Test: Mazda5 2.0 MZR-CD GTA NAVI

Mazda5 bola vždy tak trochu v tieni európskej konkurencie. Určite však neprávom, pretože za volantom dokáže ponúknuť zážitky, ktoré vám mnohé konkurenčné vany sprostredkovať nevedia. Presvedčili sme sa o tom počas testu silnejšej naftovej verzie 2.0 MZR-CD s výbavou GTA NAVI.

29.01.2009 14:33
Mazda5 Foto:
Efektné aerodynamické doplnky priťahovali pohľady okoloidúcich.
debata

Už stvárnením svojej karosérie Mazda5 naznačuje, že je určená pre rodinu, no zároveň sa nehodlá vzdať ani dynamickejšej jazdy. Dizajnéri nechali pri návrhu jej tvarov vyniknúť ostrejšie krivky evokujúce menšie športovejšie modely tejto značky. Športový duch testovanej verzie bol navyše podporený balíkom aerodynamických doplnkov lakovaných vo farbe karosérie. Tie dostanete pri výbavovej verzii GTA NAVI sériovo.

17-palcové disky kolies dostanete za príplatok. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 17-palcové disky kolies dostanete za príplatok.

Nadčasový dizajn Mazdy5 nezostarol ani po rokoch a aj v záplave novších konkurentov dokáže svojim originálnym prístupom stále osloviť. Jasne definované línie dizajnového smeru Zoom-zoom koniec koncov výrobca uplatňuje dodnes, preto sa zdá až neuveriteľné, že prvá Mazda5 debutovala už na parížskom autosalóne v septembri 2004.

Interiér

Po usadnutí za volant hneď zistíte, že sedíte nižšie ako v ostatných rodinných vanoch. Poloha pripomína sedenie v bežnom osobnom aute a to doslova. Síce tak prichádzate o benefit lepšieho rozhľadu spôsobeného vysokým sedením, no výhľad je aj tak dostatočný a viac ako vysoký posed oceníte príjemný športový pocit z koženého venca volantu, prevodovej páky hneď po ruke a pedálov, ktoré vašim nohám kladú správny odpor.

V zadných svetlách je použitá LED technológia. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 V zadných svetlách je použitá LED technológia.

Zo spracovania interiéru a plastov palubnej dosky cítite poctivý prístup, ktorý je v testovanej verzii GTA NAVI ešte umocnený prebytkom luxusnej výbavy. K dispozícii sú tu okrem bežných prvkov aj cúvacia kamera, ktorá svoj obraz premieta na veľký dotykový displej na stredovej konzole a elektricky ovládané bočné posuvné dvere vzadu. Je to netradičný a veľmi príjemný prvok výbavy, avšak len do momentu, keď sa niekde ponáhľate. Vtedy totiž zistíte, že kým elektromotory dokončia svoju prácu, manuálne by ste mali dvere už dávno zavreté. Výhodou je však možnosť diaľkovo otvoriť dvere kým sa blížite k autu, takže po príchode môžu zadní cestujúci hneď nastúpiť. Trochu zložité, no pohodlné a nesmierne efektné.

Športový trojramenný volant sa dobre drží v... Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Športový trojramenný volant sa dobre drží v rukách.

Pri hodnotení vnútorných rozmerov zistíte, že Mazda zapadá do priemeru svojej kategórie. Nie je najmladšia a mladší konkurenti ju dokážu predsa len v niektorých ukazovateľoch prekonať. Počas jazdy však objektívny nedostatok priestoru nepocítite, o stiesnenosti nemôže byť reč už vôbec. Druhý rad neponúka tri samostatné sedadlá, ale pozdĺžne posuvnú lavicu, ktorej stredná časť sa dá zasunúť pod sedadlá a zvýšiť komfort sedenia pre osoby sediace na krajných sedadlách. Mnohí tento systém Mazde vytýkajú, no podľa nášho názoru je práve takéto riešenie v praxi príjemnejšie, ako tri samostatné, ale malé sedadlá. Francúzski výrobcovia by určite vedeli, o čom hovoríme.

Za tretím radom ostáva priestor s objemom 112... Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Za tretím radom ostáva priestor s objemom 112 litrov.

