Nemecký autoklub vybral sedem elektrických jazdeniek, ktoré nezruinujú váš rodinný rozpočet. Stoja zlomok toho, ako keď boli nové a slúžiť môžu ešte roky. Ale pozor, vždy treba skontrolovať batériu.
Foto: ADAC
ADAC - ojazdené elektromobily s cenou do 20 000 eur Ponuka elektromobilov z druhej ruky prudko rastie. To tlačí ceny dole. Kým prví majitelia z tohoi majú hlavu v smútku, záujemcovia o jazdenku majú šancu na skvelú kúpu.
Elektrické autá by sa možno rozšírili na cestách oveľa rýchlejšie, keby neboli také drahé. Cenová rovnosť medzi elektromobilmi a „spaľovákmi“ je stále v nedohľadne, najmä v nižších triedach. A tak sa mnoho záujemcov o elektrické autá obracia na trh s ojazdenými autami. Nie je to zlý nápad. Elektromobily totiž podliehajú rýchlejšej strate hodnoty ako ich spaľovací súrodenci, čo znamená, že kým prvý vlastník na elektromobile prerába aj 50 %, ten druhý môže mať dobrý pocit z výhodnej kúpy. Takže ak máte 20 000 eur, za ktoré si nekúpite žiaden nový elektromobil, v autobazáre ste s touto sumou doslova na koni.
Čítajte viac Toto je 5 najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, aj s cenami
Nemecký autoklub ADAC vybral sedem ojazdených elektromobilov, práve v cene do 20 000 eur, ktoré môžu byť nielen druhým autom do rodiny, ale dokonca aj plnohodnotným rodinným vozidlom. Dané je to tým, že ponuka elektrických áut z druhej ruky prudko rastie, čo ceny tlačí opäť nadol. Za plnohodnotné elektromobily považuje ADAC tie, ktoré ponúkajú dostatok priestoru pre posádku, majú dojazd okolo 300 km a dajú sa dobiť v rozumnom čase. Patria medzi ne napríklad Tesla 3 alebo VW ID.3. No a tých menších, ktoré majú byť najmä autom do mesta a do práce, sa zmestí do 20 000 eur oveľa viac. Napríklad aj BMW i3 či Renault Zoe. V závislosti od modelu a roku výroby sa ich dojazd pohybuje od 150 do 300 km. Pritom nemusia stáť viac ako 15 000 eur.
Čítajte viac Elektrická 'jazdenka' môže byť lákavá, ale aj zradná. Na toto si dajte pozor
ADAC však upozorňuje, že pri kúpe elektromobilu je vždy dôležité skontrolovať stav batérie. Batéria je totiž najdrahším komponentom elektromobilu. Bez kontroly zvyškovej kapacity batérie by ste sa nemali do kúpy elektromobilu hrnúť. Predávajúci by vám mal poskytnúť inšpekčné správy spolu so servisnou knižkou, prípadne umožniť, aby ste si kondíciu batérie nechali skontrolovať v špecializovanom servise. Inak sa vystavujete riziku krátkeho dojazdu, čo veľmi obmedzuje reálne využitie. Nákup novej, ale aj repasovanej batérie je pritom nerentabilný. Pozrite si sedem ojazdených elektromobilov, ktoré stoja za úvahu. ADAC ich vybral aj na základe vlastných skúseností, pričom tiež zohľadnil štatistiky spoľahlivosti TUV Report-u. My by sme na zákalde našich skúseností možno pridali ešte jeden tip – prvú generáciu Kiu e-Niro so 64 kWh batériou. Je to plnohodnotný rodinný elektromobil so slušným dojazdom a vynikajúcou dynamikou. Pritom sa tiež zmestí pod 20 000 eur.
BMW i3
Rok výroby |
2019/2020 |
Kapacita batérie |
37,9 kWh |
Dojazd |
150 – 250 km |
Výkon motora |
125 kW/170 k |
Najazdené km |
60 000 – 100 000 |
Cena |
15 000 – 20 000 € |
Foto: BMW
BMW i3 - 2017 BMW i3
BMW i3 bolo uvedené na trh v roku 2013 a je navrhnuté ako malé mestské auto. Medzi prednosti modelu patria malé rozmery, veľmi malý polomer otáčania, výkonný elektrický pohon zadných kolies a ostré riadenie. Množstvo priestoru nie je jeho silnou stránkou a koncept protismerne sa otvárajúcich zadných dverí môže byť pri každodennom používaní otravný. Vrcholom i3 je jeho ľahká konštrukcia. Karoséria je vyrobená z uhlíkových vlákien a plastu. To prakticky eliminuje hrdzu na karosérii.
