Test: Opel Corsa GSi

Hlavnou devízou Corsy GSi je to, že vrcholný model OPC sa nevyrába v päťdverovom prevedení. S verziou OPC však GSi-čko zdieľa agregát. Opel Corsa GSi je teda niečo také, ako "rodinne založený športovec", preto sme boli zvedaví, ako jazdí.

22.02.2009 11:42
Opel Corsa GSi Foto:
Predný nárazník je podobný tomu z verzie OPC.
debata

Skratka GSi nie je v portfóliu modelov značky Opel žiadnou novinkou. Toto označenie by sa skôr dalo chápať ako spomienka na minulosť, alebo návrat k tradícii. Ešte v 90-tych rokoch boli totiž vrcholné verzie modelov značky Opel označované práve touto trojicou písmen. Dnes táto nemecká automobilka označuje svoje najsilnejšie modely skratkou OPC. Opel Corsa GSi je teda akýmsi medzistupňom medzi bežnými Corsami a vrcholným modelom OPC. Zdieľa s ním rovnaký motor, ktorého krútiaci moment je v obidvoch verziách rovnaký. Corsa OPC má však o 31 kW (42 k) vyšší výkon.

Opel Corsa GSi vzbudzuje rešpekt. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi Opel Corsa GSi vzbudzuje rešpekt.

Agresívny dizajn

Corsa GSi svoje postavenie v hierarchii modelového radu Corsa patrične vyjadruje aj dizajnovo. Jej tvary sú oproti bežným Corsám oveľa agresívnejšie, no GSi-čko stále necháva priestor silnejšiemu OPC-čku, aj čo sa dizajnu týka. Aj keď je predný nárazník dosť podobný tomu z verzie OPC, sú tam isté rozdiely. Corsa GSi dostala aj prahové spojlery, no menšie, ako má OPC-čko. Zadný nárazník sa skôr podobá na ten z bežných verzií, no aj tak je mierne odlišný. Vzhľadom na potenciál auta by sme však radšej videli na GSi-čku niečo v štýle OPC, ktorého zadnej časti dominuje veľká trojuholníková koncovka výfuku. Už keď sme pri výfukoch, GSi-čko by si zaslúžilo niečo lepšie. Relatívne obyčajná koncovka nedáva nikomu ani len tušiť, čo sa skrýva pod kapotou. Corsa GSi znie skrátka úplne obyčajne a v interiéri je jej odhlučnenie na športovo zamerané auto až príliš dobré.

**
Predné hmlovky sú u verzie GSi súčasťou... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi Predné hmlovky sú u verzie GSi súčasťou sériového vybavenia.

**

Športový interiér

Interiér bol v prípade nami testovaného auta veľmi pekne zladený s exteriérom. Ak Corsu GSi, tak najlepšie červenú. Verzia GSi má totiž okrem čalúnenia červenú farbu napríklad aj na lemoch koberčekov. Červené sú dokonca aj bezpečnostné pásy. Je vidno, že v Opli si potrpia na detaily. Z celého interiéru sa nám však úplne najviac páčil volant. Ten by sa dal dokonca považovať možno aj za akýsi etalón športových volantov, nie len v rámci triedy, ale vôbec. Vďaka svojmu tvaru ideálne padne do rúk, veniec má tu správnu hrúbku a veľmi sa nám páčilo aj jeho prevedenie – kvalitná koža s pekným prešívaním a „ryskou“ v strede, kovová spodná časť. To všetko prispieva svojou troškou k vytvoreniu športovej atmosféry. Popri tom sa nezabudlo ani na ovládanie rádia či palubného počítača.

Interiér má športového ducha. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi Interiér má športového ducha.

Autá značky Opel sú v poslednej dobe charakteristické svojou svojskou ergonómiou. Nevyhla sa tomu ani Corsa. Na typické ovládanie smeroviek však nemôžeme povedať jediné krivé slovo a jednoduchšie ovládanie tempomatu sme ešte nevideli. Aktivuje sa totiž jednoduchým pootočením páčky smeroviek, podobne ako sa na niektorých autách zapínajú svetlá. Trošku komplikovaný sa nám však zdal palubný počítač a jeho ovládanie. Kritiku si Corsa zaslúži aj za absenciu ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny.

Pod kapotou nájdete slabšiu verziu agregátu z... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi motor Pod kapotou nájdete slabšiu verziu agregátu z verzie OPC.

