Test: Kia Sportage 2.0 CRDi 16V VGT

Kia Sportage je ďalším modelom automobilky, ktorý schádza z výrobných pásov závodu Kia v Tepličke nad Váhom. Pre rok 2009 podstúpilo toto SUV niekoľko optických a technických inovácií, ktoré mu majú zabezpečiť dlhší život na výslní triedy kompaktných SUV. Jeho sebavedomie sme preverili v krátkodobom redakčnom teste.

30.09.2008 13:52
Kia Sportage Foto:
Kia Sportage modelového roku 2009 dostala pozmenenú prednú a zadnú časť.
debata

Kiu majú dodnes mnohí v pamäti zafixovanú ako kórejskú značku s priemernými kvalitami, ktorá sa už dlho márne snaží dobehnúť renomovanú európsku konkurenciu. Toto tvrdenie pred niekoľkými rokmi skutočne platilo, dnes sa však karty obrátili. Prvú výraznejšiu ranu pod pás európskym a japonským konkurentom zasadila Kia práve modelom Sportage. Svojimi nečakanými schopnosťami si toto SUV vynútilo pozornosť a naučilo vyslovovať  meno Kia aj výrobcov, pre ktorých Južná Kórea dovtedy neexistovala.

Prvý Sportage sme na slovenských cestách stretávali už v roku 2005. Odvtedy ho však výrobca zmodernizoval a postaral sa tak o to, aby mal dosť síl na boj s mladšou, a v poslednej dobe aj mimoriadne schopnou a zákernou konkurenciou. V segmente kompaktných SUV je dnes boj o prežitie na dennom poriadku a okrem vstupu prestížnych nemeckých výrobcov tu situáciu komplikuje aj neuveriteľne rýchly vývoj naftových a benzínových motorov. Kto výrazne zaostane v akejkoľvek z disciplín, stratí zákazníkov skôr, než stihne urobiť nápravu.

Pre modelový rok 2009 dostal model Sportage omladenú tvár s väčšími svetlometmi, pozmenenými nárazníkmi na oboch stranách auta, atraktívnejšiu grafiku zadných združených svetiel a ďalšie drobné retuše, ktoré mu vyhladili vrásky. O precíznom prístupe konštruktérov svedčí aj fakt, že sa venovali aj takému detailu, akým je aerodynamická optimalizácia tvaru vonkajších spätných zrkadiel. V ponuke pribudli nové zliatinové disky kolies s priemerom 17 palcov.

Vo vynovenom interiéri si najskôr všimnete nové autorádio, ktorého ovládanie je teraz intuitívnejšie a pohodlnejšie. Dlhšie sedáky si ani neuvedomíte, ale je dobré o nich vedieť. Sportage posádke poskytuje obrovský vnútorný priestor a jeho svetlé čalúnenie robí pobyt v interiéri ešte príjemnejší. Priestorový problém nebude mať žiadny z členov posádky, veľmi príjemné je aj nastupovanie na vysoké sedadlá. Práve vďaka vysokému sedeniu je z auta výborný výhľad. Sťažovať sa nemôžeme ani na nedostatok odkladacích priestorov. Pobyt v aute spríjemňuje aj elektrické ovládanie okien a vonkajších spätných zrkadiel. Novinkou je USB port na stredovom tuneli. Ergonómia rozmiestnenia ovládačov je slušná, za prevodovou pákou sa však v niektorých momentoch musíte poriadne natiahnuť. Praktickým a dnes už aj nevyhnutným doplnkom je samostatne otvárateľné okno dverí batožinového priestoru. Jeho ovládač je umiestnený hneď vedľa hlavného tlačidla otvárania dverí, takže pri menšej nepozornosti si môžete pri otváraní batožinového priestoru omylom pootvoriť okno a ani si to nevšimnete. Žiadalo by sa výraznejšie odlíšenie samostatného otvárania okna. Vyššia nakladacia hrana je daná konštrukciou podvozku, pochvalu si zaslúži plnohodnotné náhradné koleso pod dvojitým dnom.

Devalvácia výkonov dnešných motorov spôsobila, že doterajších 103 kW (140 k) motora 2.0 CRDi VGT bolo pre Sportage nevyhnutné minimum. Pre modelový rok 2009 je preto v ponuke motor 2.0 CRDi 16V VGT s výkonom 110 kW (150 k), ktorý v našom testovacom aute spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Pozícia za volantom zodpovedá charakteru auta. Volant s hrubším vencom (po modernizácii) sa drží dobre, no hneď napovedá, že tu sa športovať nebude. Prvotné rozhýbanie takmer dvoch ton dá motoru zabrať, potom však ide všetko ako po masle. Po prekonaní pasívnych odporov systému pohonu všetkých kolies je Sportage v premávke prekvapivo čulí, problém mu nerobí ani pružné zrýchlenie. Pochvalu si motor zaslúži za ťah v spodnom spektre otáčok, čo je v dnešnom období časticových filtrov a prísnych emisných noriem stále zriedkavejší jav. Výraznejší turboefekt je znamením, že pod kapotou sa točí poriadne veľké turbo, ktoré svojou kinetickou energiou dokáže pomôcť pri prekonávaní odporov v ľahšom teréne. V kompaktnom SUV je to tolerovateľné. Horšie je to s presnosťou prevodovky. Jej odstupňovanie je príkladné, ale prevodové stupne občas musíte v kulise „hľadať“, čo je v teréne aj na ceste nepríjemné.

