Na cestu v zime si vyhraďte viac času

Jazdiť v zime je podstatne nebezpečnejšie ako v ostatných ročných obdobiach. Dôvodom je nižšia priemerná teplota a cesty pokryté snehom alebo ľadom.

01.11.2012 14:49
Zima Foto:
Problémy nastávajú hneď ráno. Tí, čo nemajú garáže, si svojich plechových miláčikov nachádzajú zamrznutých pod vrstvou snehovej nádielky alebo zamrznutými oknami.
debata

Do práce odchádzame ešte v tme a keď sa chystáme domov, je už súmrak alebo tma. Podľa štatistík jazdíme v zime iba v 40 percentách na suchej vozovke, ďalších 45 už pripadá na mokré cesty a zvyšných 15 na sneh alebo ľad.

Problémy nastávajú hneď ráno. Tí, čo nemajú garáže, si svojich plechových miláčikov nachádzajú zamrznutých pod vrstvou snehovej nádielky alebo zamrznutými oknami. Hoci to motor nemá rád, najľahšie si s námrazou poradíte tak, že auto naštartujete, necháte ísť na voľnobeh, kúrenie pustíte na maximum a zapnete aj vyhrievanie zadného okna a zrkadiel. Po pár minútach začne zimná nádielka povoľovať. Oškrabať ľad je potom omnoho jednoduchšie, ako by ste sa snažili použiť iba škrabku prípadne tekutý rozmrazovač.

Dôležité je, aby ste očistili nielen čelné okno, ale aj bočné okná, bez ktorých nevidíte do spätných zrkadiel. Nezabudnite na to, že ak je vozidlo zasnežené, musíte podľa zákona odstrániť z karosérie všetok sneh, teda aj zo strechy či kapôt. Inak vám hrozí pokuta, pretože odletujúcimi kusmi snehu a ľadu môžete ohrozujete ostatných vodičov.

Kým očistíte auto, malo by byť už v interiéri predsa len útulnejšie. Príjemná vnútormá teplota je dôležitá nielen pre pohodlie. Šoférovanie v štyroch vrstvách oblečenia a s drkotajúcimi zubami bezpečnosti určite nepomôže. Teplo tiež zabraňuje zahmlievaniu okien, ktoré vzniká kondenzáciou vlhkosti vzduchu na studených oknách. Najúčinnejšou zbraňou proti zahmlievaniu je klimatizácia. Tá totiž vzduch okamžite vysušuje. Tí, čo nemajú auto vybavené klimatizáciou, by mali mať po ruke špeciálne utierky, s ktorými si vnútorné strany okien očistia, a mali byť si tiež nechať prvý kilometer jazdy pootvorené okno, aby sa teplý vlhký vzduch, ktorý vydychujeme, nezrážal na ploche skla.

Vodičom starších áut však hrozia aj ďalšie nepríjemnosti. Škrabka, metlička alebo utierka im stačiť v zime nebudú. Zvlášť modely bez diaľkového centrálneho zamykania sú totiž náchylné na zmŕzanie zámok a niekedy aj celých dverí. Ak sa vám nechce vchádzať do interiéru cez kufor, použite rozmrazovač zámok. Ale pozor, noste ho so sebou, pretože rozmrazovač v zamrznutom aute je vám nanič. Zamŕzaniu dverí zas môžete predchádzať ošetrením gumených tesnení špeciálnymi prípravkami ešte pred príchodom zimy.

Motor nezahrievajte na voľnobeh. Vysoká účinnosť moderných motorov, najmä tých dieselových, totiž znamená, že majú len malé odpadové teplo. Zahrievanie na voľnobeh tak trvá veľmi dlho. Najlepšie je preto motor zahriať okamžitou jazdou pod miernym zaťažením.

Špecifiká zimy by ste mali rešpektovať aj za volantom. Na mokrých, zľadovatených a zasnežených cestách či cestách prikrytých snehovou kašou má auto podstatne horšiu trakciu. To znamená horšiu akceleráciu, dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu smerovú stabilitu a náchylnosť k šmyku. To si vyžaduje väčšiu predvídavosť, väčší odstup od vpredu idúcich vozidiel, nižšiu rýchlosť jazdy, a najmä vyhýbanie sa akýmkoľvek prudkým manévrom či prudkému brzdeniu a zrýchľovaniu.

Stav vozovky počas zimy
Suchý 40 %
Mokrý 45 %
Zasnežený 15 %

Ako jazdiť na zimných cestách

1. Opatrnosť

  • Na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viac času, aby ste sa nedostali do stresu.
  • Pred jazdou sa postarajte o to, aby ste nemali na oknách námrazu. Očistiť škrabkou treba nielen čelné okno, ale aj bočné pre výhľad do spätných zrkadiel. Nezabudnite ani na zadné okno. S tým vám pomôže vyhrievanie.
  • Ak je auto zasnežené, odstráňte sneh z celej karosérie, aby sa vám pri brzdení nezošuchol zo strechy na predné okno, ale aj preto, aby ste odletujúcimi kusmi snehu či ľadu nespôsobili nepríjemnosti iným vodičom.
  • Rešpektujete svoje schopnosti a s rezervou berte schopnosti ostatných vodičov.
  • Udržujte väčší odstup od vozidiel pred vami.
  • Jazdite pomalšie, vyvarujte sa prudkej akcelerácie, náhleho brzdenia a prudkých zmien smeru jazdy.

