
Odkedy Európska únia tvrdo tlačí na znižovanie emisií, so spoľahlivosťou motora to ide dole vodou. Presnejšie, s ich spoľahlivosťou a životnosťou. Svoje započal downsizing, ktorý prišiel do módy koncom prvej dekády nového tisícročia. Preplňované trojvalce s litrovým objemom v relatívne veľkých autách, či 4-valce namiesto 6-valcov, dostali poriadne zabrať, takže problémy na seba nenechali dlho čakať. Pokračovalo to rozsiahlou elektrifikáciou, ktorá síce urobila motory úspornejšími, no zároveň aj zložitejšími. Dnes sa tieto receptúry na redukciu emisií dokonca stretli. Výsledkom sú tak elektrifikované 3-valce, ktoré neraz nájdete vo veľkých SUV. To všetko prináša zvýšené riziká. Jednoducho, nezničiteľné motory sú doménou minulosti.
Showroom: Jazdené Suzuki Vitara – v bazári sa predá skôr, ako poviete „hybrid“
Takže ak zvažujete kúpu „jazdenky“ a chcete mať relatívnu istotu, že motor ešte čosi vydrží, mali by ste sa poobzerať po autách, ktoré nie sú mladšie než 12 či 13 rokov. A ktoré to sú? Tak odpoveď na túto otázku prináša expert Valerij Antufjev zo spoločnosti Alfa leasing. Áno, ide o ruský zdroj, ale napriek aktuálnym udalostiam, sú, alebo aspoň boli, autá na tomto trhu identické s tými v našom priestore. Tak prečo nevyužiť cennú skúsenosť? Antufjev vymenoval deväť áut s piatimi najspoľahlivejšími motormi, ktoré najazdia len s minimálnou údržbou 400 000 km. Prekvapením je, že medzi nimi nájdete aj také, ktoré by ste v tomto zozname asi nečakali. Dokonca z Rumunska.

Antufjev tvrdí, že k najspoľahlivejším motorom patrí atmosférický 4-valec 1,6 16V (K4M) s výkonom od 100 do 115 koní v Daciách Logan, Sandero alebo v Renaulte Mégane. Tento motor sa objavil v roku 1999 a k tomu, aby zvládol 400 000 km potrebuje len výmenu rozvodového remeňa každých 60 000 kilometrov. Ďalším „vytrvalostným bežcom“ je atmosférický 4-valec 2,0 ValveMatic (3ZR-FAE ) od Toyoty s výkonom od 148 do 158 koní. Nájdete ho napríklad v Toyote RAV4. Zákazníci s ním dokážu pri troche údržby najazdiť až 420 000 kilometrov. Venovať však treba pozornosť vodnému čerpadlu, ktoré by malo byť menené asi po 50 000 kilometroch.

Aj ďalší motor je od Toyoty a nepoužíva turbodúchadlo. Šesťvalec 4,0i (1GR-FE) poháňa legendárny Land Cruiser. Jeho história siaha do roku 2002. V roku 2010 prešiel modernizáciou, keď dostal namiesto gumovej hadice v systéme prívodu oleja do fázových regulátorov, hliníkové potrubie. Pri správnej údržbe dokáže tento motor prejsť viac ako 400 000 km. Podľa Antufjeva je ale veľmi dôležité udržiavať chladiaci systém čistý a tiež čistiť škrtiacu klapku každých 70 000 kilometrov. Medzi najlepších sa prepracoval aj atmosférický 4-valec 2,0i (4B11) z roku 2005, ktorý používa Mitsubishi Outlander alebo Lancer, ale nájsť ho môžete aj v modeloch Dodge, Jeep a Chrysler.

Podľa Antufjeva nie je ojedinelé, že tento motor vydrží viac ako 350 000 kilometrov, pričom mu neprekáža zima ani nekvalitné palivo. Povolené je pri ňom používanie minerálnych olejov s viskozitou 20W50. Potrebné je ale sledovať stav rozvodovej reťaze, ktorej životnosť je približne 150 000 kilometrov. No a posledným z menovaných „vytrvalcov“ je opäť japonský atmosférický 4-valec 2,0i (R20A) z roku 2006 s kódovým označením, ktorý nájdete v Honde CR-V alebo Honde Accord. Honda ho uviedla na trh v roku 2006. Pri správnej údržbe dokáže pohonná jednotka prejsť 400 000 kilometrov bez väčších opráv. Vyžaduje si však kvalitné palivo, kvalitný olej a pravidelné nastavovania vôle ventilov.