ADAC otestoval 13 strešných boxov. Je naozaj lepší ten za 900 eur ako ten za 300?

Chystáte sa na dovolenku a neviete kam s batožinou? Riešením môže byť strešný box. Ktorý si však vybrať? Odpoveď na túto otázku dáva test 13 strešných „pomocníkov“ nemeckého autoklubu ADAC.

25.04.2025 05:00
debata
Na trhu je v ponuke obrovské množstvo strešných... Foto: ADAC
Test strešných nosičov - ADAC 2025 Na trhu je v ponuke obrovské množstvo strešných boxov. Líšia sa cenou aj objemom. Ukázal to aj test nemeckého ADAC-u. Preveril ich až 13.

V aktuálnom teste si ADAC vzal na mušku 13 kompaktných strešných boxov, vhodných napríklad pre VW Golf. Ten poslúžil ako testovacie vozidlo. Cenové rozpätie boxov sa pohybovalo v širokom rozsahu – od 300 do 900 eur. Kapacita boxov zas dosahovala objem od 340 do 430 litrov. Strešné boxy mali v zásade spĺňať dve požiadavky – mali by byť schopné prepraviť dostatočné množstvo batožiny vrátane lyží dlhých 175 cm aj bežné predmety na letnú dovolenku . Ako záťaž boli použité štyri páry lyží vrátane lyžiarskych topánok, keďže strešné boxy sa najčastejšie používajú práve v zime.

Problémy s bezpečnosťou

Pri testoch súvisiacich s bezpečnosťou ADAC overoval správanie pri nehode a stabilitu boxu počas vyhýbacích manévrov. Overovali sa aj aspekty manipulácie, konštrukcie a spracovania. Strešný box musí byť bezpečne upevniteľný, odolný proti nárazu a mal by sa ľahko inštalovať. Musí mať aj dostatočný objem a zároveň byť ľahký, aby sa s ním ľahko manipulovalo. Samozrejmosťou by mala byť aj mrazuvzdornosť, vodotesnosť a priaznivý aerodynamický tvar, aby box extrémne nezvyšoval aerodynamický hluk a spotrebu.

Box je veľmi praktickým riešením ako so sebou... Foto: Škoda-Auto
Strešné boxy a nosiče Box je veľmi praktickým riešením ako so sebou zobrať dostatok batožiny a pritom neubrať z priestoru pre posádku.
Strešné boxy a nosiče Čítajte viac Nestačí vám kufor? Riešením je strešný box, ale pozor...

A ako to dopadlo? ADAC zistil, že dobrý strešný box nemusí byť nutne drahý. Napríklad box Norauto Bermude 300 je dostupný za 350 eur. To z neho robí jednoznačného víťaza v pomere cena/výkon. V porovnaní s modelmi najvyššej kategórie však ponúka o niečo menší komfort. Kvalita predsa len niečo stojí. Víťazom testu je totiž strešný box Audi (830 eur) od Thule, ktorý bol druhým najdrahším. Dosiahol veľmi dobrý výsledok v nárazovom teste a dobré hodnotenie v kategórii jazdných vlastností. Testeri mu však vyčítali vysokú hmotnosť, takmer 23 kg, a ťažkopádny uzamykací mechanizmus Power-Click System.

Box sa nesmie uvoľniť zo strechy ani pri veľkom... Foto: ADAC
Test strešných nosičov - ADAC 2025 Box sa nesmie uvoľniť zo strechy ani pri veľkom preťažení.

Prepadákom testu sú strešné boxy od Northline (549 eur) a VDP (390 eur). Oba zlyhali v disciplíne mestskej kolízie (Citycrash), pretože sa pri veľkom preťažení odpojili od základného nosiča. To predstavuje veľké riziko, že pri skutočnej nehode môžu spadnúť zo strechy vozidla a zraniť okoloidúcich. ADAC ich preto rozhodne neodporúča. Extra dobré výsledky však nedosiahli ani niektoré boxy, ktoré ponúkajú priamo automobilky ako originálne príslušenstvo. Týka sa to boxov od Škody či Volkswagenu.