Jazdnými vlastnosťami patrí Sportage k priemeru triedy, čo je vzhľadom na jeho vek dobré hodnotenie. Na rovnej ceste mal vďaka pneumatikám širokým až 235 mm dostatočnú priľnavosť, no vysoké ťažisko ho spolu s náklonmi karosérie posielalo do nedotáčavého šmyku pomerne skoro. Bezpečné nastavenie jazdných vlastností je však v tomto prípade žiadúce. Pri nájazde do zákrut musíte počítať s tým, že po zatočení volantom sa dlho nič nedeje. Keď sa však už auto odhodlá zmeniť smer, urobí to predvídateľným spôsobom a nič zákerné si na vás neprichystá. Zákruty nebudete prechádzať s chirurgickou presnosťou, ale ani pomaly. Prísne zasahujúce ESP má pri razantnej jazde s veľkou Kiou dosť práce. Našťastie sú brzdy nejaký čas schopné odolávať aj ostrejšej jazde. Výborné je odhlučnenie podvozka, takže na rozbitej ceste vás nebude okrem poskakujúcej zadnej časti znervózňovať žiadny hluk a buchotanie náprav.

V teréne sa Sportage predvedie úžasným žehlením všetkých nerovností. Po poľnej ceste dokážete uháňať rýchlosťou, pri ktorej sa už tvrdší japonskí konkurenti nervózne rozskáču a prestížne nemecké SUV-čka obuté na veľkých zliatinových diskoch dávno kapitulujú. Pri strate trakcie vám systém pohonu 4×4 automaticky prepošle časť krútiaceho momentu aj k zadným kolesám. V ťažšom teréne môžete uzamknúť pevné rovnomerné rozdelenie medzi prednú a zadnú nápravu. Nezávislé zavesenie kolies a absencia uzávierok diferenciálu by vás však mali pred ťažším terénom dostatočne varovať.

Zle sa Kia neukázala ani v oblasti spotreby. Nový motor má viac výkonu a s kompaktným SUV má tak o niečo menej práce. Výrobcom udávaný priemer 7,1 l/100 km sme nedosiahli, ale ani údaj 7,8 l/100 km dosiahnutý bežnou jazdou  nie je zlý. V meste a v teréne spotreba prudko rastie, ale vždy sa zmestíte do 10 l/100 km, čo je vzhľadom na hmotnosť auta takmer dve tony a pohon všetkých kolies stále dobrá hodnota.

Kia Sportage 2.0 CRDi 16V VGT je po modernizácii opäť o niečo atraktívnejšia. Na špičku v segmente už samozrejme nemá, ale jej vyzretá technika a silný motor z nej robia stále atraktívnu ponuku. Kto sa povznesie nad jej menej agilné jazdné vlastnosti na ceste a prevodovku, ktorá by si zaslúžila precíznejší chod, toho možno osloví nadštandardná 7 ročná záruka a stále priaznivá cena.

Cena základného modelu: Kia Sportage 2.0 CRDi 16V VGT EX: 889 700 Sk

Sériové vybavenie verzie EX: (vybrané prvky)
ABS+EBD, ESO, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy na predných a zadných sedadlách, imobilizér, alarm, disky z ľahkých zliatin s pneumatikami s rozmermi 235/55 R17, plnohodnotná zliatinová rezerva, predné svetlomety do hmly,  posilňovač riadenia, elektrické ovládanie okien a zrkadiel (vyhrievané), tónované sklá, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, rádio s CD prehrávačom, strešný nosič, automatická klimatizácia, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky.

Technické údaje:
radový štvorvalcový prepĺňaný naftový motor, vodou chladený, ventilový rozvod SOHC, uložený vpredu naprieč, zdvihový objem valcov 1991 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 3800 ot/min, maximálny krútiaci moment 305 Nm pri 1800–2200 ot/min. 
Kombinovaná spotreba: 7,1 l/100 km
Prevodovka: šesťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon všetkých kolies.
Podvozok: vpredu vzpery McPherson a priečne ramená, vzadu viacprvkové zavesenie.
Brzdy:  vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS+EBD+MSR, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá.

Karoséria:
Päťdverové päťmiestne kompaktné SUV, DxŠxV 4350×1800×1740 mm, rázvor osí kolies 2630 mm, pohotovostná hmotnosť 1760 kg, objem batožinového priestoru 392/1440 litrov.

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h : 12,0 s
Maximálna rýchlosť: 177 km/h

debata chyba
Články podľa značiek