Test: Kia Picanto 1,1 12v EX

Faceliftovanú Kiu Picanto sme si už vyskúšali so vznetovým motorom pod kapotou. Tentokrát sme redakčnému testu podrobili Picanto s 1,1 litrovým benzínovým motorom. Spoločnosť mu však robila štvorstupňová automatická prevodovka.

31.12.2008 14:54
Kia Picanto Foto:
Hlavnou zbraňou Kie Picanto je veľmi sympatický vzhľad.
debata

Už v predošlom teste dieselového Picanta ste si mohli prečítať, čo sa zmenilo na faceliftovanom Picante oproti tomu pôvodnému. Dozvedeli ste sa, že Picanto je vďaka svojim kompaktným rozmerom v skutočnosti ešte sympatickejšie ako na fotkách, že vo vnútri nie je miesta na rozdávanie, ale štyroch priemerne vysokých cestujúcich odvezie a že batožinový priestor vám na bežné nákupy postačí. Nebudeme teda chodiť okolo horúcej kaše a prejdeme rovno k tomu, v čom boli dve nami testované Kie Picanto odlišné. Hlavným rozdielom pritom nebolo nič menej podstatnejšie ako samotné pohonné ústrojenstvo.

Benzínový 1,1 liter s automatom

Pre niekoho už samotný titulok tohto odstavca hovorí za všetko. Tým ostatným, ktorých titulok neodradil a čítajú ďalej, sa pokúsime vysvetliť, ako asi jazdí Picanto so spomínanou motorizáciou. So vznetovým motorom rovnakého objemu kombinovaným s päťstupňovou manuálnou prevodovkou sa nám jazdilo celkom dobre. Mal síce netradične úzke spektrum využiteľných otáčok, ale pokiaľ sme ručičku otáčkomera nenechali spadnúť na 2000 ot./min. a nižšie, nemal motor s malým autíčkom najmenší problém. Benzínový 1,1 liter s manuálnou päťstupňovou prevodovkou sme si vyskúšali v Hyundai i10, čo je vlastne sesterský model Kie Picanto. Tam sme boli až prekvapení, akú dynamiku tento maličký motor autu prepožičiaval. Nebol to zase žiaden „trhač asfaltu“, ale vďaka ľahkej karosérii sa aj s relatívne slabým motorom dokázal veľmi šikovne prepletať hustou mestskou dopravou. S automatickou prevodovkou je ale všetko inak.

Stačí sa pozrieť na údaje o zrýchlení z nuly na 100 km/h a maximálnej rýchlosti. 17,5 sekundy a 145 km/h nepotrebujú ďalší komentár. Keďže tento motor poznáme, vieme presne v čom je problém. Archaická štvorstupňová automatická prevodovka spravila z Kie Picanto jedno z najlenivejších a najpomalších áut na našom trhu. Chcelo by to modernú šesťstupňovú automatickú prevodovku, prípadne dvojspojkovú poloautomatickú. To by však neúmerne predražilo celkovú cenu auta a v tomto segmente sú zákazníci na cenu obzvlášť citliví. Tí, ktorí teda pokukujú po pohodlí jazdy bez nutnosti zaoberať sa rýchlostnou pákou, sú tak nútení vymeniť tento benefit za celkovú dynamiku jazdy.

Resumé

Ak ste sa rozhodli pre Kiu Picanto, no nie ste si istý s výberom motorizácie, poradíme vám benzínový 1,1 liter s manuálnou prevodovkou. Je to najvhodnejšia motorizácia pre auto určené do mesta. Ak však jazdíte častejšie mimo mesto, nespravíte zle, ak si vyberiete vznetový trojvalec. Vyhýbajte sa však klasickej štvorstupňovej automatickej prevodovke s „vysávačovým efektom“. Tá je vhodná buď pre maximálne „pohodlných“ ľudí, alebo pre tých, pre ktorých je klasická kulisa manuálnej prevodovky v tvare „H“ španielskou dedinou. Aj tým by sme však radšej odporučili intenzívny tréning. Vyšlo by ich to lacnejšie ako príplatok 35 000 Sk za automatickú prevodovku a s tým spojenú o liter vyššiu spotrebu benzínového 1,1 litra.

Základná cena modelu: Kia Picanto 1,1 12v EX: 304 700 Sk (+ 35 000 automatická prevodovka)

Sériové vybavenie verzie EX (vybrané prvky):
Airbag vodiča aj spolujazdca, protiblokovací systém ABS+EBD, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie všetkých okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, predné hmlové svetlomety, rádio s CD/mp3 prehrávačom (6 reproduktorov + USB a AUX vstup), výškovo nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, manuálna klimatizácia, tónované sklá, schránka pod sedadlom spolujazdca, metalický dekor stredovej konzoly, hliníkové pedále

Technické údaje
Motor: Radový štvorvalcový atmosférický zážihový motor, vodou chladený, ventilový rozvod SOHC – 12 ventilov, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1086 cm3, maximálny výkon 48 kW (65 k) pri 5500 ot./min., maximálny krútiaci moment 97 Nm pri 2800 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 5,8 litra/100 km
Prevodovka: štvorstupňová automatická prevodovka, hydrodynamický menič krútiaceho momentu, pohon predných kolies

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies typu McPherson so stabilizátorom, vzadu náprava spriahnutá so skrutnou priečkou
Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu tiež kotúčové, protiblokovací systém ABS+EBD, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria:
5– dverový hatchback, DxŠxV 3535×1595×1480 mm, rázvor osí kolies 2370 mm, pohotovostná hmotnosť 947–1028 kg, objem batožinového priestoru 157/882 litrov,

Zrýchlenie z 0 – 100 km/h : 17,5 s
Maximálna rýchlosť: 145 km/h

debata chyba
Články podľa značiek