Úskalia pri montáži

S niektorými boxmi môže byť montáž skúškou trpezlivosti. To je prípad VDP boxu, no ešte viac strešného boxu Škoda. Tu je potrebné naskrutkovať štyri platne do drážok strešných podpier, každú s pripevnenými dvoma závitovými tyčami. Týchto osem tyčí sa musí pretiahnuť cez otvory v spodnej časti boxu. V strešnom boxe sa potom na závity umiestnia plastové platne a naskrutkujú sa matice. Predtým je však potrebné prevliecť cez plastové platne aj popruhy na upevnenie nákladu. Všetky nepoužité otvory na dne strešného boxu musia byť utesnené dodanou lepiacou páskou, aby sa do boxu nedostala vlhkosť a voda. Kto toto vymyslel?

Montáž boxu by mala byť jednoduchá. Nie vždy to... Foto: ADAC
Test strešných nosičov - ADAC 2025 Montáž boxu by mala byť jednoduchá. Nie vždy to tak ale je.

Najjednoduchšiu inštaláciu ukázali systémy od spoločností Atera, Audi, Mercedes-Benz, Hapro a Thule. Strešný box BMW má zas iný problém. Možno ho použiť iba s originálnymi strešnými nosičmi BMW so špeciálnou šírkou drážky. Pri kúpe tohto strešného boxu si musíte uvedomiť, že pasuje len na konkrétny model. Pre ostatné modely BMW môžu byť potrebné nové základné nosiče a BMW box sa na iné značky vôbec nehodí. Takže každý, kto si kúpi nové auto, zrazu zistí, že jeho strešný box BMW mu je nanič. Mnohých kupujúcich to môže od kúpy tohto boxu odradiť.

Zohľadnite zaťaženie strechy

Prípustné zaťaženie strešného boxu závisí od povoleného zaťaženia strechy, ktoré je uvedené v technickom preukaze auta. To znamená, že hmotnosť boxu a strešného nosiča sa musí odpočítať od zaťaženia strechy, aby bolo možné určiť užitočné zaťaženie. Napríklad testované vozidlo VW Golf má povolené zaťaženie strechy 75 kilogramov. V kombinácii s najťažším strešným boxom v teste od Mercedesu-Benz s hmotnosťou 23,9 kg a strešným nosičom s hmotnosťou 5,1 kg, to má za následok maximálne užitočné zaťaženie len 46 kg. Výhodou je preto nízka vlastná hmotnosť boxu. Strešný box G3 váži len 13 kg a ten od VW len 12,5 kg. Ľahké boxy sa navyše ľahšie montujú.

Caravanbox Coyot GT Čítajte viac Česi predávajú lacný obytný box, ktorý možno upevniť na prívesný vozík

Veľkým prekvapením, a to negatívnym, bolo zavádzanie zákazníkov v oblasti údajov o objeme boxu. Strešné boxy od Audi, Northline a Thule sú asi o 10 percent menšie, ako je výrobcom udávaný objem. Skutočným extrémom je v tomto smere box VDP, ktorého využiteľný objem je dokonca menší až o 20 percent, čo znamená stratu 80 litrov! Dôležitá je navyše využiteľnosť objemu. Existujú totiž boxy s nerovnou podlahou, nevhodne tvarovanou konštrukciou veka či upevňovacích systémov, ktoré zaberajú príliš veľa miesta na výšku. Túto výzvu najlepšie rieši výrobca Kamei.

Výsledky testu strešných boxov

Výrobca/Model Priemerná cena € Známka ADAC Montáž Manipulácia Jazdné vlastnosti Bezpečnosť pri náraze
Audi box na lyže a batožinu 830 € 1.9 2.2 2.0 2.2 1.0
Thule Motion 3 XL Low 900 € 2.0 2.4 1.9 2.6 1.0
Strešný box Mercedes Benz M 829 € 2.1 2.2 2.1 2.7 1.5
Hapro Traxer 6.6 459 € 2.2 1.9 2.1 2.4 2.5
Kamei Base 400 529 € 2.2 1.7 2.3 2.2 2.5
Atera Casar L 687 € 2.3 2.0 2.1 2.8 2.5
BMW strešný box 420 902 € 2.3 2.0 2.4 2.7 2.0
Norauto Bermude 300 350 € 2.5 1.9 2.8 2.7 2.5
G3 Spark 480 300 € 2.7 2.4 3.0 1.8 3.5
Box na lyže a batožinu Škoda 549 € 2.7 2.1 3.4 2.5 2.0
Strešný box VW 340 358 € 2.8 1.9 3.6 2.6 2.5
Northline EVOspace TEF XL 549 € 4.0 2.2 3.0 2.6 4.5
VDP Xtreme 400 € 390 4.0 3.0 3.2 2.5 4.5