2. Brzdenie

  • Pred samotným brzdením sa snažte odhadnúť brzdnú dráhu aj s dostatočnou rezervou.
  • Snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora.
  • Brzdite pozvoľne, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.
  • Ak sa kolesá zablokujú, okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila a potom brzdite znovu. Ale pozor, čo najplynulejšie! Aj za takýchto okolností sa snažte brzdiť stále motorom, teda nevyšliapnite spojkový pedál. Vodiči s ABS to majú jednoduchšie, maximálnu mieru brzdenia bez zablokovania kolies za nich odhadne elektronika.
  • Pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, ako by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

3. Rozjazd a akcelerácia

  • Aby bolo riziko preklzu pri rozbehu čo najnižšie, je potrebné akcelerovať čo najplynulejšie. Ak začnú hnané predné kolesá preklzávať, stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. Pri zadnom náhone má zas vozidlo tendenciu vychýliť zadnú časť do boku. V takomto prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
  • Pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia. Vodiči s protipreklzovým systémom TCS to majú opäť jednoduchšie, o pribrzdenie preklzujúcich kolies sa postará elektronika.

4. Prejazd zákrutami

  • Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy! Samotný prejazd zákruty by mal prebehnúť konštantným plynulým pohybom volantu, aby ste zmenou polomeru nezvyšovali riziko vzniku priečneho šmyku.
  • Ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite ani nepridávajte.
  • Ak predné kolesá stratia pri prejazde zákrutou trakciu (nedotáčavý šmyk), okamžite uvoľnite pedál plynu bez vyšliapnutia spojkového pedála, aby sa trakcia obnovila, a mierne uvoľnite riadenie.
  • Ak vozidlo s predným náhonom stratí stabilitu na zadných kolesách (pretáčavý šmyk), ale trakcia predných kolies je v poriadku, je nutné okamžite mierne pridať plyn a otočiť voľantom v smere vychálenia zadných kolies. V žiadnom prípade nesmiete brzdiť, pretože by sa tým nerovnováha ešte zvýšila. Pri zadnom náhone treba plyn, naopak, ubrať, aby ste zadnú časť ešte viac nevychýlili.
  • Majitelia áut vybavených elektronickým stabilizačným systémom ESP (ESC, VSC…) to majú jednoduchšie, o všetko sa postará elektronika.

Čo treba mať v aute so sebou

Škrabky

Bez škrabiek sa v zime jednoducho nezaobídete. Ich ceny sa pohybujú od pár centov. Pre bežné osobné vozidlá sú však veľmi praktické škrabky s rukavicou, ktorá vás chráni pred ľadovou triešťou či snehom. Pri minivanoch a vyšších terénnych autách zas oceníte škrabky s teleskopickou rukoväťou a teda väčším dosahom.

Škrabka plastová štvorhranná, cena: od 1,0 €, Škrabky s rukoväťou a kovovou lištou, cena: od 4 €, Škrabka plastová s rukavicou, Cena: od 5 €, Škrabka s predĺženou rukoväťou a metličkou, Cena: od 3 €, Škrabka s teleskopickou rukoväťou a metličkou, Cena: od 8 €

Rukavice

Rukavice vám prídu v zime vždy vhod. Načo by ste si ničili tie vlastné, ak si môžete kúpiť špeciálne nepremokavé rukavice do auta, ktorých vám nemusí byť ľúto. Ľahšie s nimi zvládnete čistenie okna, odstraňovanie snehu z karosérie či čistenie parkovacieho miesta.

Rukavice obyčajné, Cena: od 1 €, Rukavice po lakeť, Cena: od 10 €

Lopaty

Lopata v aute má v zime veľké výhody. Napríklad na takej lyžovačke. Pomôže vám omnoho rýchlejšie a komfortnejšie vyhrabať svoje auto spod snehovej nádielky. Pritom lopaty pre motoristov nezaberajú veľa miesta a sú ľahké.

Lopata skladacia, Cena: od 5 €, Lopata plastová, Cena: od 8 €

Rozmrazovače

Pri tuhých mrazoch býva niekedy bezmocná aj tá najlepšia škrabka. Pomôžu jej tekuté rozmrazovače. Tie sa však dajú použiť nielen na sklo, ale aj na zamrznuté zámky. Pamätajte však na to, že rozmrazovač zámkov odložený v zamrznutom aute je vám úplne na nič. Tekutý stierač zas odpudzuje vlhkosť z čelného skla. Špeciálny film nanesený na čelnom okne pôsobí na kvapky ako klzisko, z ktorého ich strháva nápor vetra.

