Európa sa tvári, že chce dekarbonizovať dopravu. Lenže elektromobily sú stále drahšie ako autá so spaľovacími motormi a ani sieť nabíjacích staníc nie je taká hustá, aby zbavila prípadných záujemcov o obáv, že budú musieť čakať, kým sa dostanú k stojanu. A čo je ešte horšie, okolo cien za nabíjanie vládne chaos, ktorý sa dá porovnať len s pravekom mobilného telefonovania, keď nás operátori „zdierali“ za hovor do inej siete, alebo zo zahraničia, alebo nám jednoducho do ďalšieho mesiaca nepreniesli minúty, ktoré sme neprevolali, ale zato za ne zaplatili. Áno, s nabíjaním elektromobilov je to stále podobné, hoci sa píše rok 2025.
Ako kedysi
Predstavte si, že by ste na čerpacej stanici platili za ten istý odber paliva viac ako iný motorista len preto, že v tejto sieti nie ste registrovaný, alebo ste si nevybrali vhodný „tankovací program“. Alebo by ste natankovať vôbec nemohli, pretože nie ste klientom niektorej siete „čerpačiek“, prípadne len za naozaj veľmi nevýhodných podmienok. Alebo by ste natankovať mohli, no len v prípade, že má vaša sieť dohodu s tou druhou, pochopiteľne, za vyššiu cenu. Tiež si predstavte, že by vám na „pumpe“ zablokovali na účte vinkulačný poplatok pri každom tankovaní a peniaze za to, čo ste nenatankovali, by vám vrátili o niekoľko dní.

Alebo by ste vôbec nemali možnosť zaplatiť v hotovosti ani bežnou platobnou kartou, pretože by na „pumpe“ nebola pokladňa ani platobný terminál. Prípadne by vám prepadlo palivo, ktoré ste sa síce zaviazali v nejakom období natankovať, no vy ste ho v skutočnosti spotrebovali menej. Alebo by ste na pokladni platili za tankovanie vyššiu cenu, ako by ste zaplatili na platobnom termináli priamo na stojane. Alebo by ste boli pokutovaný len za to, že pri čerpacom stojane stojíte dlhšie, než je potrebné na tankovanie plnej nádrže. Prípadne by ste platili cez deň za palivo viac ako v noci. Áno, existujú už aj výnimky, ale väčšina bariér a nejasností ostáva.
Koľko stoji 1 kWh?
Odpoveď na otázku, koľko teda stojí jedna kilowatthodina z verejného nabíjacieho stojanu, nie je vôbec jednoduchá. Vo všeobecnosti sa totiž na Slovensku momentálne pohybuje cena od 0,25 až do 0,85 eura. Rozdiel medzi tou najnižšou a najvyššou je teda viac než trojnásobná. Takže ak priemerný elektromobil spotrebuje povedzme 20 kWh energie na 100 km, môže vás táto vzdialenosť stáť päť eur, ale aj 17. Opäť prirovnanie – predstavte si, že by na jednej čerpacej stanici stál liter benzínu 1,60 eura, ale na inej alebo za iných podmienok, takmer päť. Pri nabíjaní platí pravidlo, že najlacnejšie je, ak nabíjate vo vašej domovskej sieti, kde máte zvolený program, ktorý vyhovuje vášmu jazdnému profilu, prípadne nabíjate pomaly striedavým prúdom. Naopak, najdrahšie je rýchle nabíjanie v cudzej sieti.

Pokúsili sme sa preto zmapovať ceny nabíjania na verejných stojanoch na Slovensku. Nebolo to jednoduché. Jednotlivé siete síce majú na internete zverejnené cenníky, ale už sa z nich nedozviete, ktoré siete sú partnerské, či v partnerských sieťach platia rovnaké ceny, či sa vám prenášajú nespotrebované kilowatthodiny z vášho programu do ďalšieho mesiaca a podobne. Cenu tiež môže zvýšiť fakt, že pri nabíjacom stojane nabíjate dlhšie, než povedzme 30 alebo 60 minút. Tieto informácie sú zväčša tiež ťažko dohľadateľné. Prevádzkovatelia vás odkážu na svoje aplikácie. V každom prípade nabíjanie na Slovensku opäť mierne zdraželo. Pravdepodobne aj vplyvom vyššej DPH. Nabíjanie zadarmo v obchodných sieťach Lidl a Kaufland je už dávno minulosťou.
Veľké siete sú len štyri
V podstate sú na Slovensku len tri-štyri relevantné siete, ktoré majú pokrytú väčšiu časť územia Slovenska – ZSE Drive, GreenWay, Lidl a ejoin. Niektoré z nich navzájom spolupracujú, takže na kartu ZSE nabijete aj v sieti Greenway a na nabíjačkách Lidlu či Ionity. Výkon striedavých nabíjačiek sa pohybuje od 3,7 do 44 kW, tých jednosmerných od 50 do 350 kW. Podstatné však je, či vaše auto takýto nabíjací výkon podporuje. Ak zvládne len 100 kW, je zbytočné nabíjať na superchargeroch s vyšším výkonom. To isté platí pre striedavý prúd. Limit predstavuje palubná nabíjačka vo vozidle. Zväčša zvláda 7,4 až 11 kW. Len niektoré elektromobily majú 22 kW nabíjačku, aj to len za príplatok.

