minútami. Je teda jasné, že v rýchlosti nabíjania dominujú elektromobily s 800 V batériami. Preto sa darilo aj modelom XPengG6, Nio EL8, Porsche Macan či Audi Q6 e-tron.

BMW a Mercedesy tak celkom nestíhali kórejskej a čínskej konkurencii. S časmi nad 30 minút sa ocitli skôr v slabšom priemere. Podobne ako Tesla 3 s časom 32 minút. Ak sa však niekomu naozaj nedarilo, tak to boli elektromobily koncernu Stellantis. Ten síce konečne predstavil platformu STLA Medium s väčšími batériami, ale ich nabíjanie konkurencii nestíha. Peugeoty E-3008 a E-5008 skončili na chvoste s časmi 39 a 47 minút. Rozdiel je zaujímavý, pretože v oboch prípadoch ide o zhodnú technológiu pohonu. Medzi nimi sa ešte ocitli ambiciózne čínske elektromobily BYD Seal U, BYD Tang či Voyah Dream. A poradie sa veľmi nemení, ani keď berieme ako hlavné kritérium priemerne dodanú energiu za minútu.

Opäť vedú značky Lotus, Porsche či Xpeng. Zvláštnu pochvalu si zaslúži práve Lotus Emeya, ktorý zvládne za minútu prijať až 4,32 kWh, čo je obrovský náskok pred druhým Porsche Macan (3,16 kWh/min.). Na chvoste rebríčka zas nájdeme spomínané Peugeoty, ktoré za minútu „dočerpajú“ len 1,3 kWh energie, čo má obrovský vplyv na čas strávený na nabíjačke. Teslu 3 sme nehodnotili, pretože tá neudáva čistú kapacitu batérie. Neuvádzajú ju ani štatistiky asociácie NAF. Prepočty by preto boli nepresné. Predpokladáme však, že by sa objavila kdesi v strede poľa. Keď si budete vyberať elektromobil, skúste zvažovať aj tieto schopnosti. Nasledujúce tabuľky sú skvelou pomôckou, ako sa zorientovať.