1,6 Turbo ECOTEC

Pod kapotou Corsy GSi pracuje 1,6 litrový turbodúchadlom preplňovaný zážihový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) a treba povedať, že svoju prácu odvádza veľmi dobre. Krútiaci moment 230 Nm je na auto tejto kategórie viac než slušná hodnota. Zvlášť keď zvážite, že je dostupný už od necelých 2000 ot./min. Reakcie na plyn sú ostré, možno niekedy až príliš. Chce to však iba zvyk. Veď čo viac si môže športovo založený vodič priať? Vďaka zhodnému krútiacemu momentu sa v nižšom pásme otáčok Corsa GSi správa takmer ako najsilnejšia verzia OPC. S narastajúcimi otáčkami však na ňu postupne začína strácať. Rozdiel 31 kW (42 k) vo výkone sa prejaví aj papierovo. OPC-čko je totiž na stovke o takmer celú sekundu rýchlejšie. Aj tak je však verzia GSi nadpriemerne rýchla a jazdiť s ňou bola radosť. Podvozok je oproti OPC-čku trochu komfortnejší, no stále je však dostatočne tvrdý na to, aby prepožičiaval Corse špičkové jazdné vlastnosti. Napriek tomu, že pruženie je mäkšie ako vo verzii OPC, aj GSi-čko vás dokáže na mestských hrbolcoch pekne vytriasť. Športovo orientovaní vodiči sa však cez túto vlastnosť určite dokážu bez väčších problémov preniesť. Veď im to vynahrádza dokonalá stabilita v zákrute, motor, ktorý má v celom spektre otáčok dostatok sily, presné riadenie s tým správnym odporom a priam chirurgicky presný chod šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

Vďaka skvelo naladenému podvozku je Corsa GSi... Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi Vďaka skvelo naladenému podvozku je Corsa GSi veľmi obratné auto.

Výkonný motor nás pritom prekvapil svojou úspornosťou. Výrobca udáva spotrebu 10,5 litra benzínu na 100 km v mestskom cykle. My sme sa však nemali problém zmestiť do ôsmich litrov. Podľa výrobcu si má Corsa GSi v mimomestskej premávke vypýtať 6,4 l/100 km. Priznávame sa, potenciálu GSi-čka sme nevedeli odolať a aj mimo mesta sme jazdili so spotrebou okolo ôsmich litrov benzínu na 100 km. Pri plynulej jazde po bežných cestách by však nemal byť problém dostať sa na 7 l/100 km. Na druhej strane, odstupňovanie prevodovky uprednostňuje skôr energickú akceleráciu pred úspornou jazdou. Preto aj na šiestom prevodovom stupni točí motor pri diaľničnej 130-tke zhruba 3400 ot./min. Pri týchto otáčkach sa hodnoty okamžitej spotreba paliva podľa palubného počítača pohybovali okolo deviatich litrov na 100 km.

Zadný nárazník skôr pripomína bežný Opel Corsa. Foto: Ondrej Rabatin, Autovia.sk
Opel Corsa GSi Zadný nárazník skôr pripomína bežný Opel Corsa.

Resumé

Dalo by sa povedať, že Corsa GSi je dušou pravý športovec. Je to ozaj rýchle auto, ktoré pritom, na rozdiel od verzie OPC, môžete mať aj v päťdverovom prevedení. Autá tejto kategórie dnes bežne plnia úlohu normálneho rodinného auta. Ak ste sa teda rozhodli pre Opel Corsa, no jej benzínové agregáty sa vám zdajú trochu slabé, nemali by ste mať najmenší problém presvedčiť manželku na verziu GSi. Veď v päťdverovom prevedení je rovnako praktická, ako všetky ostatné modely. Problém už ale môže nastať keď bude reč o cene. Corsa GSi je totiž až o 6 600 € drahšia, ako 1,4-ka s výkonom 66 kW (90 k) v najvyššej výbave Cosmo. Ak však nepotrebujete päť dverí a chcete vyslovene ostrý „hot-hatch“, aj verzia GSi by mohla uspokojiť vaše potreby. Aj keď je verzia OPC predsa len ešte o niečo rýchlejšia a exkluzívnejšia, s GSi-čkom oproti nej ušetríte 4 600 €.

Cena základného modelu: Opel Corsa GSi 5 dv.: 19 490 €

Sériové vybavenie verzie GSi (vybrané prvky):
airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy, ABS+ESP, predné hmlové svetlá, elektrohydraulický posilňovač riadenia so skrátenou dráhou, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien, poloautomatická klimatizácia, výškovo a osovo nastaviteľný volant, vonkajšie spätné zrkadlá s elektrickým nastavovaním, vyhrievaním, kožený volant a radiaca páka, autorádio s CD prehrávačom, 4 reproduktory, spojler, 17“ disky z ľahkej zliatiny, hliníkové pedále, zatmavené zadné sklá

Technické údaje
naprieč uložený radový turbodúchadlom preplňovaný zážihový štvorvalec, rozvod DOHC, zdvihový objem 1598 cm3, maximálny výkon 110 kW (150 k) pri 5850 ot./min, najvyšší krútiaci moment 230 Nm od 1950 do 5850 ot./min.
Kombinovaná spotreba: 7,9 litrov na 100 km

Prevodovka: 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok: vpredu nezávislé zavesenie kolies na priečnych ramenách a vzperách typu McPherson, vzadu vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou, vinuté pružiny vpredu aj vzadu
Brzdy: vpredu aj vzadu kotúčové brzdy, predné s vnútorným chladením, ABS, ESP
Karoséria: päťdverový hatchback, DxŠxV 3999×1737×1488 mm, rázvor osí kolies 2511 mm, objem batožinového priestoru 285/1100 litrov, prevádzková hmotnosť 1145 kg
 
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 8,1 s
Maximálna rýchlosť: 210 km/h

debata chyba
Články podľa značiek