Nie sú teda striktne povinné. Rozhodnutie, či jazdiť v zime na letných „gumách“, by ste si však mali poriadne zvážiť. Zimná pneumatika ponúka totiž podstatne lepšie jazdné vlastnosti nielen na snehu a ľade, ale aj na suchej či mokrej vozovke, a to už keď priemerná teplota klesne pod sedem stupňov Celzia.
V čom je rozdiel
Zmes zimnej pneumatiky obsahuje mäkčiace prísady, najmä viac prírodného kaučuku, ktorý jej zabezpečujú potrebnú priľnavosť až do extrémnych mrazov. Naopak, z letného plášťa sa v zime stáva tvrdá gumová masa s nedostatočnou priľnavosťou. Zimná pneumatika má vďaka odlišnému dezénu tiež o 80 percent lepšie záberové vlastnosti a samočistiacu schopnosť, čo zlepšuje akceleráciu a skracuje brzdnú dráhu. Naopak, dezén letnej pneumatiky sa vám snehom alebo snehovou kašou okamžite upchá.
Ako príklad môžeme uviesť, že automobil brzdiaci na zľadovatenom povrchu z rýchlosti 30 km/h vybavený zimnými pneumatikami zastaví asi po 57 metroch. Ten istý model obutý letnými plášťami potrebuje na zastavenie ďalších jedenásť. S rastúcou rýchlosťou a klesajúcou teplotou sa rozdiely ešte zväčšujú. Zimná pneumatika tak dokáže v niektorých situáciách skrátiť brzdnú dráhu až o neuveriteľných 50 percent.
Podľa Vladislava Berkoviča zo spoločnosti Mikona si čoraz viac vodičov uvedomuje nutnosť zimného prezúvania. ,,Väčšinou to závisí to od toho, ako často auto používajú. Vo väčších mestách, kde je auto súčasťou každodenného života, sa nájde už len málo motoristov, ktorí by jazdili v zime na letných plášťoch. Prezúvajú aj tí, ktorí denne dochádzajú za prácou. Na vidieku je to iné. Ak ľudia auto vytiahnu z garáže len raz za čas, prežijú zimu na letných plášťoch. Stretávame sa však aj so zákazníkmi, ktorí, aby ušetrili, používajú celý rok zimné pneumatiky. Ale to tiež nie je dobrý nápad,“ dodáva Berkovič.
Pneumatík by malo byť dosť
Túto zimu by nemal byť problém s dostupnosťou zimných pneumatík. Podľa Berkoviča je trh zásobený dobre, ale motoristi, ktorí požadujú málo rozšírené typy pneumatík, by nemali s ich nákupom váhať. „Môže sa stať, že počas sezóny niektoré špecifické profily vypadnú. Rozhodne sa však nebude opakovať situácia spred dvoch rokov, keď sa už v polovici sezóny nedali kúpiť niektoré bežne rozšírené rozmery.“
Skorým prezutím sa tiež vyhnete stresom. „Veľa motoristov si totiž na zimné pneumatiky spomenie až s prvým snehom a vtedy už pneuservisy praskajú vo švíkoch. Môže sa stať, že v takomto prípade budete na prezutie čakať aj dva týždne. Dnes však už viacero pneuservisov ponúka komfortné objednanie cez internet."
K zdraženiu pneumatík nedôjde
Ceny zimných pneumatík sa túto zimu nemenia. Ostávajú na úrovni vlaňajšieho roka, keď došlo v súvislosti s nedostatkom prírodného kaučuku k zvýšeniu spotrebiteľských cien až do 12 %. Ušetriť samozrejme môžete kúpou pneumatík cez internet. Rozdiely sú veľké, ale podľa Berkoviča má internetový obchod aj svoje nevýhody. „Poznáme prípady, že zákazníci nedostali cez internetový obchod to, čo požadovali, prípadne dostali pneumatiky oveľa neskôr, ako mali, alebo urobili sami chybu pri objednávke. Mali sme aj prípady, keď internetový predajca dodal zákazníkovi pneumatiky s rokom výroby 2000, ktoré už, samozrejme, nespĺňali požadované vlastnosti.“Treba si tiež uvedomiť, že internetový obchod neponúka nijaké služby. Výmenu už musíte uskutočniť v pneuservise. A tie dokážu svojim vlastným zákazníkom ponúknuť rôzne bonusy, ktoré cenový rozdiel znížia na minimum. Buď lepšiu cenu za prezutie alebo za skladovanie pneumatík.
Za prezutie plášťov zaplatíte tento rok priemerne od 25 až do 60 eur, čo závisí od rozmeru pneumatiky, ale aj od toho, či prezúvate hliníkový alebo plechový disk. Ceny sa líšia aj od toho, či pneumatiky prezúvate v malom garážovom pneuservise alebo u veľkého predajcu s profesionálnou technikou, kde sú ceny vyššie. Najvýhodnejšie je mať zimné pneumatiky na diskoch. Potom stačí vymeniť kolesá. Výmena kolies je aj s vyvážením stále lacnejšia ako prezutie, prípadne ju môžete zvládnuť sami.
