Podrobné výsledky aktuálneho rebríčka TUV Reportu sme vám priniesli už vlani. Teraz sa ale pozrieme na 15 áut, ktoré sú čiernymi ovcami štatistík nemeckých STK. Spája ich fakt, že veľká časť z nich neprejde „estékáčkou“ pre závažné nedostatky. Aby bol však zoznam objektívny, nemecký Auto Bild zohľadnil pri tomto výbere aj priemerný počet najazdených kilometrov a vek. Ak teda konkrétny model najazdil viac a bol starší ako iné modely, hovorilo to skôr v jeho prospech ako neprospech. I keď, samozrejme, stále ostávame v zóne tých najmenej spoľahlivých áut.


Medzi autami sú totiž v počte najazdených kilometrov obrovské rozdiely, a to už pri prvej STK po troch rokoch. Taký mestský Fiat 500 má najazdených priemerne len 24 000 km, kým Ford Mondeo, typický manažérsky krížnik, aj viac ako 70 000. V zozname sú zároveň zachytené len tie najhoršie ročníky daného modelu, na ktoré si treba dávať obzvlášť veľký pozor. Čo sa týka zastúpenia značiek, najviac „hororových“ jazdeniek tu má Dacia a Renault. Čím chváliť sa ale nemajú ani Ford, Tesla, BMW, Opel a niekoľko modelov koncernu Volkswagen.


Ak ale po niektorom z nich predsa len zatúžite, venujte pred kúpou veľkú pozornosť kontrole. Riskovať sa neoplatí. Nie je vylúčené, že natrafíte na exemplár s nízkym počtom najazdených kilometrov a dobrou servisnou starostlivosťou, ale riziká i tak nepominú. Chronické poruchy sa môžu objaviť už po pár tisícoch kilometrov. Nebavíme sa pritom o maličkostiach. Autá v tomto zozname majú zásadné nedostatky. Napríklad únik motorového oleja, problémy pri emisnej kontrole, problémy s brzdovým systémom, so svetlami či s hrdzou. Ich odstránenie je veľmi drahé a môže pokaziť dobrý pocit z naoko výhodnej kúpy.