Dve samostatné sedadlá v treťom rade sú skôr núdzové, ale deti tu zvládnu aj dlhšiu cestu. Dospelí by vzadu nemali miesto na kolená a chodidlá, ktoré sa nedajú podstrčiť pod sedadlo v druhom rade.

Motor

Naftový motor tohto auta patrí k úzkej skupinke agregátov, ktoré sú lepšie v praxi ako na papieri. Ide o vylepšenú verziu prvej generácie agregátu MZR-CD, ktorý sa objavil v Mazde6 už v roku 2002 a vychádzal ešte z pôvodného motora DiTD. Na rozdiel od celohliníkových konkurenčných motorov je MZR-CD liatinový. Hliníkový je v jeho prípade len spodný výstužný rám kľukovej skrine.

Motor s priamym vstrekovaním common-rail sa môže pochváliť vstrekovacím tlakom 1800 barov. Tento tlak dosahovala už jeho prvá generácia v roku 2002. Zaujímavosťou je, že v tom čase nikto iný rovnakú hodnotu vstrekovacích tlakov nedosahoval. Elektromagnetické vstrekovače sú dnes často nahradzované drahšími piezoelektrickými, Mazda však stále využíva common-rail druhej generácie s konvenčnými elektromagnetickými ventilmi vstrekovačov. Aby dokázali dávkovať palivo čo najpresnejšie, výrobca použil špeciálne vysokotlakové palivové čerpadlo Denso HP3 s dvojicou radiálnych piestov, od ktorých vedú do spoločného zberného potrubia systému common-rail dve samostatné vysokotlakové rúrky. Výsledkom zložitejšej technológie je homogenizácia pulzácií, tichší chod a presnejšie dávkovanie paliva.

Motor prekvapil silou v nízkych otáčkach. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Motor prekvapil silou v nízkych otáčkach.

Aby bol motor dostatočne tichý, kompresný pomer bol znížený z pôvodnej hodnoty 18,3:1 na 16,7:1. Nízky kompresný pomer zároveň dovoľuje turbodúchadlu tlačiť vzduch pod väčším tlakom. Aby to však nebolo len mrhaním energie a spolu so vzduchom si motor mohol pri akcelerácii poriadne „potiahnuť“ aj z nafty a zároveň nevypustiť z výfuku kúdoľ čierneho dymu, dostalo výfukové potrubie časticový filter.

S nárastom výkonu (pôvodný motor 2.0 MZR-CD mal 100 kW/136 k) súvisí aj montáž väčšej spojky. Pôvodná s priemerom 239 mm by pod návalom 360 Nm ľahko kapitulovala, preto sa jej priemer zvýšil na 250 mm a prítlačná sila na 10 100 N (pôvodne 6550 N). To zároveň vysvetľuje vyššiu ovládaciu silu na spojkovom pedáli. Časté radenie v mestskej premávke tak môže slabších jedincov trochu unaviť, ale motor, spojka a dvojhmotový zotrvačník vďaka tomu prežijú aj necitlivé zaobchádzanie bez väčšej ujmy.

Naftový motor je hlučnejší len tesne po studenom štarte. Stačí aby sa zohrial na prevádzkovú teplotu a stíchne. Dokáže plynule potiahnuť aj pod hranicou 2000 ot./min a až do 4000 otáčok jeho ťah citeľne neklesá.

Spotreba je samozrejme dosť závislá od jazdného štýlu. Výrobcom udávaný priemer 6,1 l/100 km sme dosiahli len s veľkým sebazaprením, reálne však dokážete jazdiť za 7 l/100 km, čo je stále veľmi slušná hodnota.

Jazdné vlastnosti

Kým benzínové verzie používajú elektrohydraulický posilňovač riadenia, naftová Mazda5 dostala konvenčný hydraulický systém. Ten síce spotrebe nepomáha (koniec koncov ani nie je treba), no dokáže pretlmočiť povrch cesty až k vašim dlaniam. A to sa v kategórii rodinných vanov často nevidí.

Ani vyššia stavba auta nedonúti karosériu pri rýchlych prejazdoch zákrut k veľkým bočným náklonom, čo je dobre, pretože priame riadenie s premenlivým odporom, výkonný motor a dobre fungujúca šesťstupňová prevodovka vás budú neustále nútiť k svižnej jazde. Je zaujímavé, že pri športovej jazde nevnímate naftový motor tejto verzie ako niečo obmedzujúce. Široký rozsah využiteľných otáčok a plochá krivka krútiaceho momentu tu zase raz pripomínajú umenie japonských motorárov postaviť mimoriadne pružný agregát, ktorý boduje plynulosťou v reálnej premávke. Niektorí nemeckí výrobcovia by sa mohli učiť.

