Test: Fiat Linea 1,4 T-Jet

Musí každý sedan odvodený z hatchbacku pôsobiť, ako by mu dodatočne nalepili "kufor"? Určite nie. Dôkazom je nová Linea. Vyzerá tak suverénne, že by ste ju pasovali za autonómny model Fiatu a priameho konkurenta Škody Octavia či štvordverového Oplu Astra. V skutočnosti je však jej pozícia o stupienok nižšia. Základom Liney je totiž Fiat Grande Punto.

18.06.2008 10:07
Fiat Linea T-jet Foto:
Linea je dizajnérsky skvost. Športovo-elegantné línie jej môžu závidieť aj neporovnateľne väčšie a drahšie autá.
debata

Exteriér

Kľúčom k úspešnému prerodu je v prvom rade celková dĺžka na hranici 4,6 metra. To vytvorilo spolu s predĺženým rázvorom na 2 600 mm veľkorysú platformu bežnú v nižšej strednej triede. Priam športová silueta kabíny s krátku krátkou zadnou kapotou vytvára zaujímavé napätie v kontexte s robustnou prednou maskou, korunovanou dvojdielnou maskou v štýle Masserati. Načo to opisovať?! Taliani to jednoducho vedia. Linea ušitá podľa poslednej turínskej módy je nielen krásnym sedanom, ale nepochybne aj jedným z najvydarenejších dizajnérskych kúskov súčasnosti. Zvlášť vo verzii Emotion s chrómovým chladičom, 16-palcovými diskami a lakovanými spätnými zrkadlami na nožičkách.

Interiér

Interiér vás v prvom momente nadchne. Pôsobí oveľa dospelejšie ako v skutočnosti je. Od Grande Punta ho odlišuje veľký šilt palubnej dosky, a efektný prístrojový panel s bielym podkladom. Lacnejšie plasty úspešne kamufluje dvojfarebné prevedenie.  Po usadnutí za volant vás však Linea rýchlo zorientuje. Sedadlá vyzerajú síce veľmi dobre, no poskytujú len priemerné bočné vedenie,  prístrojový panel má neprehľadné ciachovanie, vypracovanie ovládačov stredovej konzoly z Grande Punta  neoslní, tak ako  nepresnosť chodu radiacej páky. Volant je na tom lepšie. Jeho hrubý veniec možno nastavovať v dvoch osiach a dokonca sa na ňom udomácnil tempomat a multimediálny systém Blue&Me vyvinutý s Microsoftom, obsahujúci hlasové ovládanie telefónu, prehrávača digitálnych formátov a pamäťových zariadení pripájateľných cez USB port.

Vybavenie a variabilita

Bezpečnostným vybavením je Linea dospelým autom so šiestimi airbagmi a ABS. Komfortné prvky kopírujú štandard Grande Punta. Prekonáva ho však priestorom. Predĺžený rázvor sa postaral o citeľne štedrejšie pomery na zadných sedadlách. Problémom sa môže stať skôr rezerva nad hlavou, keďže sedadlá sú umiestnené o niečo vyššie. Osoby s výškou 180 cm nadšené asi príliš nebudú. Ale nezabudnime, že sa stále pohybujeme na pôde nižšej triedy.
Z tohto pohľadu je veľkým prekvapením batožinový priestor. Športový profil tohto sedanu skrýva totiž vzadu 500 litrov a po sklopení operadiel pribudne ďalších 370. Škoda, že podlaha nie je celkom rovná. Malý vstupný otvor nemožno krásnej Linei vyčítať, no skutočnosť, že veku chýba kľučka na otváranie z exteriéru  aj vnútorné držadlo na zatváranie je  neospravedlniteľná. Za zlého počasia vám pri manipulácii neostáva nič iné ako si zašpiniť ruky.

Motor a prevodovka

Pohľad do tabuľky motorov vás rýchlo vylieči z tendencií namýšľať si, že ste majiteľom limuzíny strednej triedy.  Väčší motor ako „jednaštvorku“ tu nenájdete. Namiesto objemu kraľuje pod kapotou módne turbo. Agregát 1,4 –Jet  má parametre vydarenej jednaosmičky, ale s bonusom vyššieho krútiaceho momentu 206 Nm. Linei nepochybne svedčí, je neporovnateľne tichší a húževnatejší ako dieselová alternatíva 1,3 Multijet. Ťahá už od 1 900 otáčok a posádku neobťažuje hlukom ani vibráciami. Na stovku to zvládne pod desať sekúnd. Nečakajte však sľubované papierové zázraky v spotrebe. Na výrobcom udávaný priemer 6,3 litra sa dostane hádam len cestou z kopca vetrom v chrbte. Linea 1,4 T-Jet je veľmi citlivá na štýl jazdy a vyššiu rýchlosť. Aj pri ekonomickej jazde v zmiešanej premávke si vypýta minimálne osem litrov, no a v meste rátajte s „desiatkou“.  Nezaškodí preto využívať na palubnom počítači grafický mód účinku turbodúchadla, ktorý je svojím spôsobom alternatívou ekonomeru.
 
Jazdné vlastnosti

Podvozok má Linea v porovnaní s Grande Puntom rázvor väčší o deväť a rozchod priemerne o jeden centimeter, no konštrukčne je to stále štandard nižšej triedy. Tomu zodpovedá komfort a jazdné vlastnosti. Linea je navyše  vyladená dosť tvrdo a vo verzii Emotion stráca na schopnosti filtrovať nerovnosti aj z dôvodu použitia nízkoprofilových pneumatík. Akustický komfort je však na slušnej úrovni. Jemnú nedotáčavosť dáva najavo v dostatočnom predstihu. Napokon, ESP je v tomto prípade v sérii. Elektrický posilňovač riadenia má dostatočný účinok, no len priemernú spätnú väzbu. Na prudký nábeh bŕzd si však musíte chvíľu zvykať. Pre bezpečnosť je to však iste výhoda. 

Výhody
+ dizajn
+ veľký batožinový priestor
+ výkon
+ bezpečnostné vybavenie
+ akustický komfort
+ cena

Nevýhody
- vyššia spotreba
- chod radiacej páky
- chýba držadlo zadného veka
- neprehľadné ciachovanie rýchlomeru
- slabá opora sedadiel

Vybavenie Emotion
6× airbag, ESP, predné hmlové svetlá, posilňovač riadenia, dvojosová regulácia volantu, výšková reg. sedadla vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, elektronická klimatizácia, tempomat, audio s CD, hlasové ovládanie Blue&Me, USB port, Bluetooth,  kožený volant a radiaca páka, lakťová opierka,16-palcové hliníkové disky…

debata chyba
Články podľa značiek