Test: Fiat Grande Punto 1,4 T-Jet

Pri poslednom teste Punta sme rozmýšľali, či sa naftový motor hodí k športovému charakteru auta. Keby v tom čase existovala verzia T-Jet, mali by sme rozhodovanie podstatne jednoduchšie.

17.04.2008 17:50
Fiat Grande Punto T-jet Foto:
Fiat Grande Punto 1.4 T-jet
debata

Silný benzínový motor je presne to, čo Puntu najviac chýbalo. Auto je to jazdnými vlastnosťami veľmi nadané a so 130-koňovým turbodieselom pod kapotou aj nečakane rýchle. Pre zarytých fanúšikov benzínu to však nebolo to pravé. Fiat sa nad nimi konečne zľutoval a implantoval pod kapotu Punta 1,4-litrový benzínový agregát posilnený turbodúchadlom.

Štýlový Talian

Sedím v jednej z predajní Fiatu a čakám, kým mi odovzdajú Punto T-Jet na test. Zatiaľ, čo sa vybaví potrebná administratíva, spomínam na turbodieselové Punto. Po elektrizujúcej oranžovej farbe a rovnako ladenom interiéri naftovej verzie som už neočakával nič zvláštne. Vtom sa ale vonku zjavilo tajomne modré trojdverové Punto so 17-palcovými diskami kolies. Tentokrát mali veľké kolesá iný dizajn a oranžovú nitku v interiéri vystriedala biela. Opäť podarená kombinácia. Je zaujímavé, aký dobrý dojem dokáže urobiť aj takéto relatívne obyčajné auto.

Bleskové reakcie na plyn

Aj keď benzínová jedna-štvorka T-Jet stráca na najsilnejší 1,9 MTJ iba 10 koní, s krútiacim momentom je na tom už trošku horšie. Tu rozdiel predstavuje hodnotu 74 Nm. Napriek tomu sme mali pocit, že benzínový agregát dodáva autu väčšiu dynamiku. Určite v tom má prsty okrem iného aj širšie spektrum využiteľných otáčok a vynikajúci priebeh krútiaceho momentu. Ten dosahuje svoje maximum už pri 1750 ot./min.

Konečne má teda Punto pod kapotou motor, s ktorým je nielen rýchle, ale aj zábavné. Veď jeho podvozok má na to značné predpoklady. Daňou za istotu v zákrutách je však jeho veľmi tvrdé naladenie. Pri prejazde typickými mestskými „dierami“ sa do interiéru prenášajú mimoriadne hlasné nárazy od náprav. Možno by pomohli menšie disky kolies, ale to by zas utrpel športový výraz Punta.

Motor má na svoj výkon aj priaznivú spotrebu. Tá sa počas mestskej prevádzky pohybovala okolo 8,7 l/100 km. Mimo mesto si Punto T-Jet vystačí približne so 6,4 litra benzínu na 100 km.

Resumé

Aj keď sa tak Punto T-Jet netvári, pokojne by sme ho mohli zaradiť k malým „hot-hatchom“. A keď nie tam, tak aspoň do akejsi „juniorskej“ kategórie „hot-hatch“. Relatívne ľahké, no zároveň výkonné auto totiž dokáže jazdiť nečakane svižne. A že pri tom spáli približne o liter paliva na 100 km viac ako o 10 koní silnejšia vznetová verzia? Za tú zábavu za volantom by sme to boli ochotní vymeniť. Nakoniec, turbodiesel je o 55 000 Sk drahší.

Cena základného modelu Fiat Grande Punto 3dv. 1.4 T-Jet Sport: 506 900 Sk
Cena testovaného vozidla: 552 700 Sk

Sériové vybavenie:
airbag vodiča a spolujazdca, bočné a okenné airbagy, ABS+ESP+ASR+HBA+Hi­ll Holder, predné hmlové svetlá, palubný počítač, elektrický posilňovač riadenia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, výškovo a osovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, zadné sedadlá delené v pomere 40/60, volant a radiaca páka v koži, autorádio s CD, spojler, bočné prahové lišty, 17“ disky z ľahkých zliatin, Blue&Me – handsfree s technológiou Bluetooth (ovládanie na volante)

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
metalická farba karosérie „modrá New Orleans“ (9900 Sk), zatmavené sklá zadných okien (3700 Sk), Hi-Fi audiosúprava Interscope (9900 Sk), tempomat (12 900 Sk), elektricky ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča (6900 Sk), predná lakťová opierka s chladenou schránkou (2500 Sk)

Technické údaje

Motor: naprieč uložený radový preplňovaný zážihový štvorvalec, rozvod DOHC, pevná geometria lopatiek turbodúchadla, zdvihový objem 1368 cm3, maximálny výkon 88 kW (120 k) pri 5000 ot./min, najvyšší krútiaci moment 206 Nm pri 1750 ot./min.
 
Priemerná spotreba: 6,6 litra na 100 km
 
Prevodovka: 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie typu McPherson so stabilizátorom a špec. pružinami, vzadu tuhá náprava s torzným členom a špec. pružinami

Brzdy: vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením a priemerom 284 mm, vzadu kotúčové brzdy s priemerom 264 mm, ABS, EBD, ESP

Karoséria: trojdverový hatchback, DxŠxV 4030×1687×1490 mm, rázvor osí kolies 2510 mm, objem batožinového priestoru 275/1030 l, pohotovostná hmotnosť 1230 kg, objem palivovej nádrže 45 l
 
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 8,9 s

Maximálna rýchlosť: 195 km/h

debata chyba
Články podľa značiek