
Zvolávacie akcie sú bežnou súčasťou automobilového priemyslu. Výrobcovia ich uskutočňujú vtedy, ak zistia, že vo vyrobených a už predaných vozidlách sa nachádza problémový komponent, ktorý by mohol spôsobiť prevádzkové problémy. Časté býva aj riziko požiaru z dôvodu hroziaceho skratu či úniku paliva. Ale spomenúť môžeme napríklad aj nebezpečné airbagy. Ani vlani sa automobilky zvolávačkám nevyhli. Ako informuje web Svolavacky.cz, ktorý sa už roky podrobne venuje tejto problematike, v roku 2024 bolo do celoeurópskeho systému Safety Gate (predtým Rapex) nahlásených 249 zvolávacích akcií 41 automobiliek, ktoré sa dotkli 256 modelov.


Čo sa týka porovnania s rokom 2023, tak nahlásených bolo o 34 menej zvolávačiek. Naopak, počet modelov vzrástol o sedem. Okrem zvolávacích akcií vykonávajú automobilky aj tzv. servisné kampane (Technical Service Bulletins – TSB). Tieto však nie sú oficiálne hlásené bezpečnostným úradom, ako je Safety Gate, pretože pri nich nejde o bezpečnosť, ale skôr o životnosť a spoľahlivosť. Obvykle sa náprava uskutoční v tichosti pri bežnej návšteve autorizovaného servisu a kto využíva nezávislé dielne, spravidla sa o nich ani nedozvie. Servisné kampane často zahŕňajú aktualizácie softvéru, technické vylepšenia alebo drobné preventívne opravy, ktoré majú zabrániť možným problémom v budúcnosti.
Na čele Mercedes, BMW a Citroën
V roku 2024 bola v európskom systéme Safety Gate „najaktívnejšou“ automobilkou v počte nahlásených zvolávacích akcií, rovnako ako v minulom roku, značka Mercedes-Benz, ktorá oznámila 24 zvolávacích akcií. Nasledovalo BMW s 23 akciami a Citroën s 15 zvolávačkami. Ďalšie v poradí boli značky Ford (13), VW (12), Hyundai (12), Opel (12), Lexus (12), Peugeot (11) a Toyota (11). Medzi najväčšie zvolávacie akcie patrili tie od BMW, Volkswagenu, Opelu a Fordu. BMW zvolalo 6,5 milióna áut kvôli airbagom a 1,5 milióna kvôli brzdám. Nebezpečné airbagy priviedli do servisov aj milión Opelov. Volkswagen zas zvolal 1,2 milióna áut kvôli recirkulácii výfukových plynov (EGR) a Ford 760 000 áut kvôli časticovým filtrom DPF.

Medzi najzvolávanejšie autá patrili vlani BMW 5, BMW X3, Mercedes-Benz C a GLE a Toyota ProAce City. Týkalo sa ich až päť zvolávacích akcií. Po štyri zvolávačky mali BMW 1, 2 a X5 a tiež Citroën Berlingo, Ford Kuga, Ford Transit, Opel Corsa, Peugeot 208 ako aj Mercedesy-Benz E a EQS. Prekvapí tiež prítomnosť Toyoty Corolla a Corolly Cross. Najväčšie problémy robili autám airbagy (89), poruchy motorov (74), brzdy (56), elektronika a softvér (52), ale aj riadenie (30), podvozok (20) a karoséria (20). Elektromobily a hybridy figurovali v 54 zvolávacích akciách. Ich počet ale mohol byť vyšší, pretože v jednej zvolávacej akcii býva postihnutých viacero modelov.
Dajte si pozor pri kúpe
Stránka Svolavacky.cz však upozorňuje, že ak má nejaká automobilka veľký počet zvolávacích akcií, ešte to nemusí znamenať nekvalitu jej produktov. Veď podľa toho by boli Mercedesy-Benz či BMW menej spoľahlivé ako Dacie, Chevrolety alebo Fiaty. Pritom vieme, na akých pozíciách sa nachádzajú v rebríčku spoľahlivosti TUV Report. Fiat neohlásil žiadnu zvolávaciu akciu, podobne ako Tesla. Zvolávanie skôr svedčí o transparentnosti značky, s akou rieši problémy. V nevýhode sú, samozrejme, z pohľadu počtu zvolávacích akcií, automobilky s obrovským portfóliom modelov. Veď taký Mercedes-Benz alebo BMW produkujú od malých áut, akými sú Mercedes-Benz A či BMW 1 až po obrie SUV GLS a X7. Je logické, že zvolávajú častejšie.

Rebríček zvolávacích akcií by mal podľa webu Svolavacky.cz záujemcu o kúpu auta z druhej ruky motivovať, aby zistil, či bola na konkrétne auto vyhlásená zvolávacia akcia a či bol v rámci nej nedostatok odstránený. Až 25 % áut ostáva totiž napriek vyhláseným „zvolávačkám“ neopravených. Majitelia sa s nimi jednoducho nedostavia do servisu. Postup je jednoduchý. Stačí sa obrátiť na najbližší autorizovaný servis a požiadať o bližšie informácie. Po nahlásení VIN kódu vozidla zistíte, či sa na vašom aute porucha vyskytuje, alebo či už ju vyriešil predchádzajúci majiteľ.