Ak nemáte Štart-Stop systém, motor na križovatkách nevypínajte

Malé zníženie spotreby je príjemné, ale za cenu zvýšeného opotrebovania auta naozaj nestojí. Snaha za každú cenu ušetriť sa vám môže vypomstiť.

09.08.2010 08:19
Štart-Stop systém Foto:
Štart-Stop systém
debata

Zabudnite na všetky poučky o vypínaní motora pri státí na križovatke. Ak vaše auto nie je vybavené štart-stop systémom, jeho motor pri krátkodobom zastavení zbytočne nevypínajte. Zvyšujete tak opotrebovanie niektorých kľúčových komponentov a jediným efektom takéhoto počínania môžu byť vyššie náklady na servis.

Uvedomte si, prečo Štart-Stop systémy vlastne vznikli. Myslíte si, že to bolo snahou konštruktérov znížiť opotrebovanie motora tým, že ho systém v kolónach automaticky vypína? Omyl. Celé divadlo okolo vypínania motorov je dielom snahy znížiť za každú cenu emisie. Vypnutý motor nič neprodukuje, takže autá vybavené systémami automatického vypínania motora naozaj za určitých podmienok šetria ovzdušie a o niečo málo znižujú aj spotrebu. Konštruktérov sa nikto na nič nepýtal, jednoducho bola vytvorená nová potreba trhu, s ktorou sa museli v mene silnejúcej ekológie vysporiadať. A aj sa im to podarilo. Navrhli Štart-Stop systém. Na druhej strane, zavádzanie nových systémov v automobilovom priemysle je občas bolestivé a ako sa hovorí, cieľ svätí prostriedky.

Štart-Stop systémy prichádzajú v mene ekológie,... Foto: Václav Lipavský
Štart-Stop systémy prichádzajú v mene ekológie, nie šetrenia auta. Štart-Stop systémy prichádzajú v mene ekológie, nie šetrenia auta.

Nechcem tu rozoberať problematiku toho, akú cenu zákazník za prítomnosť tejto vymoženosti v aute vlastne zaplatí (a tým nemyslím len zvýšenie obstarávacej ceny auta, ale predovšetkým servis a údržbu všetkých komponentov okolo), dôležitejšie je vedieť, že ak vaše auto samo motor na križovatkách nevypína, nevypínajte ho zaňho. Verte, že mu tak viac škodíte ako pomáhate.

Automatické vypínanie a štartovanie motora sa... Foto: Václav Lipavský
. Automatické vypínanie a štartovanie motora sa dá manuálne vypnúť.

Bez senzorov to nejde

Štart-stop systémy potrebujú k svojej práci mnoho vstupných údajov, na základe ktorých rozhodnú, či motor vypnú alebo nie. Potrebné informácie získavajú zo senzorov, ktoré sú rozmiestnené doslova po celom auta. Od motora, až po dvere a motorovú kapotu. Len pre predstavu, moderné štart-stop systémy môžu takto vyhodnocovať až sedemdesiat a viac vstupných údajov. Všetky sú rozdelené podľa priority do niekoľkých skupín, stačí však, ak nie je splnená niektorá z mnohých podmienok a motor auta sa ani po zastavení v kolóne alebo križovatke jednoducho nevypne. Vodičovi sa pritom môže zdať, že vypnutiu motora nič nebráni. Stačí napríklad, aby bežala naplno zapnutá klimatizácia, vyhrievali sa sedadlá alebo ste akurát odhmlievali zadné okno a už senzory zahlásia pokles napätia v sieti. Rovnako stačí, aby mal motor nízku teplotu, alebo naopak príliš rozpálené turbodúchadlo.

Stačí napr. otvoriť dvere a Štart-Stop systém... Foto: Václav Lipavský
Stačí napr. otvoriť dvere a Štart-Stop systém sa deaktivuje. Stačí napr. otvoriť dvere a Štart-Stop systém sa deaktivuje.

A práve v tom je problém áut bez Štart-Stop systémov. Vodičove zmysly nikdy nedokážu nahradiť senzory. Ak mu chýba cit pre techniku, môže napríklad na každej križovatke vypínať motor a ani si nemusí uvedomiť, že postupne vybíja akumulátor, ktorý sa pri krátkych presunoch medzi križovatkami nestíha pod náporom zapnutých elektrických spotrebičov dobíjať.

Vypínanie palubnej elektrickej siete škodí

Ešte väčším problémom ako postupné vybíjanie akumulátora, je skutočnosť, že elektrické zariadenia nie sú v bežnom aute konštruované na neustále vypínanie a zapínanie. Napadlo vás niekedy, že pri každom vypnutí motora sa vždy vypnú svetlá? Xenónovým výbojkám dáva zapínanie a vypínanie tak „do tela“, že ich môžete za krátky čas vyhodiť. Mechanizmus automatického sklonu ich totiž musí o to častejšie prácne nastavovať.

Halogénovým žiarovkám časté vypínanie až tak... Foto: Václav Lipavský
Halogénovým žiarovkám časté vypínanie až tak neškodí... Halogénovým žiarovkám časté vypínanie až tak neškodí......xenónovým výbojkám áno.

Rovnako trpí aj samotný štartér a pastorok, ktorý ho musí neustále roztáčať. Je na to síce konštruovaný, ale nie tak, aby štartoval každú chvíľu. Autá so Štart-Stop systémami majú štartér a celý elektrický rozvod dimenzované na väčšiu predpokladanú záťaž. Časté manuálne vypínanie motora sa nepáči ani spínacej skrinke. Pri vypnutí motora Štart-Stop systémom ostávajú v činnosti všetky dôležité zariadenia (nielen tie, ktoré sú potrebné pre komfort posádky), svetlá ostávajú svietiť a všetko je pripravené pre ďalší rýchly štart bez výrazných výkyvov napätia v sieti. Inteligencia Štart-Stop systémov zachádza tak ďaleko, že pri štartoch motora sa sytém sám rozhoduje, čo môže na krátky čas vypnúť a odľahčiť tak akumulátor, ktorý dá štartéru na krátky okamih viac energie.

Štart-Stop systém neustále monitoruje aj... Foto: Václav Lipavský
Štart-Stop systém neustále monitoruje aj teplotu motora. Štart-Stop systém neustále monitoruje aj teplotu motora.

V kolónach áno, na križovatkách nie

Ak sa stane, že uviaznete v kolóne a vyzerá to, že sa v najbližších minútach nikde nepohnete, je samozrejme rozumné motor vypnúť. Hore napísané automaticky neznamená, že sa vám auto pri vypínaní motora hneď rozsype. Chcel som len upozorniť na nezmyselnosť násilného vypínania motora za každú cenu. Ako som spomínal, možno ušetríte pár deci paliva, ale pocítite to pri častejšom platení účtov v servise.

debata chyba
Články podľa značiek