Najnovšie zmeny sa týkajú nabíjacej siete ZSE Drive, ktorá síce tvrdí, že ceny za kilowatthodiny nezvyšovala, zvýšila však ceny programov, čo je v podstate to isté. Takže v najvýhodnejšom programe za 99 eur (zdražel o 10 eur), v ktorom máte predplatených 400 kWh, čo je „porcia“ asi na 2 000 km, zaplatíte 25 centov, ešte prednedávnom to bolo 22 centov. Ale pozor, predplatené kilowatthodiny platia len na nabíjačkách označených ako ZSE Drive a tie neprečerpané sa vám do ďalšieho mesiaca neprenášajú. Ako neregistrovaného „hosťa“ vás však vyjde ultra rýchle nabíjanie 0,69 eura, no a na nových exkluzívnych staniciach DriveX je nabíjanie ešte o 10 centov drahšie.
Ceny v sieti Greenway sú podobné, ale ak nabíjate jednorazovo, môže cena za kilowatthodinu dosiahnuť až 0,85 eur, čo je ešte viac ako na ultranabíjačkách Ionity. Ide vlastne o najdrahšie nabíjanie na Slovensku. Neminuté kilowatthodiny sa tiež neprenášajú do ďalšieho mesiaca. Sieť Ejoin tiež poriadne pridala v počte nabíjacích staníc. V súčasnosti má 116 nabíjacích bodov pre jednosmerné nabíjanie. Až 24 je nad 150 kW a dokonca má ako jediná v sieti nabíjaciu stanicu s výkonom 500 kW. Sympatické je, že na rýchlonabíjacích staniciach platíte rovnakú sumu, či nabíjate výkonom 50 alebo spomínaných 500 kW. Vždy je to 47 centov apre registrovaných užívateľov dokonca len 39 centov, čo je asi najlacnejšierýchle nabíjanie ak sa pripojíte na skutočne silný stojan.
Reťazce aj „pumpy“
Čo sa týka obchodných reťazcov, tak tam s výnimkou Lidlu, prevzali prevádzku iné siete. Tesco má pod palcom GreenWay, Kaufland ZSE Drive a Billa zas spolupracuje so sieťou OMV. Lidl si razí vlastnú nabíjaciu politiku, ale jeho nabíjačky majú zväčša len 50 kW. Do nabíjania elektromobilov sa však pustili aj prevádzkovatelia sietí čerpacích staníc. Shell ponúka len rýchle DC nabíjanie za jednotnú cenu 0,64 eura. Platiť sa dá debetnou či kreditnou kartou. Zaujímavosťou OMV je, že cena sa líši pri nabíjaní na čerpacej stanici a na nabíjačkách, ktoré sú vybudované mimo, napríklad pri obchodoch Billa. Slovnaft tiež neponúka nabíjacie programy, rozlišuje však medzi registrovanými a neregistrovanými užívateľmi. Registrovaní užívatelia platia menej.

Zvláštnosťou siete nabíjačiek Slovnaftu (MOL Plugee EV) je, že cena sa líši pri platbe cez aplikáciu a pri platbe v predajni na čerpacej stanici. Pri platbe na stanici navyše nabíjate v „balíkoch“. Rozhodnúť sa musíte pre 20 alebo 40 odobratých kilowatthodín. Po 30 minútach nabíjania platíte navyše jeden cent za každú ďalšiu začatú minútu. No a nakoniec sme si nechali sieť exkluzívnych nabíjačiek Tesla Superchrger. Jej zvláštnosťou je meniaca sa cena počas dňa. V špičke, ktorú Tesla ohraničila časovým oknom od 16.00 do 20.00, stojí jedna kilowatthodina DC nabíjania 0,42 eura, kým po zvyšok dňa a v noci len 0,38 eura. Aj tieto ceny sú vyššie ako vlani. Tesla má však na Slovensku len päť nabíjacích lokalít a spolu 26 nabíjacích stojanov.
A pozor, za blokovanie nabíjacej stanice Supercharger platíte 50 centov za minútu, ak ste majiteľom vozidla Tesla, ale až euro za minútu s iným elektromobilom. Ešte redšia je sieť nabíjačiek Ionity s len piatimi nabíjacími lokalitami. Nevyznáte sa v tom? Ak chcete vedieť, koľko vás bude stáť sto kilometrov jazdy s vaším elektromobilom, preštudujte si podrobne cenníky v tabuľkách a vyberte vhodné riešenie. Nezabúdajte však, že najlacnejšie je nabíjať elektromobil doma, i keď to chce investíciu do wallboxu. Dostať sa môžete aj na dve eurá na 100 km. Bez možnosti domáceho nabíjania je kúpa elektromobilu závislého od verejných nabíjačiek zatiaľ otázna.