Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia

Ford Mondeo patril vždy medzi najlepšie modely strednej triedy. Jeho nová generácia má však rozmery, ktorými môže konkurovať aj autám vyššej strednej triedy. V redakčnom teste sme sa pokúsili zistiť, či na to má.

24.02.2009 20:41
Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia Foto:
Široká karoséria dodáva autu patričný výraz.
debata

Ford opäť raz dokázal, že jeho „kinetický dizajn“ znamená pre značku vykročenie správnym smerom. Nové Mondeo je naozaj príťažlivé auto, no pri detailnejšom skúmaní sme si všimli, že podobne ako napríklad BMW radu 5 trpí tzv. syndrómom malého zadného kolesa. Samozrejme, že zadné kolesá menšie nie sú, no zadné partie auta sú tvarované tak, že ich opticky zmenšujú. Značný podiel na tomto jave mali aj zimné pneumatiky obuté iba na 16-palcových oceľových diskoch kolies. Aby Mondeo vyzeralo lepšie, musí mať minimálne 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny.

Na veľkosti záleží

BMW radu 5 tu nespomíname náhodou. Tieto dve autá toho majú spoločného viac než len spomínaný „syndróm“. Mondeo totiž oproti svojmu predchodcovi narástlo približne o 11 cm a takmer celý tento nárast predstavuje predĺženie rázvoru. Razom sa tak Mondeo posunulo do teritórií, ktorým kraľujú modely nemeckej trojky a to už spomínané BMW 5, Audi A6, či Mercedes triedy E. Cenami sú však tieto autá niekde úplne inde. Trochu bližšie k Mondeu to má v oblasti ponúkaných motorov a cien napríklad BMW radu 3.

Fordov kinetický dizajn Mondeu veľmi pristane. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia Fordov kinetický dizajn Mondeu veľmi pristane.

Kvalitný interiér

Dovolíme si tvrdiť, že za spomínaným BMW radu 3 výrazne nezaostáva ani kvalita spracovania interiéru a použitých materiálov. Naopak, Mondeo v tejto oblasti môže smelo konkurovať tým najlepším vozidlám v danej triede, pretože kvalita doslova vyžaruje z každého ovládacieho prvku, ktorého sa dotknete. Obzvlášť sa nám páčilo ovládanie rádia, palubného počítača a tempomatu na volante. Interiér je veľmi moderný, pohodlný a poskytuje množstvo priestoru aj na zadných sedadlách.  Škoda len, že sa dizajnéri Fordu nechali až príliš zaslepiť víziou čo najväčšej revolúcie a zabudli pri tom na tradície. V interiéri nám totiž chýbali klasické analógové hodiny, tak typické pre modely značky Ford, ktoré interiérom viacerých modelov značky dodávali istú dávku noblesy.

Drevený obklad dodáva interiéru istú dávku luxusu. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia Drevený obklad dodáva interiéru istú dávku luxusu.

Dvojlitrový Duratorq

Pod kapotou „nášho“ Mondea pracoval štvorvalcový dvojlitrový turbodiesel Duratorq s výkonom 103 kW (140 k). Tento agregát disponuje funkciou krátkodobého zvýšenia plniaceho tlaku turbodúchadla, čo spôsobí zvýšenie krútiaceho momentu z 320 Nm na 340 Nm. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou dodáva tento motor autu slušnú dynamiku. Ako sme už ale spomínali, nové Mondeo má rozmery BMW 5 a pohotovostnú hmotnosť 1571 kg. Dvojlitrovému turbodieselu to síce dá trochu zabrať, no vynikajúci agregát svoju úlohu zvláda bez problémov.  Pre náročnejších zákazníkov preferujúcich naftu by bol predsa len vhodnejší silnejší 2,2 liter. Napriek tomu si myslíme, že práve nami testovaná motorizácia bude pravdepodobne tou najpredávanejšou.

