Test: Peugeot 4007 2,2 HDi

Peugeot už nedokázal odolávať tlaku po stále rastúcej popularite SUV. A keďže nemal žiadne skúsenosti s výrobou štvorkoliek, urobil to najlepšie, čo mohol.

06.05.2008 08:38 , aktualizované: 14:38
Peugeot 4007 2,2 HDi Foto:
Peugeot 4007 má japonský pôvod, no do rodiny francúzskeho leva sa jasne hlási obrovskou tlamou.
debata

Pri vývoji novej štyritisícsedmičky využil know-how japonského Mitsubishi. Kompaktné SUV Peugeot 4007 nie je teda  ničím iným ako francúzskym derivátom druhej generácie Outlanderu. To však rozhodne neprekáža. Hoci Pugeotu  4007 chýba akákoľvek história, patrí hneď od začiatku výroby k tomu najlepšiemu v triede.

Exteriér

No aby neboli zákazníci Peugeotu na pochybách, dizajnéri vyzbrojili svojho leva obrovskou tlamou, presne v štýle súčasnej rodiny Peugeotov. Identifikovať 4007 je tak úplná hračka už pri pohľade v spätnom zrkadle. Zozadu si však už takí istí byť nemôžete. To, čo odlišuje 4007 od Outlanderu, je len tvar svetiel, ozdobná hliníková lišta, ktorá ich spája, a malé logo.
Hoci pôsobí 4007 mohutne, celkovou dĺžkou 4 635 mm nijako nevytŕča z rámca strednej triedy, čo je jednoznačná výhoda v mestskej premávke. Aj výškou 1 670 mm, patrí skôr k nižším v triede, teda kdesi medzi veľké kombi a SUV. Parkovanie v podzemných garážach nie je preto žiadnym problémom.

Interiér

V interiéri nezaprie 4007 japonský pôvod. Pri pohľade na tvrdšie plasty či strohý dizajn výplní dverí nebudú asi francúzski patrioti nadšení, no palubnej doske s hliníkovými dekoráciami nemožno nepriznať moderný vzhľad a prehľadnosť. K vyslovene vydareným prvkom patrí prístrojový panel s dvojicou hliníových tubusov. To všetko korunuje perfektná ergonómia. Za volantom sa cítite takmer ako v klasickom „osobáku“, samozrejme, s výhodou lepšieho výhľadu, a to aj vďaka veľkým spätým zrkadlám. Chybičkou krásy je hádam len chýbajúca hĺbková regulácia volantu.

No aj bez nej nájdete v 4007 veľmi rýchlo optimálnu polohu. Starajú sa o ňu vynikajúco tvarované sedadlá s veľkým rozsahom nastavenia. Ani pasažieri v druhom rade však o nič neprídu. Interiér 4007 je veľkorysý aj k nim. No a to najlepšie nás ešte len čaká. Štyritisícsedmička si totiž požičala niekoľko skvelých tromfov z triedy MPV. Tak napríklad posuvný a sklopný druhý rad sedadiel, vďaka ktorému možno variovať veľkosť kufra zo 440 na 510 až 815 litrov. Interiér je pritom priam prešpikovaný odkladacími priestormi a držiakmi na nápoje.

Variabilita a vybavenie

Okrem plnohodnotnej rezervy sa pod podlahou batožinového priestoru skrýva ešte jedno tajomstvo – tretí rad výklopných sedadiel. Neprajníci síce tvrdia, že ponúkajú tragicky málo miesta, čo je aj pravda, no ak sa vám občas pritrafí odviezť sedem ľudí, sú na nezaplatenie a jedným z hlavných konkurenčných tromfov. Zadná lavica navyše zaberá v sklopenom stave len minimum miesta.

Pochvalu si zaslúži aj horizontálne delené zadné výklopné veko, ktoré znižuje nakladaciu hranu a priestorovú náročnosť pri otváraní. Spodná časť znesie zaťaženie až 200 kg, takže pokojne poslúži ako pikniková lavička.
Vybavením konkuruje 4007 štandardu strednej triedy. Nájdete tu automatickú klimatizáciu, tempomat, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá, vstavanú audiosústavu či palubný počítač.

Motor a prevodovka

Ak je v Peugeote 4007 niečo naozaj francúzske, je to motor 2,2 HDi. V porovnaní s dvojlitrom 2,0 TDI v Outlanderi od Volkswagenu ponúka nielen mierne vyšší výkon 115 kW (+ 12 kW), ale najmä vyšší krútiaci moment 380 Nm (+ 70 Nm) a neporovnateľne kultúrnejší chod. Napriek tomu nemá toto „Hádeíčko“ s jedným turbodúchadlom taký kultivovaný prejav ako starší a slabší motor 2,2 HDI (98 kW) s vyvažovacím hriadeľom. Na SUV to však stačí. A stačí aj na dostatočne dynamickú jazdu.

Stovku máte na tachometri pod desať sekúnd a určite oceníte aj pružnosť motora už od nízkych otáčok. So šesťstupňovou prevodovkou s prekvapujúco presným radením si motor rozumie viac ako dobre. Na diaľniciach dokážete vďaka nej zredukovať spotrebu aj pod osem litrov. V meste sa však vyššia hmotnosť prejaví na zvýšenom apetíte. Za obeť padne pokojne aj desať litrov nafty.

Podvozok

Odpruženie podvozka a filtrácia nerovností je veľmi slušným kompromisom medzi bezpečnosťou  a jazdným komfortom. Na asfalte vás 4007 doslova ohuruje svojou suverenitou. Akoby ste ani nesedeli v SUV. Odoláva náklonom karosérie a stopu drží bez reptania ako bežné kombi. Ani brzdy nemajú  problémy.

Mohutnosť záberu silného motora však občas strháva riadenie. Nielen na klzkých povrchoch, ale aj pri dynamickej jazde. Preto nie je na škodu použiť režim 4WD Auto, ktorý dokáže odbremeniť prednú nápravu až o 50 percent hnacieho momentu. A čo je podstatné, nie až po preklze predných kolies! Elektromagnetická spojka rozdeľuje silu na základe polohy plynového pedála a ďalších údajov, teda hneď od počiatku akcelerácie.

V teréne je poruke aj tretí mód systému 4WD s prívlastkom Lock, suplujúci uzávierku medzinápravového diferenciálu. Krútiaci moment vtedy putuje k nápravám v spravodlivom pomere 50 % : 50 %. To je na nekvalitných povrchoch a v ľahkom teréne ďalšia výhoda. Do ťažkých podmienok sa však príliš nechystajte. Necelých 180 mm svetlej výšky a dlhé previsy hovoria jasnou rečou. Prechody veľkých nerovností majú predsa len svoje limity.

Výhody:
+ dizajn
+ tretí výsuvný rad sedadiel
+ variabilita (posuvný a sklopný druhý rad)
+ delené zadné veko
+ vybavenie
+ slušná dynamika
+ jazdné vlastnosti
+ vyspelý systém 4WD
+ cena

Nevýhody:
- tvrdé plasty palubnej dosky
- hluk od pneumatík
- prenos síl motora na riadenie
- zlá čitateľnosť displeja
- spotreba v meste
- tichá signalizácia smeroviek

Vybavenie Executive
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, 7 sedadiel, automat. klimatizácia, el. ovládané okná a zrkadlá, palubný počítač, audio s CD, kožený volant a radiaca páka, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, lakované nárazníky, hliníkové disky.

debata chyba
Články podľa značiek