Rozmrazovač na zámky, Cena: od 2 €, Rozmrazovač skiel s pumpičkou, Cena: od 3 € (0,5 l), Tekuté stierače, Cena: od 8 € (0,5 l)

Nemrznúca zmes do ostrekovačov

Predávajú sa v rôznych koncentráciách. Na naše pomery postačuje, ak je nemrznúca zmes odolná do –20 °C. Výhodou silných koncentrátov je, že v aute zaberajú menej miesta. Ľahko ich je možné následne zriediť. Ceny nemrznúcich zmesí do ostrekovačov sa zvyšujú priamo úmerne ich odolnosti proti mrazu.

Nemrznúca zmes do ostrekovačov (-20 °C), Cena: od 1,8 € (1 l), Nemrznúca zmes do ostrekovačov (-35 °C), Cena: od 2,0 € (1 l)

Nemrznúca chladiaca kvapalina

Ak máte chladiacu sústavu dokonale tesnú a koncentrát dostatočne silný, nemali by ste mať problémy s dolievaním chladiacej kvapaliny pred zimou. Pre istotu je však dobré mať vždy so sebou liter rezervnej nemrznúcej chladiacej zmesi. Vyvarujete sa tak rizikových situácií, pri ktorých môže dôjsť k poškodeniu chladiacej sústavy i celého motora. Ceny prípravkov sa líšia najmä podľa renomé výrobcu.

Nemrznúca chladiaca kvapalina G11 (pre staršie typy motorov), Cena: od 3 € (1 l), Nemrznúca chladiaca kvapalina G12 (pre novšie typy motorov), Cena: od 3 € (1 l)

Palivové prísady

Nafta a zima nie sú kamaráti. Ak sa chcete vyhnúť problémovým štartom a nedôverujete kvalite „zimnej nafty“ na čerpacích staniciach, investujte do špeciálnych prísad. Zimné aditíva bránia tvorbe parafínových kryštálov pri nízkych teplotách, obsahujú tiež látky na absorpciu vody a zlepšujú tekutosť nafty až do –33 °C. Podobné prísady existujú aj do benzínových motorov, ale tie nie sú na nízke teploty až také citlivé.

Prísada do nafty TDA s dávkovačom, Cena: od 6 €, Prísada do benzínu s dávkovačom, Cena: od 6 €

Gumičky do stieračov

Náhradné gumičky do stieračov nie sú veľkou investíciou a pritom vám môžu v zime uľahčiť život. Máločo vás vie totiž rozčúliť viac, ako keď stvrdnuté či opotrebované stierače nedokážu čistiť čelné okno a nechávajú za sebou nepriehľadné plochy. Dobrá rada znie, vyhnite sa kúpe najlacnejších gumičiek, ktoré nie sú odolné proti mrazu.

Univerzálne gumičky, Cena: od 4 €, Gumičky Aero Twin, Cena: Od 15 €

Gumené rohože

Udržať poriadok v interiéri počas zimy je naozaj problematické, zvlášť ak máte textilné koberce. Proti snehu, vode a blatu sú však dokonale odolné gumené rohože. Dá sa kúpiť kompletná súprava alebo len dvojica predných gumených rohoží, ktorá je finančne výhodná pre tých motoristov, ktorí zadné sedadlá nevyužívajú, alebo len veľmi zriedka.

Súprava univerzálnych gumených kobercov (4 kusy), Cena: od 15 €

Snehové reťaze

Reťaze v zime možno vôbec nebudete potrebovať, no v kritických situáciách vám ich budú iní určite závidieť. Cenové spektrum závisí od komfortu obúvania a vyzúvania reťaze. Tie najlacnejšie s manuálnym došponovaním stoja od 30 eur, no reťaze s rýchloupínaním, automatickým došponovaním a rýchloodopínateľným systémom môžu byť drahšie aj viac ako päťnásobne.

Snehové reťaze obyčajné (2 ks), Cena : od 30 €, Snehové reťaze so samodošponovaním a komfortným odopínaním, Cena: od 160 €

Štartovacie káble

Vám môžu v zime uľahčiť život viac, ako si myslíte. Opotrebované akumulátory dokážu totiž pri nízkych teplotách rýchlo stratiť kapacitu alebo odídu celkom nečakane a bez výstrahy. S káblami potom nie je problém naštartovať auto pomocou energie z cudzieho akumulátora. Pravdaže, ak sa nájde ochotný motorista.

Káble pre benzínové autá, Cena: od 8 €, Káble pre dieselové autá, Cena: Od 12 €

Exteriérová clona

Tak ako si môžete v lete chrániť interiér pred prehriatím pomocou interiérovej clony na čelnom okne, tak môžete v zime použiť exteriérovú clonu proti namŕzaniu čelného skla. Ušetríte tým veľa času. Ale pozor, čisté čelné okno nestačí! Očistiť je potrebné všetky okná.

Exteriérová clona Cena: od 1 €

debata chyba
Články podľa značiek