Staršie modely i3 majú na palube malú batériu (22 kWh alebo 33 kWh), ktorá obmedzuje dojazd. Odporúčanejšie sú modely i3 s najväčšou batériou, 38 kWh, ktoré začínajú na sume približne 15 000 eur. Štatistiky porúch ADAC-u potvrdzujú, že BMW i3 je veľmi spoľahlivé. Pozor si treba dať len na stav zadných bŕzd a tiež prednej nápravy, ktorej kĺby sú často opotrebované. Úzke pneumatiky i3 sú navyše rýchlo „prevalcované“ výkonom motora a veľmi rýchlo opotrebujú.
Plusy |
Zábavná jazda, výkonný pohon, jednoduché ovládanie, veľmi malý polomer otáčania |
Mínusy |
nepraktické zadné dvere, malý kufor, krátky dojazd, veľké opotrebovanie pneumatík, nespoľahlivé asistenčné systémy, slabá stabilita v priamom smere |
Fiat 500e
Rok výroby |
2020/2021 |
Kapacita batérie |
37,3 kWh |
Dojazd |
150 – 250 km |
Výkon motora |
87 kW/118 k |
Najazdené km |
40 000 – 60 000 |
Cena |
15 000 – 19 000 € |
Foto: Fiat
Fiat 500 la Prima - 2020 Fiat 500e
Fiat 500e je k dispozícii od roku 2020. Vydarený retro dizajn je určite dôležitým faktorom jeho úspechu. Na druhej strane má maličký kufor a na zadnom sedadle je len obmedzený priestor. Okrem verzie hatchback je 500e k dispozícii aj ako kabriolet so skladacou strechou. Základná verzia 500e má výkon 70 kW a batériu s kapacitou 23,8 kWh (brutto). V zime je dojazd len okolo 100 kilometrov. Variant so 42,2 kWh akumulátorom ponúka výrazne väčšiu flexibilitu. Elektromotor tu dodáva až 87 kW a ponúka tak živú dynamiku. V ponuke je aj športová verzia Abarth 500e s výkonom 114 kW. Verzie s odporúčanou väčšou batériou začínajú na sume približne 15 000 eur. Potom dostanete nový elektromobil s moderným informačno-zábavným systémom, zvyčajne s najazdenými pár kilometrami, čo úplne postačuje na typické úlohy druhého auta v rodine. Základná verzia je dostupná za cenu okolo 11 000 eur.
Plusy |
agilné jazdné vlastnosti, kompaktné rozmery, dobrá úroveň bezpečnosti |
Mínusy |
sťažený prístup dozadu, zlý pocit z riadenia, malý objem kufra, stiesnený priestor na zadných sedadlách |
Hyundai Kona Electric
Rok výroby |
2020/2021 |
Kapacita batérie |
64 kWh |
Dojazd |
250 – 400 km |
Výkon motora |
150 kW/204 k |
Najazdené km |
60 000 – 100 000 |
Cena |
18 000 – 20 000 € |
Foto: Hyundai
Hyundai Kona Electric - 2021 Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona bol ponúkaný v elektrickej verzii v rokoch 2018 až 2023 a facelift dostal v roku 2021. SUV v triede malých áut ponúka dostatok priestoru pre pasažierov aj batožinu. Vysoká poloha sedenia, kompaktné rozmery a bezpečný a pohodlný podvozok robia z Kony príjemného každodenného spoločníka. V ponuke bol elektromotor s výkonom 100 kW v kombinácii s 39,2 kWh batériou a s výkonom 150 kW v kombinácii so 64 kWh batériou. Výkonnejšia verzia s väčšou batériou dáva Kone taký dlhý dojazd, že je vhodná ako prvé auto v rodine. Nabíjací výkon je až 70 kW. Skoršie modely majú iba jednofázovú vstavanú nabíjačku striedavého prúdu, zatiaľ čo novšie modely možno nabíjať trojfázovým striedavým prúdom. Podľa štatistík porúch ADAC-u sa Kona ukazuje ako priemerne spoľahlivé auto. TÜV pri technických prehliadkach kritizuje hrdzavé brzdové kotúče a pri starších modeloch niekedy aj funkciu nožnej brzdy. Na vozidlo je v zásade poskytovaná päťročná záruka. Kona Electric s malou batériou nájdete od približne 15 000 eur. Vozidlá s väčšou batériou začínajú na úrovni tesne pod 20 000 eur.