1. Box Audi

Box Audi Foto: ADAC
Box Audi Box Audi

Hodnotenie: Kvalitný strešný box od výrobcu Audi pochádza od Thule. Mal veľmi dobrý výsledok v nárazovom teste a žiadne zásadné slabiny. Zlepšiť by sa však mohla hmotnosť a uzamykací mechanizmus.

2. Thule Motion 3 XL Low

Thule Motion 3 XL Low Foto: ADAC
Thule Motion 3 XL Low Thule Motion 3 XL Low

Hodnotenie: Vysokokvalitný strešný box Thule je jedným z najlepších v teste. Zaujme ľahkosťou ovládania, žiadnymi abnormalitami v bezpečnosti jazdy a veľmi dobrým skóre v nárazových testoch, ktoré mu zabezpečili druhé miesto. Vysoká hmotnosť a uzamykací mechanizmus však tlmia eufóriu. Okrem toho bolo počas testu odolnosti proti dažďu viditeľné mierne prenikanie vody. Skutočný objem je len 360 litrov namiesto udávaných 400 litrov.

3. Box Mercedes Benz M

Box Mercedes-Benz M Foto: ADAC
Box Mercedes-Benz M Box Mercedes-Benz M

Hodnotenie: Chrómové lišty na bokoch strešného boxu Mercedes nielen podčiarkujú elegantný dizajn, ale značne uľahčujú jeho otváranie. Rukoväť tiež chráni kľúč, keď je v zámku. Takto sa na ňom len tak ľahko nezasekne. Kvalitný strešný box ponúka využiteľný ložný priestor. S takmer 24 kg však ide o najťažší strešný box v teste a mierne slabiny vykazuje aj v teste vodotesnosti.

4. Hapro Traxer 6.6

Hapro Traxer Foto: ADAC
Hapro Traxer Hapro Traxer

Hodnotenie: Model Hapro je kvalitný strešný box. Veko je otvárateľné z oboch strán a má upevňovací systém s obmedzením krútiaceho momentu. Upevňovacie popruhy sa však navliekajú ťažko a objem je len 380 litrov namiesto udávaných 410 litrov.

5. Kamei Base 400

Kamei Base 400 Foto: ADAC
Kamei Base 400 Kamei Base 400

Hodnotenie: Ľahký a kompaktný strešný box od Kamei s upevňovacím mechanizmom Click Fix využíva T-drážku strešného nosiča. Plochý montážny systém a plochá základňa umožňujú jednoduché nakladanie. Nechránená a otvorená upevňovacia čeľusť však môže pri montáži strešného boxu poškodiť vozidlo. Otvorené oblasti drážky na základnej podpere by mali byť uzavreté, inak sa môžu vyskytnúť rušivé zvuky pri jazde.

6. Atera Casar L

Atera Casar L Foto: ADAC
Atera Casar L Atera Casar L

Hodnotenie: Kvalitný strešný box zanecháva celkový pozitívny dojem. Veko sa dá otvárať z oboch strán a má upevňovací systém s obmedzením krútiaceho momentu. Upevňovacie popruhy sa však prevliekajú ťažko a skutočný objem je len 380 litrov namiesto udávaných 420 litrov.

7. Box BMW 420

Box BMW 420 Foto: ADAC
Box BMW 420 Box BMW 420

Hodnotenie: Strešný box od BMW je vizuálne príťažlivý a kvalitný. Strešný box, žiaľ, možno namontovať len na originálne strešné nosiče BMW, pretože drážkové matice sú pre bežné nosiče príliš veľké. Montáž strešného boxu na vozidlo pomocou drážkových matíc je vo všeobecnosti komplikovanejšia ako použitie svoriek. Pri navliekaní závitov hrozí aj poškodenie strešného boxu. Otvorené oblasti drážky na základnej podpere by mali byť uzavreté, inak sa môžu vyskytnúť rušivé zvuky pri jazde.

