Valery Antufiev je automobilový expert spoločnosti Alfa Leasing Group a na základe dlhoročných skúseností často komentuje spoľahlivosť áut. Tentoraz sa zameral na tie najmenej spoľahlivé pohony 4×4 medzi masovo rozšírenými štvorkolkami. Áno, tento zdroj je síce z Ruska, ale kde viac dostanú SUV zabrať ako práve tam. Takže jeho rady nie sú na zahodenie ani pre európskych záujemcov o staršie vozidlá z autobazárov. Navyše, z piatich pomenovaných rizikových „štvorkoliek“ poznáme štyri veľmi dôverne. Ktoré to sú?
1. Hyundai Santa Fe

Tretia generácia tohto populárneho SUV (od 212) ukazuje, aké dôležité je servisovanie pohonu všetkých kolies. Elektrohydraulická spojka Dynamax od spoločnosti Magna je teoreticky schopná vydržať viac ako 200 000 kilometrov, ale len pri správnej servisnej starostlivosti. Hlavným problémom je prehrievanie pri intenzívnom používaní. Na predĺženie životnosti výrobca odporúča meniť olej každých 50 000 kilometrov, a v náročných podmienkach dokonca ešte častejšie. Ďalšou typickou poruchou je korózia drážkových spojov na hriadeli medzi rozvodovkou a diferenciálom.
2. Volvo XC90

Prvá generácia je zaujímavá vývojom svojich problémov. Do roku 2009 bolo toto luxusné švédske SUV vybavené spojkou Haldex tretej generácie, ktorá bola neslávne známa problémami so snímačom tlaku a s olejovým čerpadlom. Po roku 2009 sa začala montovať spoľahlivejšia spojka Haldex štvrtej generácie. Spoločným problémom oboch verzií však zostáva riadiaca jednotka umiestnená na tele spojky, ktorá je zle chránená pred vlhkosťou. Pri nájazde 150 000 kilometrov sa tiež často objavujú netesnosti rozvodovky, môže dôjsť k zničeniu puzdra a poškodeniu drážok hriadeľa, čo vedie k úplnej strate pohonu všetkých kolies.
3. Honda CR-V

Tretia generácia jedného z vôbec najpredávanejších SUV na planéte sa vyznačuje nezvyčajnou konštrukciou pohonu všetkých kolies so systémom Dual Pump System (DPS), ktorý kombinuje diferenciál a dvojité olejové čerpadlo. Hlavným problémom je nedostatočná tesnosť komponentov pohonu. Aj krátke ponorenie do vody môže vyradiť pohon všetkých kolies z prevádzky. Ďalšou nepríjemnosťou pre majiteľov je kardanový hriadeľ – jeho krížové kĺby zvyčajne nevydržia viac ako 180 000 km, pričom podľa manuálu je možné ich vymeniť len ako kompletný diel.
4. Škoda Yeti

Prvé SUV od Škody predstavuje zaujímavý príklad vzťahu medzi výbavou a spoľahlivosťou. Za najmenej problémovú verziu sa považuje predokolka s motorom 1.6 a klasickou automatickou prevodovkou (ruská špecifikácia). Pohon všetkých kolies je spojený buď s 1,8-litrovým preplňovaným motorom TSI, alebo 2,0 TDI a prevodovkou DSG. Táto kombinácia prináša množstvo problémov, pričom dvojspojková prevodovka zvyčajne nefunguje bezchybne dlhšie ako 120 000 – 150 000 kilometrov. Zvýšenú pozornosť si vyžaduje aj spojka Haldex – olej v nej je potrebné meniť každých 70 000 km.
5. Nissan Murano

Spoľahlivosť pohonu všetkých kolies pri tomto u nás zriedkavom SUV závisí od celkovej konštrukcie vozidla. Systém pohonu 4×4 využíva elektromagnetickú spojku GKN – tú istú, ktorá sa úspešne používa v oveľa ľahšom modeli Dacia Duster. V Murane však táto spojka pracuje na hranici svojich možností kvôli výrazne vyššej hmotnosti a silnému 3,5-litrovému motoru V6 (VQ35DE). Vysoký výkon v kombinácii s hmotnosťou vytvára extrémne zaťaženie prevodovky. Ak sa prevodová kvapalina nevymení včas, spojka zvyčajne nevydrží viac ako 180 000 kilometrov. Situáciu zhoršujú aj úniky oleja cez tesnenia rozvodovky a diferenciálu.