Plusy |
jednoduché ovládanie, slušný priestor, dobrý dojazd so 64 kWh batériou, veľkorysá záruka, rozsiahla štandardná výbava |
Mínusy |
zastaraný infotainment, jednoduché materiály interiéru, niekedy len jednofázová palubná nabíjačka (pred faceliftom 2021) |
Renault Zoe
Rok výroby |
2020/2021 |
Kapacita batérie |
52 kWh |
Dojazd |
220 – 300 km |
Výkon motora |
80 kW/108 k |
Najazdené km |
40 000 – 80 000 |
Cena |
13 000 – 17 000 € |
Foto: Renault
Renault Zoe - 2019 Renault Zoe
Renault Zoe bol uvedený na trh v roku 2012 a vyrábal sa dvanásť rokov. Zodpovedá tomu aj široký sortiment na trhu ojazdených áut. Napriek malým rozmerom ponúka Zoe dostatok miesta pre štyroch ľudí a prekvapivo veľký kufor. Malá batéria prvých modelov s kapacitou 22 alebo 23,3 kWh využiteľnej energie poskytuje v zime dojazd len asi 100 kilometrov, čo robí Zoe nevhodným pre jazdu mimo mesta. S väčšou 41 kWh batériou (od roku 2017) však Zoe zvládne aj 200 kilometrov. ADAC nakoniec odporúča variant s veľkou 52 kWh batériou, ktorá bola k dispozícii na objednávku od faceliftu v roku 2019. Malý Renault sa dá dokonca nabíjať na AC nabíjacích staniciach výkonom 22 kW, čo sa o mnohých elektromobiloch nedá povedať. Väčšina je obmedzená na 11 kW. Na druhej strane, rýchlonabíjací port CCS na dobíjanie na dlhých cestách bol k dispozícii až po facelifte za príplatok. Pri kúpe ojazdených áut by ste sa mali uistiť, že auto má CCS konektor.
Na fórach sa človek nadpriemerne často dočíta o poškodení valivých ložísk motorov. Pretože Renault neponúka žiadne možnosti opravy, je odkázaný na nezávislé servisy, ktoré dokážu motory opraviť. Problémy môže spôsobiť aj klimatizácia. TÜV tiež kritizoval, že náprava a kĺby riadenia sú preťažené vysokou hmotnosťou, slabým brzdným výkonom a hrdzavými brzdovými kotúčmi. Je dôležité si uvedomiť, či je vozidlo dodávané s batériou na prenájom, s ktorou vznikajú dodatočné mesačné náklady, alebo či bola batéria zahrnutá v kúpnej cene. Približne do konca roka 2016 bola Zoe ponúkaná len s prenájmom batéri, až v rokoch 2017 – 2020 si zákazníci mohli vybrať. Približne od roku 2021 je batéria zahrnutá v kúpnej cene. Prvé Zoe, vrátane odporúčanej 52 kWh batérie, sa dá kúpiť pod 15 000 eur. Modely s menšími batériami, ktoré sú na každodenné používanie vhodné len obmedzene, sú dostupné za oveľa nižšiu cenu.
Plusy |
solídne jazdné vlastnosti, slušný objem kufra, veľký výber vozidiel, relatívne nízka cenová hladina, AC nabíjanie s výkonom 22 kW |
Mínusy |
obmedzený priestor vzadu, jednosmerné nabíjanie je voliteľné, podvozok náchylný na opotrebovanie, narastajúce problémy s motorom, veľa ponúk s prenajatou batériou |
Tesla Model 3
Rok výroby |
2019/2020 |
Kapacita batérie |
58 kWh |
Dojazd |
250 – 350 km |
Výkon motora |
225 kW/306 k |
Najazdené km |
100 000 – 150 000 |
Cena |
18 000 – 20 000 € |
Foto: Tesla
Tesla Model 3 2018 Tesla Model 3
Štatistiky porúch ADAC-u potvrdzujú spoľahlivosť Tesly 3. V správe TÜV Report 2025 sa však Model 3 umiestnil zle. Je to výsledok toho, že výrobca nevyžaduje pravidelný servis. Je preto vhodné kúpiť auto s „čerstvou“ STK a dať vozidlo pravidelne servisovať. Vozidlá v ponuke sú zhruba rozdelené na modely s pohonom zadných a všetkých kolies. Základný variant mal spočiatku prídavné označenie „Standard“, neskôr aj len „Model 3“ a teraz „Pohon zadných kolies“, už produkuje 208 kW a zabezpečuje svižnú dynamiku. Druhá verzia „Max. Range RWD“ poskytuje výkon 235 kW. K dispozícii sú aj dve verzie s pohonom všetkých kolies – „Max. Range AWD“ s výkonom 324 kW a verzia „Performance“ s výkonom 338 kW. Všetky Modely 3 ponúkajú za volantom veľa zábavy, najmä vďaka priamemu riadeniu a výkonu. Štandardom na palube je adaptívny tempomat a asistent riadenia, ktorý Tesla honosne nazvala „Autopilot“, no v praxi funguje nespoľahlivo – Model 3 má od samoriadiaceho auta ďaleko. Vďaka nabíjačkám Tesla Supercharger dostupným v celej Európe je jazda s týmto elektromobilom na dlhé vzdialenosti bezproblémová. Zastávky nabíjania sa automaticky plánujú do trasy a batéria sa predhrieva pre optimálny výkon rýchleho nabíjania.
