Fio bankaFio banka

ADAC: Toto je prvý test letných pneumatík. Ktorá z 18-tich bola TOP?

Po dlhom čase sa nemecký ADAC pozrel na „rýchle“ pneumatiky pre kompaktnú triedu. Ceny sú vysoké, ale zodpovedá to aj kvalite? Z 18 pneumatík s profilom 225/40 R18 boli dve mimoriadne dobré a jedna totálne zlyhala.

04.03.2025 07:00
debata (3)
Testovacím vozidlom bol Volkswagen Golf – ikona... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2025 Testovacím vozidlom bol Volkswagen Golf – ikona európskej kompaktnej triedy.

Veľké disky kolies a široké pneumatiky vyzerajú nielen dobre, ale mali by tiež autu priniesť dobrú priľnavosť. Presne na tieto pneumatiky sa po dlhom čase pozrel nemecký autoklub ADAC. Otestoval 18 nových plášťov s profilom 225/40 R18, ktoré obúvajú výkonnejšie verzie áut kompaktnej, alebo aj niektoré modely strednej triedy. Majú rýchlostný index W alebo Y, čo znamená, že sú určené pre rýchlosti až do 270, respektíve 300 km/h. Takéto plášte môžete nájsť napríklad na Alfe Romeo Giulietta, Audi Q3, BMW 1, Hyundai i30, ale aj na Mercedese-Benz triedy A, Škode Octavii či na Volkswagene Golf. Patria k tým drahším, veď sľubujú špičkové jazdné vlastnosti. Je to však naozaj tak?

Absolútnym víťazom testu vysokovýkonných... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2025 Absolútnym víťazom testu vysokovýkonných pneumatík sa stal Continental SportContact7. Je presvedčivý na mokrej aj suchej vozovke. V strede poľa sa nachádza len z hľadiska životnosti. Taký Michelin Pilot Sport zvládne o 13 000 km viac.

Portfólio na štarte testu obsahovalo produkty od prémiových až po nízkorozpočtových výrobcov. Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou pneumatikou predstavoval neskutočných 280 eur za súpravu. ADAC zároveň poznamenáva, že ešte nikdy v histórii testov sa nestretol s takými obrovskými rozdielmi vo výkonoch najlepších a najhorších pneumatík. Jedenásť dosiahlo hodnotenie dobré, no tri plášte ADAC neodporúča. A pred jedným z nich doslova varuje. Začnime vrcholom tabuľky. Umiestnili sa tu pneumatiky Continental SportContact 7 a Bridgestone Potenza Sport. Oba výrobky ponúkajú vynikajúce vlastnosti na suchej aj mokrej ceste a sú mimoriadne bezpečné v kritických jazdných situáciách. Oba tiež excelujú najkratšou brzdnou dráhou za mokra.

Brzdná dráha na mokrej vozovke

ADAC - test letných pneumatík 2025 Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2025 ADAC - test letných pneumatík 2025

Ako veľmi presvedčivé sa ukázali aj Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 a Michelin Pilot Sport 5. Za najlepšími zaostali len o chlp, pričom Michelin ukázal nadpriemernú životnosť. To ospravedlňuje jeho vyššiu cenu – najvyššiu z testovanej skupiny plášťov. ADAC nemá problém odporučiť ani nasledujúcich sedem plášťov – Vredestein Ultrac Pro, Yokohama Advan Sport V107, Firestone Firehawk Sport, Falken Azenis FK520, Nexen N Fera Sport, Dunlop Sport Maxx RT2 a Toyo Proxes Sport 2. Ani jedna z nich neukázala zásadnú slabinu, a tak získali známku „dobré“. Ak niekde trochu strácali, bolo to horšie hodnotenie environmentálnych parametrov, teda životnosti a oderu.

Predpokladaná životnosť v kilometroch

ADAC - test letných pneumatík 2025 Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2025 ADAC - test letných pneumatík 2025

Štyri nasledujúce pneumatiky získali známku „uspokojivé“, pretože ukázali istú slabinu v aspoň jednej kľúčovej disciplíne. Tak napríklad pneumatika Ceat SportDrive je síce dobrá na suchej ceste, ale zďaleka nie tak na mokrej. Presne naopak je to s Kumho Ecsta PS71. Táto pneumatika je dobrá za mokra, ale na suchom asfalte patrí k slabším a navyše má nízky kilometrový výkon. Pneumatiky Nokian Tires Powerproof 1 fungujú tiež dobre za mokra, ale s rastúcou teplotou sa stávajú na suchom asfalte veľmi nepresné. Giti GitiSport S2 má najväčšie slabiny na mokrej vozovke a vykazuje rýchle opotrebovanie. So životnosťou len 33 600 kilometrov je najslabšou v celom portfóliu. Len pre zaujímavosť: spomínaný Michelin Pilot Sport 5 zvládne najazdiť až 56 400 km, čo je obrovský rozdiel.

Hororovou pneumatikou letného testu pneumatík... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2025 Hororovou pneumatikou letného testu pneumatík sa stal čínsky plášť Doublecoin DC-100. Exceloval v životnosti a najnižšej cene, ale jeho brzdná dráha na mokrej vozovke z rýchlosti 80 km/h je o 17 metrov dlhšia ako najlepšieho plášťa.

Lenže životnosť nie je všetko. Víťazom by bol inak s kilometrovým výkonom neuveriteľných 74 400 km plášť Doublecoin DC-100. Lenže je to presne naopak. Ide o najväčší prepadák testu, pred ktorým ADAC dôrazne varuje. I keď Doublecoin láka najnižšou cenou, len 76 eur, nenechajte sa nachytať. Dlhovekosť je vykúpená príliš tvrdou gumovou zmesou, ktorá nemá prakticky žiadnu priľnavosť. Výsledkom je príšerná ovládateľnosť na suchej vozovke a totálne zlyhanie za mokra. Pred šmykom vás nemusí zachrániť ani stabilizačný systém. A brzdenie za mokra? Hotová katastrofa. Doublecoin potrebuje na zastavenie z rýchlosti 80 km/h dráhu dlhú 45 metrov, čo je o 17 metrov viac v porovnaní s najlepšou pneumatikou Michelin.

ADAC - test zimných pneumatík 2023 Čítajte viac Toto je nový megatest celoročných 'gúm'. A ešte k tomu pre SUV

Čím chváliť sa však nemajú ani plášte Norauto Prevensys 4 a Syron Premium Performance so známkou „dostatočné“. Zlyhávajú najmä na suchej vozovke. ADAC tvrdí, že auto na týchto pneumatikách si vyžaduje neustále korekcie riadenia. Nehovoriac o krízových situáciách, kde predstavujú tieto plášte veľké riziko pre neskúsených vodičov. Preto ich nemecký autoklub tiež neodporúča. V tomto teste sa teda potvrdilo, že kvalita je pevne v rukách prémiových výrobcov a tiež to, že kvalita nie je zadarmo. Tri najlepšie pneumatiky patria aj k trom najdrahším. Na druhej strane ukázali vyváženosť v environmentálnom hodnotení, takže vyššia cena sa čiastočne vráti v relatívne dlhej životnosti, najmä v prípade Michelinu Pilot Sport 5 a Bridgestonu Potenza Sport.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ADAC #Continental #Michelin #test letných pneumatík #Bridgestone
Články podľa značiek