Za letné pneumatiky v zime hrozí pokuta 60 eur
Pokuta za letné pneumatiky sa môže vyšplhať až na 60 eur. Polícia má však právo nielen pokutovať, ale aj zakázať vodičovi jazdu, alebo ho odkloniť na inú cestu. V extrémnom prípade bude vodič nútený vozidlo odstaviť a počkať na zlepšenie počasia, alebo jednoducho privolať odťahovú službu a zaplatiť všetko, čo s tým súvisí. „Nechceme vodičov strašiť, ale ak sa v súvislosti s nevhodným obutím kolies dopustí vodič priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, bude polícia postupovať presne v súlade s tým, čo jej umožňuje zákon,“ objasňuje Michal Slivka, hovorca prezídia Policajného zboru.
Vyhovárať sa nemôžete ani na to, že v čase, keď ste s vozidlom vyrážali na cestu, bola vozovka suchá. Zákon jasne hovorí, že vodič motorového vozidla je povinný mať zimné pneumatiky, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, sa bude na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.
Prečo používať zimné pneumatiky
Výhody |
---|
+ lepšia priľnavosť pri nízkych teplotách |
+ kratšia brzdná dráha |
+ lepšia akcelerácia |
+ lepšia smerová stabilita |
+ samočistiaci efekt |
Nevýhody |
– mierne nižší kilometrový výkon |
– mierne vyššia hlučnosť |
– nutnosť finančnej investície do prezutia |
Koľko približne stojí prezutie s vyvážením | |
---|---|
Prezutie na oceľových diskoch + vyváženie | 25 – 50 € |
Prezutie na hliníkových diskoch + vyváženie | 35 – 60 € |
Výmena kolies + vyváženie | 20 € |
Plnenie inertným plynom | 4 € |
Kedy sú zimné pneumatiky povinné |
---|
Osobné (M1) a ľahké úžitkové vozidlá (N1) do 3,5 tony – ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu na oboch nápravách |
Nákladné vozidlá nad 3,5 tony – aspoň na jednej z hnacích náprav od 15. novembra do 31. marca. |
Porovnanie brzdnej dráhy letných, zimných a celoročných plášťov | ||||
---|---|---|---|---|
Typ povrchu | rýchlosť | Teplota | Letné | Zimné |
Suchá vozovka | 100 km/h | 10 °C | 38 m | 51 m ( + 13m) |
Mokrá vozovka | 80 km/h | 10 °C | 43 m | 40 m (-3 m) |
Sneh | 50 km/h | pod 0 °C | 43 m | 35 m (- 8 m) |
Ľad | 30 km/h | pod 0 °C | 68 m | 57 m (- 11 m) |
ZDROJ: TCS |
Mýty o zimných pneumatikách
Mýtus 1: Sú drahé |
---|
Pravda: Cenový rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami predstavuje maximálne 5 %. Dôvodom je, že obsahujú viac prírodného kaučuku, ktorý je drahší ako syntetický. |
Mýtus 2: Treba ich len na snehu |
Pravda: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkej teplote v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, teda aj na suchej vozovke. Používať by sa mali hneď ako teplota klesne pod 7 °C. |
Mýtus 3: Hĺbka dezénu je nepodstatná |
Pravda: Čím hlbší je dezén, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Nezávisle od legislatívy sa preto odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálnu hĺbku 4 mm. |
Mýtus 4: Sú nepohodlné |
Pravda: Pri moderných pneumatikách väčšina užívateľov nepocíti žiadne rozdiely v komforte. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná parametrom letnej. |
Mýtus 5: Nie sú pekné |
Pravda: Moderné zimné pneumatiky majú príťažlivý dizajn a tiež nie je nutné nasadzovať ich len na oceľové ráfiky. Momentálne sú v ponuke aj špeciálne hliníkové ráfiky pre zimné pneumatiky. |
Mýtus 6: Sú pomalé |
Pravda: Moderné zimné pneumatiky sú výkonné i počas rýchlej jazdy. Na trhu sú dokonca špeciálne vysokovýkonné zimné plášte určené až do rýchlosti 270 km/h. |
Mýtus 7: SUV a 4×4 ich nepotrebujú |
Pravda: Aj tieto automobily by mali byť kvôli vyššej hmotnosti vybavené zimnými pneumatikami. Ani pohon všetkých štyroch kolies nemusí pomôcť na snehu a ľade, pokiaľ je automobil vybavený letnými pneumatikami. |
Mýtus 8: Nemusia byť na všetkých štyroch |
Pravda: Pre dosiahnutie správnych jazdných vlastností je potrebné vymeniť všetky štyri pneumatiky súčasne. Optimálne je používať rovnaký typ a dezén. Použitie rozdielnych typov môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní automobilu. |