Plusy |
dobrý priestor vpredu, dobrý dojazd, mimoriadne výkonné motory, bezpečné a svižné ovládanie, vhodné na dlhé vzdialenosti |
Mínusy |
veľké prevádzkové nedostatky, nespoľahlivé asistenčné funkcie vodiča, priemerný komfort odpruženia, veľa áut v ponuke so zanedbanou údržbou |
VW ID.3
Rok výroby |
2020/2021 |
Kapacita batérie |
58 kWh |
Dojazd |
250 – 350 km |
Výkon motora |
150 kW/204 k |
Najazdené km |
80 000 – 150 000 |
Cena |
18 000 – 20 000 € |
Foto: Volkswagen
VW ID.3 - 2024 VW ID.3
VW ID.3 sa mimoriadne ľahko ovláda a zaujme citlivým riadením a vyváženým podvozkom. Vnútorný priestor je skvelý aj vďaka veľkému rázvoru. Motory sú vždy uložené na zadnej náprave, čo má za následok výrazne lepšiu trakciu a malý polomer otáčania v porovnaní s predným náhonom. Ponuka je veľmi široká. Modely s malou batériou (Pure) sú pomerne zriedkavé. Prevažná väčšina modelov je vybavená strednou (Pro) alebo veľkou (Pro S) batériou. Takéto modely začínajú tesne pod 18 000 eurami s rozumným dojazdom a silným motorom s výkonom 150 kW. Varianty s malou batériou sú dostupné pod 15 000 eur – často s vysokým počtom najazdených kilometrov. Pre takéto modely sa odporúča nezávislý test batérie. Pri kúpe elektromobilu to však treba robiť vždy, keďže batéria je najdrahší komponent. V štatistike porúch ADAC-u vykazuje ID.3 vysokú spoľahlivosť a darí sa mu aj v štatistikách spoľahlivosti TUV Report-u. Čo je však badateľné, je vysoké opotrebovanie pneumatík.
Plusy |
bezpečné a vyvážené jazdné vlastnosti, dobrý vnútorný priestor, dlhý dojazd so 77 kWh batériou, malý polomer otáčania, veľký výber na trhu ojazdených áut |
Mínusy |
staršie modely so softvérovými problémami, vysoké opotrebovanie pneumatík, prevádzkové slabiny, žiadna ťažná kapacita. |
Volkswagen e-up!
Rok výroby: 2020/2021 |
Kapacita batéria |
32 kWh |
Dojazd |
150 – 250 km |
Výkon motora |
61 kW/83 k |
Najazdené km |
40 000 – 60 000 |
Cena |
12 000 – 14 000 € |
Foto: Volkswagen
36. Volkswagen Up - Od 22 2-tisic eur VW e.up!
VW e-Up bol prvým plne elektrickým Volkswagenom a bol uvedený na trh v roku 2013. Malé auto obstálo dobre v teste ADAC-u. Veľký podiel na tomto výsledku má dobre fungujúci elektrický pohon s výkonom 61 kW, ktorý zabezpečuje slušnú dynamiku až do 130 km/h. Rekuperáciu je možné meniť v niekoľkých stupňoch pomocou voliacej páky. Malá 18,7 kWh batéria umožňuje každodenné dojazdy len okolo 130 kilometrov. Batéria s kapacitou 22 kWh, ktorá sa dodávala od roku 2019, zvýšila dojazd približne na 220 kilometrov (v lete). V zime sú hodnoty oboch verzií výrazne nižšie. Priestor v malom aute nie je obmedzený v porovnaní s variantmi so spaľovacím motorom. To znamená, že dvaja dospelí majú dostatok miesta vpredu, zatiaľ čo zadné sedadlo je skôr určené pre deti. Celkovo je priestorové využitie karosérie dobré, aj keď je kufor malý. Jazdné správanie je vyvážené a nevykazuje žiadne abnormality ani na nekvalitnom povrchu vozovky. K vozidlu je možné pristupovať na diaľku pomocou aplikácie pre smartfóny. V správe TÜV si elektrický up! vedie o niečo lepšie ako je priemer malých áut. V štatistike poruchovosti ADAC-u je výsledok tiež nadpriemerný.
Plusy |
kompaktný a agilný, efektívny pohon (veľmi nízka spotreba), dobrý priestor vpredu |
Mínusy |
krátky dosah, iba jednofázová AC nabíjačka do roku 2019, pripojenie CCS nie je štandardné, malý kufor |