
Nafta označovaná ako HVO 100 nie je ničím nový. Podobne ako bionafta vzniká z rastlinných olejov. Vyrába sa však odlišným spôsobom, pomocou takzvanej katalytickej reakcie s vodíkom, teda hydrogenizáciou. Toto palivo je takmer na nerozoznanie od klasickej fosílnej nafty. Ale je tu zásadný rozdiel. Stopercentná nafta HVO100 má minimálne o 65 % nižšie emisie CO2. Tankovať ju môžete aj do áut s modernými dieselovými motormi vyhovujúcimi norme Euro 6 bez akýchkoľvek úprav. Okrem emisií CO2 znižuje aj emisie pevných častíc a uhľovodíkov o 30 %, emisie oxidu uhoľnatého o 24 % a produkuje o 9 % menej oxidov dusíka.

Doteraz bolo možné túto naftu natankovať len v Malackách. Nebola ale nikdy určená bežným spotrebiteľom, tankovali ju prepravné firmy a cena závisela od množstvo paliva, ktoré sa dopravca zaviaže odobrať. Teraz však prichádza zmena. Naftu HVO 100 začala totiž predávať na Slovensku aj spoločnosť OMV. Zatiaľ na dvoch čerpacích staniciach. V Ivanke pri Dunaji a v Dolnom Hričove. „HVO 100 Diesel sa môže používať ako plnohodnotná alternatíva k bežnej nafte, keďže znižuje emisie a môže zlepšovať aj účinnosť spaľovania. Na jej použitie nie je potrebné vykonávať žiadne úpravy vozidiel, pretože technické parametre sú veľmi podobné vlastnostiam fosílnej nafty,“ vysvetľuje Miriam Fellingerová, Retail Manager OMV Slovensko.

Nový produkt ponúka OMV bežným motoristom. To je veľká zmena. HVO 100 Diesel si tak môžte dopriať aj do vášho naftového auta. Je jednou z ponúk na tankovacích stojanoch. Z ceny sa vám ale asi pretočia zreničky. Liter totiž stojí 2,169 eura, kým cena bežnej nafty vyrobenej z ropy je približne 1,55 eura. Natankovať nový druh paliva však stojí za zváženie. Na chuť mu prišli vo veľkom napríklad v Nemecku. Tamojší motoristi však HVO 100 netankujú ani tak z ekologických dôvodov ako kvôli tomu, že ekologická nafta pomáha starším vozidlám s dieselovým motorom prejsť ľahšie emisnou kontrolou. A sú tu aj iné výhody.

Niektorí ľudia si HVO 100 tankujú do kanistrov, aby túto naftu používali napríklad vo svojich lodiach, v obytných autách alebo v naftových generátoroch. Okrem ekologických dôvodov je totiž jej výhodou vyššie cetánové číslo, čo znamená, že sa v zime ľahšie skladuje a nevytvárajú sa v nej parafínové kryštály. Je tak priam stvorená pre stroje, ktoré slúžia len sezónne. Prospieva aj samotnému motoru. Zabezpečuje efektívnejšie spaľovanie, tichšiu prevádzku a menšie zanášanie motora usadeninami. Tak ako, dáte sa na hovoriť, alebo len ak pôjdete na emisnú kontrolu?
Čo je a čo nie je HVO
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) je obnoviteľná nafta. Niekedy sa mylne zamieňa s bionaftou FAME (metylester mastných kyselín). Mnohí dopravcovia si pod bionaftou automaticky predstavujú palivo B100, ktoré spôsobuje problémy, lebo rýchlo degraduje a zanáša filtre. HVO 100 vydrží veľmi dlho bez akýchkoľvek usadenín v nádrži. Hlavné rozdiely medzi obnoviteľnou naftou HVO 100 a bionaftou sú v ich chemickom zložení, výkonnosti v chladnom počasí a v skladovacích vlastnostiach. Bionafta a fosílna nafta majú odlišné zloženie, preto sa nemôžu navzájom miešať. Maximálna prípustná koncentrácia bionafty FAME v zmesi s fosílnou naftou je 7 %.
Porovnanie HVO 100 a bionafty FAME
Vlastnosť | HVO 100 | Bežná bionafta (FAME) |
---|---|---|
Výrobný proces | Hydrospracovanie vodíkom | Esterifikácia metanolom |
Základné suroviny | Rastlinné oleje, živočíšne tuky | Rastlinné oleje, odpadové tuky |
Obsah kyslíka | Neobsahuje | Obsahuje (~10–12 %) |
Stabilita | Vysoká – dlhá skladovateľnosť | Nízka – náchylná na degradáciu |
Zmesovateľnosť s naftou | 100 % použiteľná (bez limitu) | Obvykle sa mieša do max. 7 % (B7) |
Viskozita pri nízkych teplotách | Výborná – vhodná do – 22 stupňov Celzia | Horšia – môže tuhnúť |
Emisie CO2 | Nižšie o 50–90 % oproti fosílnej nafte | Nižšie o 50–60 % oproti fosílnej nafte |
Vplyv na motor | Lepšie spaľovanie, menšie zanášanie | Môže zanášať vstrekovanie |