Jazda

Nemali sme možnosť jazdiť s Mondeom, ktoré má konvenčné pruženie, ale „naše“ Mondeo, ktoré malo príplatkové elektronicky riadené tlmenie s možnosťou zmeny charakteristiky podvozku, sa asi najlepšie cítilo na diaľniciach. Spočiatku sme rozdiel medzi troma nastaveniami podvozku (Comfort, Normal, Sport) veľmi nevedeli rozlíšiť, ale čím dlhšie sme s autom jazdili, tým sme si rozdiely hlbšie uvedomovali. V režime „Normal“ je auto viac komfortné a preto ak si chcete zajazdiť trošku svižnejšie, je dobré prepnúť na režim „Sport“. Aj keď môže byť pre ostatných pasažierov jazda v tomto režime o čosi menej komfortná, pre vodiča je dôležité, aby dostával cez volant aspoň nejaké informácie o tom, čo sa deje s prednými kolesami. V ostatných dvoch režimoch je riadenie menej zhovorčivé. Náš najobľúbenejší režim bol však režim „Comfort“. Pri jazde po diaľnici sme mali spočiatku podvozok nastavený na „Sport“, no kvalita našich ciest nás nakoniec prinútila zvoliť režim „Comfort“. Na diaľnici silnú spätnú väzbu od volantu nepotrebujete a na kvalitu našich diaľnic je tento režim priam ideálny. Mondeo malé nerovnosti v režime „Comfort“ iba „prepláva“.

Fordov systém ochrany proti natankovaniu... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia Fordov systém ochrany proti natankovaniu nesprávneho paliva.

Spotreba

Údaje výrobcu o spotrebe paliva sú reálne zrejme len v prípade jazdy v meste. Do 8 litrov na 100 km sa bez problémov zmestíte. Spotrebu 4,9 litra nafty na 100 kilometrov si však veľmi predstaviť nevieme. Keď sme jazdili predpisovo, naša spotreba predstavovala 6,3 litra na 100 km, no väčšinou to bolo približne 6,5 l. Keď Mondeu na diaľnici trochu popustíte uzdu, spotreba sa vyšplhá na stále uspokojujúcich 7 litrov na 100 km. Na auto takejto triedy sú to aj tak celkom slušné výsledky. Keď už sme pri spotrebe a s tým spojeným tankovaním, nové Mondeo je vybavené revolučným systémom Easy Fuel, ktoré zabraňuje aj natankovaniu benzínu do auta s naftovým motorom. Do benzínových áut sa nafta nedá natankovať, lebo hrdlo benzínovej nádrže je užšie, ako naftová tankovacia pištoľ. No Ford dokázal vyriešiť tento problém aj v opačnom prípade, za čo má u nás veľké plus. Nezabudol ani na núdzové prípady, kedy je potrebné dotankovať mimo čerpacej stanice a pod rezervu ukryl lievik s rozmerom hrdla rovnakým, ako má tankovacia pištoľ na naftu.

Mondeo ako by malo zadné koleso opticky menšie. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia Mondeo ako by malo zadné koleso opticky menšie.

Resumé

Čo dodať na záver? Na otázku z úvodu existuje viacero odpovedí. Obidva spomínané segmenty vozidiel totiž majú svoje špecifiká, ktoré jediné auto nemôže spĺňať naraz. Jedno je ale isté, Mondeo je veľmi dobré auto. Ak teda trávite veľa času cestovaním a bežne prekonávate veľké vzdialenosti prevažne po diaľnici, mohlo by byť Mondeo jedným z vašich horúcich kandidátov. Ak zároveň túžite po veľkej, pohodlnej a úspornej limuzíne s kvalitou a rozmermi prémiových modelov vyššej strednej triedy za cenu segmentu strednej triedy, potom je Mondeo 2,0 TDCi priam ideálnou voľbou.

Základná cena modelu: Ford Mondeo 2,0 TDCi Ghia sedan: 27500 €

Sériové vybavenie verzie Ghia (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS + EBD, stabilizačný systém ESP, tempomat, predné hmlové svetlomety, rádio s CD prehrávačom, 8 reproduktormi a ovládaním na volante, kožený volant, palubný počítač, automatická dvojzónová klimatizácia, 16-palcové disky z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané a vyhrievané  spätné zrkadlá s osvetlením, svetelný a dažďový senzor, elektrické vyhrievanie čelného skla „Quickclear“, vyhrievané dýzy ostrekovačov, AFS svetlomery s funkciou denného svietenia a oneskoreného zhasnutia

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený, ventilový rozvod DOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1997 cm3, maximálny výkon 103 kW (140 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 320 Nm (340 Nm overboost) od 1750 do 2240 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 5,9 litra/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson, vzadu viacprvkové nezávislé zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS + ESP, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
4– dverový sedan, DxŠxV 4844×1886×1500 mm, rázvor osí kolies 2850 mm, pohotovostná hmotnosť 1571 kg, objem batožinového priestoru 493–550 litrov

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 9,5 s
Maximálna rýchlosť: 210 km/h

debata chyba
Články podľa značiek