8. Norauto Bermude 300

Norauto Bermude 300 Foto: ADAC
Norauto Bermude 300 Norauto Bermude 300

Hodnotenie: Rozumný strešný box za 350 € (vyrába Hapro a distribuuje ATU). Musíte sa však vzdať aj určitého komfortu. Box nemá obmedzovač krútiaceho momentu, súčasťou sú iba dva popruhy a strešný box sa dá otvoriť len z jednej strany. Pri preprave lyží si treba vopred vyskúšať, či sa zmestia.

9. G3 Spark 480

G3 Spark 480 Foto: ADAC
G3 Spark 480 G3 Spark 480

Hodnotenie: Ľahký strešný box od G3 vyžaduje čas pri prvotnej montáži, pretože káble treba najskôr navliecť do určenej polohy a priskrutkovať. Pri teste odolnosti proti chladu sa našla prasklina na dne strešného boxu. Náklad sa navyše pri mestskom náraze vysype zo strešného boxu, pretože je roztrhnutý plastový uzáver.

10. Box Škoda

Box Škoda Foto: ADAC
Box Škoda Box Škoda

Hodnotenie: Strešný box od Škody s pútavou zadnou časťou vyžaduje veľa montážnej práce, čo bráni lepšiemu umiestneniu. Do T-drážky základného nosiča sa musia vložiť štyri platne, každá s dvomi závitovými skrutkami, pričom každá z nich je priskrutkovaná cez platňu vnútri strešného boxu. Popruh pásu sa musí najskôr navliecť pod prídržnú platňu. Tu môže byť doska namontovaná nesprávne alebo môže dôjsť k pricviknutiu popruhu pod prídržnú dosku. Absolútny nedostatok bezpečnostných pokynov vnútri strešného boxu a iba dva napínacie popruhy, ktoré sú súčasťou dodávky, predstavujú ďalšie potenciálne riziká.

11. Box VW 340

Box VW 430 Foto: ADAC
Box VW 430 Box VW 430

Hodnotenie: Strešný box VW od Kamei je najľahší v teste, ale vyžaduje kompromisy z hľadiska komfortu. Dva zaisťovacie kolíky a dva zámky sťažujú otváranie strešného boxu. Navyše sa dá otvárať len z jednej strany, čo komplikuje prístup.

12. Northline EVOspace TEF XL

Northline EVOspace TEF XL Foto: ADAC
Northline EVOspace TEF XL Northline EVOspace TEF XL

Hodnotenie: Strešný box od Northline je kvalitne spracovaný a ponúka aj možnosť montáže na stenu. V strešnom boxe, bohužiaľ, chýbajú bezpečnostné pokyny. V nárazovom teste ADAC boli zistené nedostatky, ktoré viedli k zníženiu hodnotenia strešného boxu. Výrobca už stihol zareagovať zmeneným tvarom vrchnej časti. Zároveň boli pre upínací systém pripravené gumené vsuvky, ktoré zabezpečia efektívnejšie upnutie a lepšiu stabilitu.

13. VDP Xtreme 400

VDP Xtreme 400 Foto: ADAC
VDP Xtreme 400 VDP Xtreme 400

Hodnotenie: Montáž strešného boxu VDP je trochu komplikovaná. Svorky na spodnej strane strešného boxu musia byť navlečené diagonálne vo vzdialenosti 700 mm od strešného nosiča. Alternatívou by bolo odskrutkovanie a opätovné naskrutkovanie, ale to tiež nie je veľmi praktické najmä preto, že box sa dá otvárať len z jednej strany. Napínacie popruhy sú príliš krátke a majú dvojitý D uzáver, čo sťažuje upevnenie nákladu. Nakladací objem je tiež o neuveriteľných 20 % menší, ako uvádza výrobca. Počas mestskej kolízie ADAC sa box posunul dopredu na základný nosič, čo spôsobilo jeho úplné uvoľnenie vzadu. To viedlo k penalizácii, pretože box mohol v reálnych podmienkach spadnúť zo strechy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #strešné boxy
Články podľa značiek