V Ingolstadte už dlho žiarlili na športový imidž mníchovskej konkurencie. Chúťky majetných zákazníkov, ktorí žiadali nielen kvalitu, luxus, dynamiku, ale aj jazdné vlastnosti športových kupé boli vypočuté. Dôkaz je zrejmý. Audi A-4 je postavené na platforme kupé A5. Nič lepšie si do života želať nemohlo. Nenechajte sa pomýliť, nejde zďaleka len o dizajn. Nijaká limuzína so štyrmi kruhmi si nebola v zákrutách taká istá ako práve nová Á-štvorka.
Exteriér
O športovej charizme niet najmenších pochybností. Aj dizajnéri z Mníchova iste uznanlivo pokyvujú hlavou. Z napätých, svalnatých, pritom elegantných línií vyžaruje riadna dávka sebavedomia. Prekrásna silueta pontónu sa vďaka veľkému prelisu v oblasti podbehov opticky jemne zvažuje. Á-štvorke však prospelo najmä skrátenie predného previsu, ktorý jej prepožičiava oveľa športovejší „look“. To všetko korunuje obrovská maska singleframe a pôsobivé predné aj zadné reflektory s efektnými LED-komponentmi.
Interiér
Nárast rázvoru náprav sa sčasti podpísal na veľkorysejšom priestorovom komforte. No aj tak je interiér skôr športovo útulný ako zbytočne rozšafný. Podstatné však je, že ani zadní cestujúci netrpia priestorovými obmedzeniami či krátkymi sedákmi.
Za volantom si rýchlo zvyknete. Á-štvorka vás prijme takmer v štýle kupé A5. Poloha sedenia je však pochopiteľne o čosi vyššia. Prístrojový panel a stredová konzola sú pod spoločným krytom orientované v prospech vodiča. Všetko v dokonalom materiálovom vyhotovení. Členitosť palubnej dosky zvýrazňuje množstvo chrómových lemov prístrojov, veľký centrálny displej a integrované prieduchy ventilácie.
Najmä v noci pri podsvietení prístrojov to vytvára efektný celok. Ergonómii niet čo vyčítať. Pravda, ak by sme opomenuli „intuitívne“ multimediálne rozhranie MMI. V Ingolstadte sú totiž stále presvedčení, že hľadať pri jazde ovládače navigačného systému a ďalšej elektronickej výzbroje v záplave tlačidiel za radiacou pákou je lepšie, ako ich mať v zornom poli vodiča…
Variabilita a vybavenie
Vybavením kopíruje A4 konkurenciu. V sérii sú samozrejmosti ako automatická klimatizácia, bohaté elektrické vybavenie či kompletný bezpečnostný balík od ESP až po šesť airbagov. No ako to býva v tejto triede zvykom, zoznam príplatkového príslušenstva je oveľa dlhší. A tak môžete zvýšiť cenu svojho miláčika pokojne aj o dvojnásobok.
K dispozícii je panoramatické strešné okno, aktívne riadenie, bezkľúčové štartovanie, kontinuálna prevodovka, aktívny podvozok, aktívne riadenie, aktívny tempomat, line asyst, eliminátor mŕtveho uhla, adaptívne svetlá alebo špičková aparatúra Bang&Olufson, vyvinutá exkluzívne pre Audi. Odoláva sa naozaj ťažko.
Objem batožinového priestoru 480 litrov je na prémiovú triedu veľmi slušný, šokuje len skutočnosť, že za delené sklopné zadné sedadlá si musíte priplatiť!
Motor a prevodovka
Diesel 2,7 TDI je vynikajúcou voľbou. V porovnaní so štvorvalcami má neporovnateľne kultivovanejší chod aj podstatne viac vitality. Stoštyridsať kilowattov si za podpory 400 Nm krútiaceho momentu hravo poradí so živou váhou robustnej Á-štvorky. Otázne je len to, či sa k jej športovému naturelu hodí kontinuálna prevodovka Multitronic. Tá síce ponúka v sekvenčnom móde až sedem predvolených prevodových pomerov, ktoré dokáže simulovať s pomocou krídeliek na volante priam bleskurýchlo, predsa je jej chod v automatickom režime azda až príliš harmonický.
Kontinuálne zrýchľovanie vás teda oberá o čiastkové prítlaky do sedadla a subjektívne potláča pocit z akcelerácie. Navyše sa Multitronic dodáva s predným náhonom, čo nie je v tejto triede to pravé „orechové". Štvorkolka s manuálom by vás potešila nepochybne oveľa viac, pretože Á-štvorka má v génoch veľký potenciál. Komfortná zostava predného náhonu a Multitronicu sa vám však odmení slušnou spotrebou, ktorá sa dá pri troche odopierania udržať na úrovni ôsmich litrov.
Jazdné vlastnosti
Ešte nikdy nemalo Audi A4 tak neutrálne jazdné vlastnosti. Posunutie motora o viac ako 15 cm dozadu sa podpísalo spolu s novou konštrukciou viacprvkových hliníkových závesov na optimálnom rozložení hmotnosti. Už po prvých kilometroch zistíte, že typická nedotáčavosť ingolstadtských limuzín je minulosťou. Á-štvorka vám umožní popustiť uzdu, no predný náhon má predsa len svoje limity. Investovať do Quattra, ktoré púšťa k zadným kolesám až 60 % výkonu, určite nie je na škodu veci. Tie predné nie sú vždy totiž schopné preniesť na asfalt to, čo ponúka vynikajúci agregát.
Riadenie je tiež omnoho športovejšie, ako sme zvyknutí. Priamejší prevod a jasný rozdiel v účinku posilňovania v závislosti od rýchlosti dávajú vodičovi doteraz nevídanú spätnú väzbu. Ani brzdy nemajú problém s drsným zaobchádzaním. Čarovnou vlastnosťou je však komfort. Najmä v prípade aktívneho podvozku, ktorý dokáže v režime Comfort absorbovať aj v prípade použitia 17-palcových diskov a nízkoprofilových pneumatík nerovnosti v štýle luxusných limuzín.
Naopak, v športovom móde stuhne nielen podvozok, ale aj riadenie a zostria sa aj reakcie na plynový pedál. Náskok BMW v jazdných vlastnostiach už nie je taký zreteľný. Mať v ponuke zadný náhon, asi by mali verní mníchovskí zákazníci v hlave poriadny zmätok…
Výhody
+ dizajn
+ jazdné vlastnosti
+ komfort
+ výkon kontra hospodárnosť
+ bezpečnostné vybavenie
Nevýhody
- všetko za príplatok
- pozícia MMI
- chýbajú sklopné zadné sedadlá
Vybavenie
ESP, 6× airbag, el., predné hmlové svetlá, denné svetlá, uzávierka diferenciálu, centrálne diaľkové uzamykanie, 4× el. ovládanie okien, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová reg. volantu, audio s CD, kožený volant, automat. klimatizácia, palubný počítač, velúr. koberčeky…