Testovaná Mazda5 mala pneumatiky s rozmermi... Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Testovaná Mazda5 mala pneumatiky s rozmermi 205/50 R17.

Uznanie si zaslúži aj podvozok s dvojitými priečnymi ramenami na prednej náprave. Konštrukčne zložité riešenie nie je lacné, no výrobca dal prednosť jazdným vlastnostiam, čo je v zákrutách cítiť. Mazdu nemusíte k ničomu nútiť a smer mení tak prirodzene, že si niekedy ani nepripadáte ako v rodinnom vane. Na druhej strane na rozbitej ceste cítite veľké diery dosť intenzívne a vo vyjazdených pozdĺžnych koľajách musíte volant držať pevnejšie.

Uznanie si zaslúžia aj kotúčové brzdy. Výrobca ich pre silnejšiu verziu patrične predimenzoval, čoho výsledkom sú predné vetrané kotúče s priemerom 300 mm a zadné plné, veľké 302 mm. Pre porovnanie slabšia verzia s motorom 2.0 MZR-CD (81 kW /110 k) má vpredu priemer 278 mm a vzadu 280 mm. Zaujímavé pritom je, že pohotovostná hmotnosť oboch verzií je takmer navlas rovnaká. Aj to svedčí o dôsledmon prístupe výrobcu, ktorý počíta s dynamickejšou jazdou silnejšej verzie. Dávkovanie brzdného účinku je lineárne, nesmiete sa však báť poriadne oprieť do pedála. Mazda má skrátka športové DNA, ktoré cítite pri každom zabrzdení väčším odporom brzdového pedála.

Mazda5 je jedným z posledných rodinne orientovaných vanov, ktoré ešte nepodľahli marketingovému ošiaľu vnútiť sa aj najjemnejším povahám. Jej riadenie môže byť uvoľnené, ale s tvrdším prístupom dokáže vodičovi ponúknuť zážitky, ktorým dnes môže v tomto segmente konkurovať naozaj len Ford S-Max.

Základná cena modelu Mazda5 2.0 MZR-CD GTA NAVI: 39 290 eur (1 183 651) Sk

Sériové vybavenie verzie GTA NAVI (vybrané prvky):
ABS + EBD, brzdový asistent EBA, elektronický stabilizačný systém DSC, protipreklzový systém TCS, 6 x airbag, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, predné hmlové svetlomety, 17-palcové disky kolies, tónované sklá, balík športových doplnkov vo farbe karosérie SAP, zadná parkovacia kamera, elektricky ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, automatická aktivácia svetlometov, tempomat, palubný počítač, rádio s CD meničom na 6 diskov, navigačný systém s dotykovou obrazovkou, automatická klimatizácia, sedem sedadiel, kožené čalúnenie, elektricky ovládané bočné posuvné dvere vzadu na obidvoch stranách.

Technické údaje
Motor: štvorvalcový radový turbodúchadlom prepĺňaný naftový motor , vodou chladený, uložený vpredu priečne, zdvihový objem valcov 1998 cm3, maximálny výkon 105 kW (143 k) pri 3500 ot./min., maximálny krútiaci moment 360 Nm pri 2000 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 6,1 l/100 km, emisie CO2 – 162 g/km
Prevodovka: šesťstupňová manuálna prevodovka, suchá jednolamelová spojka s prítlačnou pružinou a hydraulickým ovládaním

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie na dvojitých priečnych ramenách, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie, priečny skrutný stabilizátor vpredu aj vzadu
Brzdy: Vpredu kotúčové brzdy s vnútorných chladením, vzadu kotúčové brzdy, protiblokovací systém ABS s EBD, brzdový asistent, mechanická ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: päťdverový päťmiestny van, DxŠxV: 4565×1755×1665 mm, rázvor osí kolies 2750 mm, pohotovostná hmotnosť 1465 kg, objem batožinového priestoru 112/1566 l

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11,0 s
Maximálna rýchlosť: 196 km/h

debata chyba
Články podľa značiek